Ga naar inhoud

Chaintech Apogee & WinXP crash


Aanbevolen berichten

linux geprobeerd, krijg melding:partitioning failed: caint allocate paritions as primary partitions" Als ik WinXP opstart: blauw scherm; windows start niet om beschadiging te verkomen fout: stop: 0x0000007b (0xf9e49640,0xc0000034,0x00000000,0x00000000) weet niet of jullie hier iets meekunnen maar zet het er toch maar even bij ga nu twijfelen aan hardeschijf, MAXTOR 40gb
Link naar reactie
ik heb ook een keer zo'n crash gehad, maar dat was toen ik hem al een tijdje draaiende had, probeer eens met veilige modus erin te komen, als het goed is doet ie het daarna wel, dat was namelijk ook bij mij, maar ik vind zoieso dat windows te crappy is, te instabiel, tegen de tijd dat je je pc up and running hebt ben je dagen verder. zie ook maar mijn topic ( amd k7s5a moederboard crash ozzo :D) mem + mobo op hcc gekocht, 11 andere mensen hebben zelfde system, op vid kaart na en hd, maar daar loopt het wel, probleem zit altijd in een klein hoekje, en daar moet je zeker niet overheen kijken want dat kom je er nooit uit. ga gewoon alles na en kijken of ie het doet als je bijv: minder ram, minder ram mhz, noem maar op, doe ik ook altijd
Link naar reactie
tijd om over te stappen naar Linux dus. BTW als je serieus genoeg hebt van Windows en Linux wilt gaan draaien doe je er het beste aan om SuSE 8.1 Personal te kopen in de winkel. Dan heb je 4 cd's met software erbij en kun je direct aan het werk. Bovendien krijg je dan een uitgebreide manual. SuSE installeren en configureren is overigens even simpel zo niet simpeler dan Windows en na 15 minuten ben je het verschil met Windows wel gewend. Ik ben gewoon na de zoveelste Windhoos crash naar de Dynabyte gefiets heb daar SuSE 8.0 Professional gekocht en de dvd erin gestopt geïnstalleerd en ik heb sindsdien nooit meer met Windows op mijn PC gewerkt.
Link naar reactie
Ik was zelf al op het idee gekomen om Linux te installeren. Ik heb alleen maar mandrake 8.1 liggen op dit moment, en dat heb ik er eergister al even opgeplant. Dat liep goed zo op het oog goed (heb het maar even gechecked natuurlijk), al crashte het X zodra ik in het mandrake control center het hradware icoon aanklikte. Tenminste crashte... Ik kreeg een zwart scherm waar alleen maar toetsenbordkarakters op verschenen met het typen. Nou zal dat vast liggen aan de verouderde versie en relatief nieuwe hardware, maar goed. Helaas heb ik geen breedband verbinding om even een paar CD's binnen te halen. Daarnaast ben ik nog te verknocht aan windows om daar ineens vanaf te stappen (Nero, CloneCD, spellen). Maar ik houd het zeker als alternatief aan. Ik ben gisteravond weer een beetje aan het testen geslagen. Het viel me op dat de voltages van de AGP kaart, Mem en chipset wat laag stonden (0,05 V onder de gewenste waarde) Die heb ik dus allemaal een stapje hoger gezet. Ik heb m'n Mem reepje ook getest (op CL 2,5) met Memtest86 en dat doorliep vervolgens een keer of 6 de test zonder fouten voor ik 'm afbrak. Dat is dus ook uitgesloten. Toen ik trouwens aggressieve timings ging gebruiken (CL 2) kreeg ik wel een foutmelding. maar goed, bij de install van WinXP stond alles gewoon op auto, dus dat doet niet ter zake. Ook weer 3DMark 2001SE geprobeerd, maar die laat m'n systeem hangen na de overgang naar de 2e test scene (Car chase High detail). Vervolgens moet ik een harde reset geven. Maar ik geef de moed nog steeds niet op. Vandaag nog alle nieuwste drivers installeren na een install van XP. I'll keep you all posted... Nog een aanvulling; Ik was toch in het voltage en freq gedeelte van m'n BIOS aan het rommelen; blijkt dat ik de multiplier voor de proc zomaar omhoog kan zetten (geprobeerd van 13,5 naar 14). En dat werkt ook nog. Bij het opstarten verscheen nl. niet XP2200+ zoals eerst, maar Athlon at 1866Mhz. Ik boot gewoon naar Win98se... Ik heb m'n proc niet actief unlocked; hij is zo uit de doos in de kast verdwenen. Is dit een feature van het mobo, of van de proc? Of wordt ik voor de gek gehouden?
