Ga naar inhoud

EP-8k5A2+, AXP2100+. cmos checksum error, defaults reload.


Aanbevolen berichten

cmos checksum error, defaults reload. Deze melding krijg ik als ik mijn computer opstart nadat ik de nieuwe mobo+proc+geheugen er in heb gedaan. de harde schijf staat nog gewoon vol met bestanden zoals het met het andere systeem ook werkte, of moet ik deze eerst formateren? ook, als ik in de bios wil, door tijdens het begin van het opstarten op DEL te drukken, komt er enkel een blauwe balk onderaan het scherm, meer niet. Als de computer eenmaal stil staat (met die melding) dan werken de toetsen DEL, DELETE, en F1 helemaal niet meer wat kan dit zijn?
Link naar reactie
Je zult wel een Epox EP-8k[b:3641519810]5[/b:3641519810]a2+ bedoelen ;) Als de batterij leeg zou zijn, dan zou hij de 'setup defaults' moeten kunnen laden. Wij hebben een oude 486-er waarvan de battery leeg is en ook een een of andere foutmelding komt over de cmos-battery. Maar als wij in de bios alles instellen en daarna de computer weer opnieuw op laten starten, onhoudt hij toch alles ondanks dat de battery leeg is(die is dus alleen nodig als er geen netvoeding is ;) ). Dit is waarschijnlijk dus een defect. Ga gewoon terug naar de winkel waar je het spul vandaan hebt. Als je het van de hcc-beurs oid hebt gehaald, word het erg lastig. Dan zou je idd de battery moeten vernieuwen(wat ik erg raar vind voor zo'n nieuw mobo...) Gr, RuuD
Link naar reactie
oja, het was inderdaad 8k5A2+, en ik zal eerst dat idee van een dag aan laten staan even proberen, en anders moet ie terug naar informatique. maar dan ben ik al verzendkosten kwijt, het lijkt mij dus het beste dat ik eerst een nieuwe batterij probeer. en oja, ik weet niet of ik het wel helemaal duidelijk heb vertelt, maar zodra die melding verschijnt doet helemaal niets het meer. En de als ik bij het begin van het opstarten DEL indruk, dan krijg ik geen bios, maar een blauwe balk onderaan het scherm. vaag he? :-?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...