Ga naar inhoud

Bios probleem


Aanbevolen berichten

Ik heb een pc met AMD 1800+, ECS K7S5A bord. met LAN. Loopt normaal als een train. 1 keer per 14 dagen weigert echter de Bios, pc start niet op en na uitschakelen en weer opstarten geeft de Bios aan:checksum error, load defaults. Nadat ik de Bios weer heb ingesteld doet hij het weer een tijdje prima. Wie kan me een tip geven wat dit kan zijn. Dik
Link naar reactie
Loop tegen hetzelfde probleem aan, alleen niet zo vaak als jij, zo om de 1 à 2 maanden. Na heel wat zoekwerk op het internet schijnt er één mogelijkheid uit de bus te komen die in vele gevallen het bios reset probleem oplost; nml in het bios Quick boot op disabled zetten. Voor mij had dit positieve resultaten in de zin dat het bios niet meer volledig reset, maar enkel de klok initialiseert. Een verdeler van ECS borden heeft mij ook de raad gegeven om "auto detect Dimm/PCI clk" op disabled te zetten. Heb dit vorige week gedaan en nu maar afwachten. :o Eddy :o Nog een toevoeging: Heb nu drie PC's draaien met de K7S5A; alleen de versie 1 heeft dit probleem.
Link naar reactie
Interessant. Ik heb nu geen versie 1 moederbord meer, maarre, mijn versie 3.1 moederbord wist de CMOS ook wel. Sinds vervanging (in november) is dat 2x maal gebeurt met het nieuwe moederbord. Het versie 1 moederbord was bij mij heel erg instabiel bij het opstarten, zeker toen ik de onboard geluidskaart aan had. Ergens een verwijzing gezien naar een artikel over voedingen. Toen gelezen dat de 12 Volt lijn voor de CPU voeding wordt gebruikt. Dat verbaast mij een beetje omdat 3,3 en 5V meestal veel stroom kunnen leveren. Als het toch waar is, dan heel misschien is de 12 VOlt lijn wel eens overbelast. Ik zal de 2 genoemde BIos instellingen eens controleren.
Link naar reactie
[quote:222775eada="Eddy X"]Heb nu drie PC's draaien met de K7S5A; alleen de versie 1 heeft dit probleem.[/quote:222775eada] Je hebt dus totaal geen problemen met de nieuwere (3.1) versie? Mijn broer meldde me onlangs ook dat zijn CMOS een keer was gewist. Hij heeft een 3.1 versie, in aug 2002 aangeschaft. Dat is dan voor hem tot nog toe 1 maal in 4 maanden.
Link naar reactie
[quote:2e894c3b5c="Hans.Vosman"][quote:2e894c3b5c="Eddy X"]Heb nu drie PC's draaien met de K7S5A; alleen de versie 1 heeft dit probleem.[/quote:2e894c3b5c] Je hebt dus totaal geen problemen met de nieuwere (3.1) versie? Mijn broer meldde me onlangs ook dat zijn CMOS een keer was gewist. Hij heeft een 3.1 versie, in aug 2002 aangeschaft. Dat is dan voor hem tot nog toe 1 maal in 4 maanden.[/quote:2e894c3b5c] Inderdaad, de versie 3.1 geeft geen enkel probleem, moet er wel bijzeggen dat ze draaien in een kast van AOpen met een 300Watt voeding. Een "brakke" voeding kan ook oorzaak zijn van een bios reset, maar dit is zeker met mijn versie 1 MB niet het geval. Eddy
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...