Link naar reactie
Mmm, net ergens gelezen dat Thouroughbreds allemaal unlocked zijn. Hoe dan ook; gister aan het spelen geweest met mem timings, voltages en MP's. Naar aanleiding van BA's guide heb ik de volgende mem instellingen: DRAM cycle length (Cas 2 of 2.5) : 2 Bank Interleave : 4-way Precharge to Active (Trp 2 of 3) : 3 (2 genereerd zowiesoo fouten in memtest) Active to Precharge (Tras 5 of 6) : 5 Active to Command (Trcd 2 of 3) : 2 DRAM command rate (1T of 2T) : 1T Daarnaast staat burst length op 8, maar ik kan ook 4 of disabled selecteren. Zowel het inschakelen van Bankinterleave als burst length levert een iets lagere memtest waarde op (669 MB/s vs 678MB/s) maar volgens een artikel in C'T is de nu ingestelde manier in de praktijk toch sneller. (zijn dit trouwens redelijke snelheden?) Dit alles op een bussnelheid van 135 Mhz (140 was duidelijk te hoog, m'n mem genereert dan fouten) en een MP van 13,5 Ik ga de bussnelheid gewoon nog wat verder proberen op te voeren, zolang memtest geen fouten geeft. Ik heb al geprobeerd om met een voltage verhoging (2,65 ipv 2.5V) het geheugen stabieler te krijgen op hogere snelheden, maar met deze timings zit ik volgens mij ver aan het maximum haalbare. Staat nu dus weer op 2,55 (een stap lager wordt nl. 2,45 wat te laag is imho) Ik weet niet of m'n Videokaart de FSB verhoging prettig vindt; ik kan de divider niet instellen en dien ten gevolge lopen de AGP en PCI bus wat harder dan normaal. Nou haal ik de 140Mhz FSB toch niet stabiel vanwege het Memprobleem, dus ik denk dat het overklokken van beide bussen ook wel binnen de perken blijft. (ik zal wel ergens tussen de huidige 135 en 140 uitkomen) A) Verwachten jullie problemen en zo ja, tot hoever kun je het voltage opschroeven zonder het spul meteen door te bakken (ik kan het voltage van AGP, Chipset, CPU en Mem apart instellen)? B) Zijn er mensen die een hoge FSB draaien (140 en hoger) en die nog wat praktische tips kunnen geven? Het is misschien een beetje raar dat ik aan het overklokken ben, terwijl m'n systeem in XP niet eens fatsoenlijk wilde lopen, maar ik gok dat dat ook iets met voltages te maken zou kunnen hebben. Alles stond nl 0.05 V onder de richtwaardes. Uiteraard ga ik zo snel mogelijk XP weer proberen te installeren (nu draait 98SE, maar dat geeft zo nu en dan zowieso een [i:81bc1be72b]quirck[/i:81bc1be72b]...)
Link naar reactie
Dank je voor de tip, maar het probleem is inmiddels de wereld uit. Zoals gezegd stonden default de voltages net onder de gewenste waardes. Die heb ik allemaal een stapje hoger gezet en sindsdien draait ie al een zonnetje. Met die Memtimings dus. Alleen precharge to active staat nog op 3, lager genereerd zoals gezegd fouten in memtest. Ik draai nu een FSB van 136 Mhz, ik ga wellicht proberen om nog wat hoger te komen; al zal ik de 140 niet halen ivm met m'n slecht overklokbare mem. Nou ja, het zal me een worst wezen, want zoveel ga ik er niet op vooruit qua snelheid. Daarnaast loopt het allemaal vlot genoeg. Iedereen igg bedankt voor het meedenken!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...