Ga naar inhoud

Lage HD testresultaat met PCMARK2002


Aanbevolen berichten

Ik vindt de laatste tijden dat mijn systeem: AOpen AX45-E, P4 1.8GHz, 256MB, MAXTOR 40GB, Geforce 2 minder presteert dan voorheen. Ik heb dan ook eens PCMARK2002 gedraaid en hieruit blijkt dat de HD (82) score niet echt goed is te noemen. Nu heb ik wel gezien dat ik niet de enige bent met zo'n score maar toch. De HD moet wanneer mijn systeem opstart flink werken en het opstarten duurt (veel) langer dan voorheen. Voordat XP geladen en start klaar is duurt zeker 2 min. Wie weet de reden en een oplossing? Hoe kan ik de IDE/HD verbeteren? Ik ga deze week in iedergeval het interne geheugen opwaarderen naar 512 MB. Nu zit er 245MB PC2100 geheugen in het MoBo. Wat is dit voor type geheugen? Nu zie ik in advertentie's alleen maar PC266 of PC333 enz. Wat is nu de goede en beste keus? Test resultaat PCMARK2002: http://service.futuremark.com/compare?pcm=943103
Link naar reactie
Ik weet niet wat de gangbare waarde is voor je type harde schijf, maar 80 is inderdaad een heel lage waarde. De IDE drivers kunnen invloed op deze waarde. Dit probleem onlangs ondervonden met mijn IBM schijf. Deze presteerde 300. Dat gaf ook nog wel een redelijk snelle WIndows. Nader onderzoek leerde me dat de register instellingen niet juist waren. Dit als gevolg van het plaatsen van verschillende harde schijven (UDMA mode 2, 4 en 5 schijven op dezelfde controller). Windows was hierdoor een beetje in de war geraakt? Vervolgens dacht ik: de IDE drivers (opnieuw) installeren. Alleen koos ik de verkeerde. Nu kreeg ik 16 bits compatibiliteits mode voor de IBM schijf. Uiteindelijk gelukt om de verkeerde drivers te deïnstalleren, de register instellingen te corrigeren. En toen kon ik de juiste drivers zo installeren. Presteert nu afhankelijk van de Windows versie over de 1000. Probeer dus na te gaan of de juiste IDE drivers zijn geladen of dat de IDE controller drivers wel correct zijn geïnstalleerd. Windows XP geeft geen foutmelding? Ik weet niet of een gefragmenteerde schijf zo grote invloed heeft. In ieder geval wel verstandig om de schijf voor de zekerheid te defragmenteren. Een langzame schijf mag ook niet een te grote invloed hebben. Ik gebruik bijvoorbeeld een "langzame" Maxtor 40GB, 5400 rpm schijf op een socket 7 systeem AMD K6-3/400. Deze schijf presteert met PCMark 600. Windos XP heeft met dit systeem in ieder geval geen probleem!
Link naar reactie
Ja, 80 is wel laag. Jij spreekt over drivers. Nu heb ik van Aopen AX45-V de SiS IDE driver binnengehaald en geinstalleerd. Ik zie in de hardware van Xp bij het onderdeel Apparaatbeheer, IDE ATA/ATAPI-controllers de volgende onderwerpen: 1) Primair IDE-kanaal Overdrachtsmodus: PIO-modus => MS 5.1.2600.0 2) Secundair IDE-kanaal Overdrachtsmodus: ULTRA DMA Mode 2 => MS 5.1.2600.0 3) SiS PCI IDE UDMA Controller geen overdrachtmodus => SiS 2.1.2.0 De primaire IDE wordt alleen door de MAXTOR HD 7200 RPM gebruikt. De secundaire IDE wordt door DVD en CDRW-brander gebruikt. Je spreekt over het opnieuw installeren van IDE driver en register aanpassingen. Hoe pak je dit aan? Ik vermoed dat je die SiS driver bedoelt?
Link naar reactie
[quote:01d9d9b3f2="janvh"]Nu heb ik van Aopen AX45-V de SiS IDE driver binnengehaald en geinstalleerd. Ik zie in de hardware van Xp bij het onderdeel Apparaatbeheer, IDE ATA/ATAPI-controllers de volgende onderwerpen: 1) Primair IDE-kanaal Overdrachtsmodus: PIO-modus => MS 5.1.2600.0 2) Secundair IDE-kanaal Overdrachtsmodus: ULTRA DMA Mode 2 => MS 5.1.2600.0 3) SiS PCI IDE UDMA Controller geen overdrachtmodus => SiS 2.1.2.[/quote:01d9d9b3f2] Waar zie je de 'geen overdracht modus'? Mijn systeem maakt gebruik van de drivers 5.1.2600.1106 (XPSP1). Die melding die je noemt, die zie ikzelf niet. Ik gebruik overigens een K7S5A moederbord, met een 5513 Sis Ide. [quote:01d9d9b3f2="janvh"]Je spreekt over het opnieuw installeren van IDE driver en register aanpassingen. Hoe pak je dit aan?