Ga naar inhoud

Help, mijn AthlonXP 1800+ draait op 1150 MHz


Aanbevolen berichten

Forummers "Help, mijn AthlonXP 1800+ draait op 1150 MHz, hoe kan dat???" De AthlonXP 1800+ heeft een kloksnelheid van 1533 MHz, en een MP x FSB instelling van 11.5 x 133. De CPU staat nu op 11.5x 100, dus de FSB moet in de bios of via jumpers op 133 MHz gezet worden. Bovenstaande is al het antwoord op de vraag die ik wilde stellen (handig die FAQ) maar aanvullend zou ik willen weten hoe dit mogelijk is. Heeft dit bijvoorbeeld te maken met een te hoge temperatuur en schakelt de processor dan terug of is er iets anders aan de hand. De wijziging die ik zelf heb aangebracht is het verwijderen van een analoge kaart en het installeren en aansluiten van een USB modem voor ADSL. Vast bedankt voor het lezen en de eventuele reactie, Bob :roll:
Link naar reactie
Je geeft idd zelf het antwoord al: je moet de juiste busfrequentie opgeven. Blader het boekje van je MOederbord erop na om te kijken hoe je dat in moet stellen. Het kan zijn dat je zelf op het moederbord nog handmatig een jumper moet omzetten; bij mijn nieuwe mobo stond ie namelijk ook default op 100Mhz. Het heeft niet zozeer met een temperatuurbeveiliging te maken. Fabrikkanten zetten de frequentie default meestal op 100Mhz om te voorkomen dat een nietsvermoedende doe-het-zelver zijn Duron proc verklooid. Die draaid nl. max. op 100Mhz ipv de 133 van de Athlon XP.
Link naar reactie
Dat is inderdaad een kwestie van de FSB van 100 naar 133 veranderen in het BIOS, OF, op het moederbord zelf d.m.v. een jumper of dipswitch (kleine schakelaartjes). Het BIOS kom je in door bij het opstarten bv. F1 of DEL in te drukken, dat is verschillend per merk/ type moederbord, kijk daarvoor in de handleiding. Moeilijk is het niet hoor ;)
Link naar reactie
[quote:6a3e14bc84="egslim"]Op 120 dan gebruik je dezelfde PCI en AGP dividers als op 100 -> Je klokt je uitbreidingskaarten dus over. Op 133 heb je een andere divider, zodat je uitbreidingskaarten weer in spec lopen.[/quote:6a3e14bc84] Thanx, is dat ook weer duidelijk. Dus die dividers worden bij 133 anders?
Link naar reactie
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn xp2000 In het begin draaide mijn pc ook te langzaam (1100 Mhz in plaats van 1600Mhz). Op aanraden van het computer bedrijf heb ik toen de FSB op 133 gezet. Dit zorgde ervoor dat de processor op de goede snelheid ging lopen, maar zorgde voor een nieuw probleem. Als ik nu een spel speel wat een beetje grafisch denkvermogen eist, hangt de pc compleet. Dit gebeurt soms na 5 minuten, maar soms ook na een half uur. Ik heb absoluut geen idee wat hier de oorzaak van is!
Link naar reactie
Dat lijkt me een te hoge temperatuur. Heb je je temps al eens gemeten. Als je een grafisch spel speelt, wordt er wat meer van je cpu gevraagd, waardoor de temperaturen hoger oplopen. Als ze te hoog worden, crasht je systeem. Kijk maar even in de F.A.Q. van dit forum. Kun je progjes vinden om je temps te checken. Suc6 Bij mijn mobo kreeg ik VIA hardware monitoring, staat misschien ook op jouw cd-rom.
Link naar reactie
Ik ongeveer dezelfde temperaturen (alleen processor iets koeler ± 43/44) en nooit geen crash gehad. De processor temp is die altijd zo of alleen wanneer je hem goed belast dus met gamen of zoiets? Wat voor cooler heb je op je processor? Als je de casetemp naar beneden wil hebben kun je er een casefan inzetten kost ± 7-9 €
Link naar reactie
[quote:a689bc31ad] Thanx, is dat ook weer duidelijk. Dus die dividers worden bij 133 anders?[/quote:a689bc31ad] Yep bij een FSB van 100MHz krijg je: PCI = FSB / 3 -> 33 AGP = FSB / 1,5 -> 66 Staat de FSB op 133, dan is het: PCI = FSB / 4 -> 33 AGP = FSB / 2 -> 66 Staat de FSB echter op 120, dan is het: PCI = FSB / 3 -> 40 AGP = FSB / 1,5 -> 80 Zoals je ziet loopt PCI dan (40-33=) 7 MHz hoger, dan normaal en AGP loopt (80-66=) 14 MHz hoger dan normaal.
Link naar reactie
Twee mogelijkheden: 1) Je BIOS geeft de snelheid verkeert weer 2) Je hebt de verkeerde CPU meegekregen, het is een 1600+. Persoonlijk lijkt de tweede mogelijkheid me verreweg het meest waarschijnlijk. Dus terug naar de winkel, en zorg dat je de goede CPU of een snellere (als schadevergoeding :wink: ) meekrijgt.
Link naar reactie
[quote:a736d8ca4b="wstiekema"]Normaal is de temperatuur van mijn cpu ongeveer 50 graden, als ik hem kietel :) stijgt hij naar 57 gaden. Op de CPU zit een coolermaster copper base low noise t/m 2.0 Ghz.. Ik twijfel of het aan de koeling ligt, of aan de videokaart..[/quote:a736d8ca4b] Welke videokaart heb je???
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...