Ga naar inhoud

HDD ???


Aanbevolen berichten

Als je een harddisk installeert, dan kun je eigenlijk er vanuit gaan dat het onderstaande klopt. Als er meerdere apparaten zijn aangesloten op de IDE kabel, let dan op het volgende. 1 Harddisk of Cd-Rom staat als master. (dmv jumper) 1 Harddisk of Cd-Rom staat als slave. (dmv jumper) Soms staat op de harddisk een tekening waarop staat aangegeven. Zet de jumper op ..... manier als dit het enige apparaat is wat aan die IDE kabel hangt. En zet 'm zo en zo als er meer dan 1 apparaat aan hangt. Let er even op dat de flatbetcable (IDE kabel) op de juiste manier is aangesloten. Er staat vaak een rode of zwarte lijn op, dit is het eerste pinnetje. Op het uiteinde van de IDE kabel gaat de master. Zet de snelste harddisk Als Primairie master. Normaal gesproken kun je er vanuit gaan dat als je in de bios het apparaat als AUTO zet. Mocht je aan jezelf twijfelen zet dan Primairie en secundairie slave en master allemaal op AUTO. Onthoud in dat geval gewoon je oude instellingen. Nu kun je de computer opnieuw opstarten. Gebruik een opstart disktette. Je kunt nu met FDISK een partitie aanmaken. Ik weet niet of je meerdere partities wilt hebben, en of je meerdere hardeschijven hebt. De hardeschijf die Primairie master is en een actieve partitie heeft zal dan c: worden. Ik ga ervan uit dat je slechts 1 harddisk hebt en 1 partitie wilt hebben. Verdere mogelijkheden worden hier op het forum ook nog uitgebreid besproken. Je kunt de computer dan opnieuw opstarten. Opstartdisktte erin laten zitten. Nu kun je de hardeschijf formateren en is je partitie te benaderen. In dit hele verhaal ben ik ervan uit gegaan dat windows als besturingssysteem hebt (anders had je de vraag niet gesteld :lol: ) Dit verhaal gaat tevens op voor windows 95+98 Als je ME of XP hebt dan heb je meestal geen opstartdiskette nodig. Deze kunnnen rechtstreeks vanaf CD-Rom partities aanmaken en formateren. In dat geval moet natuurlijk wel in de bios staan ingesteld dat je eerst vanaf CD-Rom wilt opstarten ipv vanaf disktette. Volgens mij heb ik niets over het hoofd gezien, maar je zult altijd zien dat iemand een aanvulling geeft. p.s. ik ga ervan uit dat de bios de grootte van je harddisk ondersteund. Aangezien je dit nergens hebt vermeld.
Link naar reactie
ehm hartelijk dank voor de uitleg ik heb er heel veel aan! ik zal alles thuis proberen en nou heb ik nog een vraag stelt de bios alles automatisch in ( word de hdd automatisch C: ?) en welke jumpers ik moet veranderen staat zeker in de beschrijving!? maar ik heb het moederbord ook al op mijn oude systeem gezet en daar deed ie alles gewoon wel dus ik snap het niet helemaal!
Link naar reactie
Je moederbord kan tot maximaal 127GB aan. [url=http://www.asus.com/mb/socketa/a7a266/faq.htm]moederbord[/url] Dit zou zelfs zonder bios update moeten kunnen. Jumper instellingen van jouw hardeschijf staan [url=http://www.segcomp.com/WD1200BB.html]hier[/url] beschreven. Ja als de hardeschijf als primairie master is geinstalleerd, de partitie als primairie partitie is aangemaakt, wordt dit automatisch C. Ik kan me alleen niet echt goed voorstellen dat je een C schijf van 120 Gig wilt hebben. Er is een tijd geleden nog ergens een topic geweest, hier stond ook in hoe de meeste hardeschijven waren ingedeeld. Uit mijn geheugen: c: 5 gig al dan niet met swapfile d: 15 gig program files e: 5 gig troep en tijdelijk f: films e.d. in jouw geval 95 Gig Er zijn een heleboel varianten mogelijk en een hoop leden hier hebben ook nog eens meerdere OS dus zal ik hier ongetwijfeld veel commentaar op kunnen krijgen, dat dit anders moet. Maar ja zoveel gebruikers, zoveel smaken. [quote:9a0886266e]maar ik heb het moederbord ook al op mijn oude systeem gezet en daar deed ie alles gewoon wel dus ik snap het niet helemaal! [/quote:9a0886266e] dit volg ik niet helemaal. Je oude systeem? Ik neem aan dat dat het "nieuwe" moederbord was aangesloten op een gepatitioneerde en geformateerde hardeschijf? Dit is ook hetgeen wat je met je nieuwe hardeschijf moet doen.
Link naar reactie
[quote:854b5e39cb="kereldebom"]ja das waar dus nu moet ik op het "oude" systeem die harde schijf plaatsen en dan partitioneren en installeren? en vanaf daar kan ik hem in de nieuwe kast zetten? [/quote:854b5e39cb] Nee, je kunt hem rustig vanaf je nieuwe systeem partitioneren en formateren. Het oude systeem heb je helemaal niet nodig.
Link naar reactie
[quote:f4841c5874="micky.g"]als je niet weet waar je mee bezig bent laat het dan doen door iemand die het wel weet.....[/quote:f4841c5874] Als je niet gaat doen wat je niet kunt zul je het nooit kunnen! Het mooie van formuns zoals deze is dat leken hier een beetje "know-how" kunnen halen om zelf wat meer over hun machientje te leren. Ondergetekende is een van die leken, die met hulp van dit forum nu in staat is zelf een redelijk systeem te bouwen en onderouden. Opmerking vind ik dus een beetje "jammer"...............
Link naar reactie
[quote:79aed6192a="micky.g"]de opmerking was in die zin niet hatelijk bedoeld.... Maar informeer eerst voor je begint, en weet waar je aan begint. er zijn al genoeg mensen die terugkomen met spul dat zogenaamd met een defekt is verkocht en gewoon door verkeerd gebruik kapot is gegaan.[/quote:79aed6192a] Handleidingen bij zulke 'verkochte dingen' zijn ook niet altijd even duidelijk... Als ze daar nou eens wat meer aandacht aan besteedden...
Link naar reactie
[quote:343a4381b8="micky.g"]heb nog nooit een handleiding gezien die met de nodige basiskennis niet te begrijpen is..... bovendien zijn er ook andere manieren om te informeren.[/quote:343a4381b8] idd en dat is juist het probleem, die handleidingen moeten er wel komen. Bij elk stukje hardware hoort gewoon een nette Nederlandse en in kleur geilustreerde handleiding die van computer kennis 0 uitgaat
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...