[/quote:01d9d9b3f2] Normaliter verwijder ik de oude driver uit Apparaatbeheer. De driver zal dan vanzelf opnieuw worden geïnstalleerd. Echter als er meer mis is, dan worden niet alle instellingen vanzelf goed gezet. Dat is wat ikzelf bemerkte. Even zitten zoeken in het register met (deel van) naam harde schijf "60av". De informatie moet er logisch uitzien. Het aantal apparaten moet kloppen en het aantal IDE kanalen moet kloppen. Als dat niet klopt, dan zit daar waarschijnlijk een probleem. Heb je harde schijven van connector gewisseld? Alleen dan verwacht ik problemen. En je ziet geen uitroeptekens of vraagtekens in Apparaatbeheer? [quote:01d9d9b3f2="janvh"]Ik vermoed dat je die SiS driver bedoelt?[/quote:01d9d9b3f2] Ja.
Link naar reactie
Jij spreekt over een driver vanuit XPSP1. Ik heb SP1 ook op mijn systeem maar deze driver staat niet in mijn info. Dit komt zeker door een probleempje op mijn systeem met de SiS chip? Hoe zou ik die SP1 driver aktief kunnen krijgen? Dan zijn de 'problemen' misschien wel opgelost. De HD zit op nog steeds op dezelfde kabel als waar ik de PC mee heb gekocht. Zo'n 80 aderige IDE-kabel. Dus niet is niet mijn probleem. Ik ga eens stom weg de IDE in Apparaatbeheer (hardware) verwijderen en reboot plegen. De SiS driver laat ik gewoon staan. Wie weet. Je lees wel verder wat het resultaat is na de reboot Zo ver bedankt voor de duidelijke informatie. Jan
Link naar reactie
[quote:dfa5d02bb6="janvh"]1) Primair IDE-kanaal Overdrachtsmodus: PIO-modus => MS 5.1.2600.0 2) Secundair IDE-kanaal Overdrachtsmodus: ULTRA DMA Mode 2 => MS 5.1.2600.0 3) SiS PCI IDE UDMA Controller geen overdrachtmodus => SiS 2.1.2.0[/quote:dfa5d02bb6] Ik heb deze meldingen nog eens vergeleken met die op mijn eigen systeem. Bij 1) staat bij mij Ultra DMA Mode 5. Iets dergelijks verwacht jij denk ik ook. Bij 2) staat bij mij Pio mode. Nog even weer gekeken, en toen zag ik dat in het vakje onder die melding iets kon instellen: kiezen voor 'Pio mode' of 'DMA indien beschikbaar'. Toch maar dat laatste gekozen. Daarna zie ik dezelfde melding als die jij noemt. De melding bij 3) zie ik bij mij niet. Mijn advies: ga na hoe 1) bij jou is ingesteld. Probeer dat aan te passen.
Link naar reactie
Ik heb inmiddels de stoute schoenen aangetrokken en de IDE ATA/ATAPI controllers verwijderd van mijn systeem. Alleen de SIS PCI IDE UDMA Controller heb ik laten staan. Na de noodzakelijke reboot heeft XP weer IDE drivers geinstalleerd. Nu met de setting: ULTRA DMA Mode 5. Na nogmaals de test uit te voeren komt er nu een resultaat van meer dan 500 tw. 585. Nu is duidelijk merkbaar dat het systeem voorwat de HD functie veel sneller is. Het systeem start nu lekker snel(ler). Nu staat er dat versie 5.1.2600.1106 van SP1 wordt gebruikt. In iedergeval is die trage machine een stuk sneller geworden. :D :D :D Bedankt voor je info en je adviezen.
Link naar reactie
Ik heb inmiddels gezocht naar mogelijkheden. Zo heb ik bij Aopen een SiS driver gevonden en geinstalleerd. Dit verbeterde zonder meer de prestatie en het systeem werkt nu een stuk sneller. Bij deze driver is ook een programma IDE Utility. Hiermee is te zien waarop de HD nu werkt DEVICE INFORMATIE. Dit vertelt mij: Ultra DMA Supported: 6 (UDMA 133) PIO Mode Supported: 4 Current device use : UDMA mode 5. Wanneer ik hier naar kijkt denk ik dat de HD nog beter moet kunnen presteren. Mode 6 is toch beter. Maar hoe? Ik zie geen mogelijk om de SiS-driver nog een keertje te installeren. Bij hardware, apparaatbeheer staat: Primaire IDE-kanaal = MS driver 5.1.2600.1106. Waarom geen SiS? Bij de fabrikant staat (Standaard IDE ATA ...enz) Waarom geen SiS?
Link naar reactie
Kan aan het moederbord liggen. Ik verwacht weinig snelheids verschil tussen UDMA mode 5 (UDMA100) en 6 (UDMA133). Ik zou daar verder geen moeite voor ondernemen tenzij het moederbord die snelheid ondersteunt. En, betreft het een 5400 of 7200 rpm schijf. In het eerste geval is het resultaat waarschijnlijk okay. Voor een 7200 rpm zou ik een hogere PCMark waarde verwachten (800-1000).
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...