Ga naar inhoud

pentium 3 overclocken


Aanbevolen berichten

Hoe kan ik een pentium 3 overklokken. Ik heb gehoord dat dat met de fsb verhogen kan, maar met twee p3 1GHz ventilators op een p3 900 loopt de computer steeds vast. Ik gebruikte het programma cpu fsb, omdat ik in de bios en op het moederbord zelf geen mogelijkheden heb om te overclocken. Ik heb een medion 2001 moeder bord met een 900 MHz pentium 3 op een 100 MHz fsb. help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Link naar reactie
Ik kan er weinig over vinden eerlijk gezegd, maar ergens op een duitse pagina stond dat hij 90 Mhz over te klokken is met cpufsb, maar verder stond er niets. edit: Ik geloof dat hier alle aanwijzingen wel instaan. Ook de PLL staat daarin vermeld (op de 3e pagina ergens) edit 2: link zou handig zijn :oops: http://www.pcwelt.de/ratgeber/hardware/15876/index.html
Link naar reactie
Dat is netjes, een fsb dus van 120 mhz. Ik denk ook niet dat je heel veel hoger gaat komen. Aangezien Intel zelf ook de Coppermine niet stabiel kreeg op 1,13. De Tualatin schaalde wel hoger, maar je kan proberen of hij nog net de 1100 wil halen. Staat wel leuk. Of heb je al hoger geprobeerd en sloeg hij toen vast?
Link naar reactie
Best interessant allemaal, ik heb zelf ook een Pentium 3 866Mhz. En om dat ik toch heel binnenkort een nieuwe computer koop, ben ik nu nog even wat dingen aan het uitproberen :wink: M.b.v de bios (Frequency Control) heb ik hem nu draaien op 897 Mhz. Om verder uit de voeten te kunnen heb ik dus ook maar het programma CPUCool gedownload, maar toch begrijp ik niet hoe ik de FSB kan veranderen.. Onder "functions" -> change FSB heb ik even gekeken, maar hoe krijg ik dit werkend. Met werkend bedoel ik dan, hoe krijg ik in de het dxdiag menu te zien dat te snelheid omhoog is gegaan. Daar staat op dit moment nog steeds 897Mhz. Maar in het CPUCool venster staat Current freq. 955 Mhz. :-? Overigens staat in CPUCool temp1 standaard op 22.5 graden en wijkt hier nauwelijks vanaf. is dit dt temparatuur van m'n CPU (lijkt me wel heel erg laag) Overigens is m'n mobo een Biostar M6VCG (:cry:)
Link naar reactie
In de Bios bij Frquency control staat hetvolgende: CPU/PCI Clock/Spectrum -Default -133/33/ON -138/34/OFF -152/30/OFF Dit zijn de 4 opties waar ik uit kan kiezen. Multiplier is 6.5. Porbleem is alleen dat mn pc niet meer opstart als ik hem op de laatste zet. Via CPUCool ben ik erachter gekomen dat het nog wel werkt als ik de FSB op 147Mhz zet. Maar deze optie staat niet in m'n bios :( Overigens maakt het niet heel erg uit, omdat ik nu draai op 897Mhz en anders op 955Mhz. Te verwaarlozen dus. Verder kan ik niet echt overklokken bij bijv. mn videokaart (het is een ATI rage 128, dus een 32mb sdram kaart). Het is nu gewoon wachten op voldoende geld :-? Zodat ik dus een grafische kaart kan kopen, die grafische toepassing ondersteund :wink: een een CPU die ik in eerste instantie niet hoef over te klokken.. maar dat duurt nog 1.5/2 maanden ....
Link naar reactie
Die van mij draait momenteel 100 MHz OC d.m.v. de BIOS. Ik heb een PIII 800. Deze kan op 966MHz draaien en stabiel. Hij draait nu op 900, omdat ik er nog langer mee wil doen :wink: . [url=http://www.poeliertjeculinair.nl/images/DSCF0007.JPG]Hier [/url] vindt je mijn BIOS-settings. Hij heeft zelfs een week lang op 1 GHz gedraaid, maar toen kreeg de CPU toch rare kuren... Denk je dat ie nog verder kan?? Ik heb al een 80mm koeler erop hangen + 4 Casefans (2 intake, 2 outtake)
Link naar reactie
Ik heb het vermoeden van niet, mijn cpu wordt heel erg koel gehouden, als ik CPUCool mag geloven; slechts 21 tot 23 graden. Toch lukt het me niet verder dan 100Mhz te gaan. Dus 955 moet lukken, hoger niet. Nu zal mijn moederbord ook wel een behoorlijk beperkende factor zijn (zeker nadat ik de test op tom's hardware heb gelezen) Dus ik denk dat daar veel van afhangt, omdat ik de cooling onder controle, en het zooitje toch niet verder hoger wil. Dus wat heb je voor een moederbord erbij, waarschijnlijk kunnen de 'ouwe rotten' je verder helpen.
Link naar reactie
In de regel kun je zo'n 10% overklokken. Tegenwoordig met de P4 is dat een stuk meer. Maar met een P3 moet 10% te halen zijn. Meest beperkende factor is meestal inderdaad het moederbord. Gaan voor een P3 met een beetje geluk tot 150 Mhz, maar verder niet. En het geheugen wil ook niet altijd zo hoog. Tegenwoordig is geheugen al geen probleem meer als je bijv. DDR400 neemt. Dat lijkt me ook een verstandige keuze bij een nieuwe computer, want dan kan je nog een heel stuk overklokken. En de extra snelheid zal je niet nodig hebben, maar het is gewoon leuk om te weten tot hoever alles kan en daarna kun je het eventueel wel weer terugzetten.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...