Ga naar inhoud

cas 2?


Aanbevolen berichten

[quote:681d34748e="Marcel de Reus"][quote:681d34748e="egslim"]Het verlossende antwoord: 15178 vs 14343 punten. Dat is een winst van 5,8% door de geheugentimings van safest naar ultra te wijzigen. Meer dan ik had verwacht, maar nog steeds onmerkbaar, alleen meetbaar.[/quote:681d34748e] 1. Dat is dus meer dan 5% :D al is het niet 'veel' meer en jij vond 5% al optimistisch 2. Zet safest dan ook Command rate, DRAM burst ed anders? Meestal doen prefixed settings dat namelijk niet.[/quote:681d34748e] En dan te bedenken dat 3Dmark2001 bijzonder gevoelig voor geheugen settings is. andere aplicaties die je dagelijks gebruikt en games zullen naar mijn schatting maar 1% tot 3 % winst geven.
Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:bd7337691f="Marcel de Reus"]stout Draakebeest, editor :D ;) Ik snapte er al niks van, ik denk die post heb ik toch al gezien maar toch is ie gequoted :P Maar jij bent natuurlijk nu mod. [/quote:bd7337691f] Beetje handig knip en plak werk. anders zag men me opmerking niet meer :) [quote:bd7337691f="Marcel de Reus"]]ontopic: 3Dmark mag gevoelig zijn, Ut2k3 bijvoorbeeld ook[/quote:bd7337691f] dat is waar. ook maar een UT2003 bench doen Egslim?
Link naar reactie
[quote:183408387a="Marcel de Reus"][quote:183408387a="egslim"]Het verlossende antwoord: 15178 vs 14343 punten. Dat is een winst van 5,8% door de geheugentimings van safest naar ultra te wijzigen. Meer dan ik had verwacht, maar nog steeds onmerkbaar, alleen meetbaar.[/quote:183408387a] 1. Dat is dus meer dan 5% :D al is het niet 'veel' meer en jij vond 5% al optimistisch 2. Zet safest dan ook Command rate, DRAM burst ed anders? Meestal doen prefixed settings dat namelijk niet.[/quote:183408387a] Command rate is instelbaar (Heb ik gewijzigd). Probleem is dat dit moederbord nauwelijks gedetailleerde geheugensettings heeft. "Normal" is standaard, dus ik ga ervanuit dat "Safest" alles zo traag mogelijk zet. Aangezien de waarden die jij noemt wel uitschakelbaar moeten zijn is dat de enige mogelijkheid. Het zou me overigens niets verbazen als "Safest" CAS3 inhoudt, hoewel dit geen offciele instelling is komt hij op verscheidene moederborden wel degelijk voor. Helemaal als ze DDR400 ondersteunen, zoals deze. Na "Normal" komt "Fast"", "Turbo" en "Ultra". Op dezelfde manier als "Safest" CAS3 zou kunnen zijn kan "Ultra" best CAS1,5 betekenen, ook die instelling komt op verscheidene moederborden voor. (Corsair geheugen kan vrij veel hebben) Ik heb geen UT2003 bench in huis.
Link naar reactie
Ik heb al heel wat BIOSen gezien en CAS1,5 en CAS3 komen wel degelijk voor bij de instellingen. Dane-Elec verkoopt zelfs DDR400 CAS3. Kijk maar eens [url=http://www.norrod.nl/site/index4.html]hier[/url] bij geheugen en PC3200. Links staat een "i" voor informatie, daar wordt CL3 bij vermeld. Als CL3 mogelijk is - ook al ontbreekt het in de JEDEC specs - dan is CL1,5 ook mogelijk. Enige probleem is dat veel modules het niet aankunnen, die van mij liepen meestal vast (heb het niet met de Corsair geprobeerd)
Link naar reactie
Point is, dat CAS timings die niet in de JEDEC standaard beschreven worden wel degelijk in te stellen zijn voor DDR geheugen van alle typen. CAS3 bewijst dat, dus is er geen reden aan te nemen dat het niet voor CAS1,5 mogelijk is. Zoals wordt bevestigd door de aanwezigheid van de instellingen in verscheidene BIOSen. De vraag is alleen of mobo, chipset en geheugenchips de signalen nog ongestoord overkrijgen. Met DDRII zijn geen 0.5 CAS instellingen meer mogelijk, alleen hele waarden. Het zijn inderdaad waarden die uitsluitend voorkomen bij nieuwe, tweak-vriendelijke borden. Niet alleen nForce2, maar ook enkele KT400 borden.
Link naar reactie
Wat ik dus probeerde te zeggen, heel leuk allemaal maar geen module die ook daadwerkelijk op CAS1.5 gaat lopen. Er zijn ook geen modules die op CAS3 gaan lopen als je dat wil behalve dan de modules die niet volgens de JEDEC standaard zijn ontworpen en dat zijn dus PC3X00 modules. Aangezien jij die modules niet gebruikt is er dus op dit moment absoluut geen sprake van CAS1.5 of CAS3 maar gewoon van CAS2 en CAS2.5, maar waarom stel je het niet handmatig de latancy's? Dan weet je zeker dat het goed is.
Link naar reactie
De CAS tijd wordt geregeld door de chipset, niet door de geheugenmodule. Verder is deze waarde waarschijnlijk programmeerbaar in moderne chipsets, waardoor als de BIOS het ondersteund alleen de [i:6040994f5b]kwaliteit[/i:6040994f5b] van de geheugenmodule, chipset en moederbord bepalen of het ook wil werken. Zoals Red Dragon al zegt zullen systemen die werken op PC2700 CAS2 dan ook willen werken op PC2100 CAS1,5. Zoals ik al aangaf heeft dit moederbord geen gedetailleerde geheugeninstellingen, slechts CAS, Commandrate en de voorgeprogrammeerde instellingen.
Link naar reactie
[quote:53b1b835ca="Red Dragon"]Ik snap niet waarom je geen cas 1.5 kan doen met een reep die Jedec standaard is. een Jedec standaard Samsung PC2700 cas 2.5 reep kan toch ook op cas 2 lopen. waarom niet op cas 1.5? wat maakt het nu uit dat hij Jedec standaard is?[/quote:53b1b835ca] Omdat de JEDEC standaard misschien beschrijft dat er voor DDR modules 2 mogelijkheden zijn voor de CAS timing, CAS2 en CAS2.5? Het kan best dat egslim gelijk heeft hoor, maar dan is het alsnog hier iig niet aan de orde. Mij lijkt mijn verhaal iig niet meer daan logisch, tenzij de CAS idd door de chipset aan de geheugen module wordt opgedragen. Naar mijn weten is het echter zo dat de chipset zegt wat de CAS moet zijn, maar dan moet de module dat wel snappen.
Link naar reactie
Dus zo zeker ben je niet van je zaak. geen Jedec documenten om je "Theorie" te bewijzen? Toen ik het zo las wat je zei dacht ik te menen dat je het ergens gelezen had. maar helaas is het slechts maar een veronderstelling van je die je zelf "logisch" vind. tja. daar heb ik weinig aan. de geheugen modules worden aangestuurd door de SPD, deze is zoals je zelf weet via de bios te omzeilen en dan kan je zelf alle waardes aan geven. dus ook cas 1.5 als je dan een Corsair PC2700 cas 2 reep op PC2100 of zelfs PC1600 of zo laat draaien moet ie ook wel cas 1.5 halen. enige wat hem tegen hout is de techische kwalitiet van de reep. niet een of andere Jedec spec.
Link naar reactie
Dat vraag ik me dus af aangezien bijv DDRII alleen nog even CAS latancy's kent, dan zou je dat ook kunnen manipuleren. Ik heb idd niet die hele JEDEC standaard doorgelezen, maar jij zegt ook gewoon wat je logisch lijkt en niet meer dan dat :P BTW de redenering van PC2700 naar PC1600 snap ik niet helemaal, lager is niet altijd beter hè ;)
Link naar reactie
[quote:12e3548dce="Red Dragon"]Als je dan een Corsair PC2700 cas 2 reep op PC2100 of zelfs PC1600 of zo laat draaien moet ie ook wel cas 1.5 halen.[/quote:12e3548dce] Dat klopt. Tenminste, als je een PC2700 reep gebruikt voor bijv. PC2100 en die op een lagere CAS setting laat draaien dan dat 'ie voor gemaakt is (dus onderclocken) werkt dat meestal heel goed.
Link naar reactie
[quote:de842b7b16="Bockempiep"][quote:de842b7b16="Red Dragon"]Als je dan een Corsair PC2700 cas 2 reep op PC2100 of zelfs PC1600 of zo laat draaien moet ie ook wel cas 1.5 halen.[/quote:de842b7b16] Dat klopt. Tenminste, als je een PC2700 reep gebruikt voor bijv. PC2100 en die op een lagere CAS setting laat draaien dan dat 'ie voor gemaakt is (dus onderclocken) werkt dat meestal heel goed.[/quote:de842b7b16] Ah zo zit ie dus, ik interpreteerde de zin verkeerd door het woordje ook.
Link naar reactie
[quote:e532ec7c69="Marcel de Reus"]Dat vraag ik me dus af aangezien bijv DDRII alleen nog even CAS latancy's kent, dan zou je dat ook kunnen manipuleren. Ik heb idd niet die hele JEDEC standaard doorgelezen, maar jij zegt ook gewoon wat je logisch lijkt en niet meer dan dat :P[/quote:e532ec7c69] Klopt dat van mij is ook een gedeelte veronderstelling maar ook een gedeelte feit. btw. ik heb de Jedec Standaard op PDF bestand hier. echter deze is 77 pagina's iets te veel dus :) [quote:e532ec7c69] BTW de redenering van PC2700 naar PC1600 snap ik niet helemaal, lager is niet altijd beter hè ;)[/quote:e532ec7c69] Nee dat weet ik. het was meer een voorbeeld om een reep van een Jedec Standaard op cas 1.5 te laten draaien, ik dacht dat jij dat wel zou begrijpen. Bockempiep wel iig :)
Link naar reactie
Het idee dat CAS1,5 en 3 werken wordt in ieder geval ondersteund doordat de instelling in sommige BIOSen aanwezig is. Dat het uitsluitend voor non-JEDEC modules werkt is niet logisch, omdat dit een "non-JEDEC standaard" zou impliceren waarvan niets wijst op het bestaan ervan. Immers, voor een opdracht aan een module tot CAS1,5 operatie zou een signaal moeten worden verzonden dat op die manier wordt opgevat. Dan zouden mobo-fabrikanten en geheugenfabrikanten daar dus afspraken over moeten maken. Als het wel met JEDEC modules werkt dan is dit mogelijk als het wordt geregeld door een (programmeerbare) chipset.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...