Ga naar inhoud

Barton krijgt 400 Mhz FSB


Aanbevolen berichten

[quote:d1df650519]Vooruitlopend op zijn verslag van de tweede dag op Comdex, meldt AnandTech vernomen te hebben dat AMD's volgende 32-bits Athlon core, de Barton, een FSB zal krijgen van 200MHz, oftewel 400MHz DDR effectief. Dat zou de processor een redelijke boost moeten geven, variërend van 0-15 procent op het nForce2 platform, dat deze FSB-kloksnelheid ondersteunen kan. Dit afhankelijk van het type benchmark natuurlijk. Ook VIA's nieuwste socket A-platform, KT400A genoemd, zou de 400MHz DDR FSB ondersteunen. Tevens werd bevestigd dat de KT400A dual-channel DDR support krijgt, en de eerste moederborden in januari leverbaar moeten zijn. AMD maakte deze stap voor de Barton bekend kort nadat Intel aankondigde begin volgend jaar de Pentium 4 processors een 800MHz FSB mee te geven. [/quote:d1df650519] Bron: [url=www.tweakers.net]Tweakers.net[/url] Interessante ontwikkeling. Moet wel een een behoorlijke performance hebben zo'n processor 8) . Alleen overklokken met de fsb haalt weinig meer uit als je al op 200 Mhz zit, veel hoger gaan de meeste moederborden niet. Maar er zullen ook wel weer nieuwere borden komen die weer hoger kunnen denk ik zo. :D Er komen steeds meer redenen om voor een nForce2 mobo te gaan, want er is gebleken dat hij met een fsb van 200 sneller is dan de KT400 van VIA (op 200 FSB). Het is maar afwachten wat de KT400A daar tegenover zet. edit: ff wat toegevoegd en verduidelijkt :)
Link naar reactie
Neh er zullen geen mobo's meer komen die hoger willen dan 200 vrees ik, dit worden toch echt de laatste socket A bordjes met de nforce2 en de KT400a. Ik mag hopen dat de Barton ook met 333F uitkomt en niet alleen met 400mhz FSB anders zou het betekenen dat je met een KT333 bord upgrade dood gemaakt wordt en PC3200 moet kopen om het te benutten.
Link naar reactie
Overklokken met de FSB heeft nog steeds nut. Een 400MHz FSB zal hand in hand gaan met dual channel DDR266, omdat dit veel meer voorkomt dan DDR200, maar wel relatief goedkoop is. Dual channel DDR266 heeft 4,2Gb/s bandbreedte, een 400MHz FSB slechts 3,2Gb/s. Dat betekent dat het mogelijk zou moeten worden de FSB over te klokken zonder goede kwaliteit geheugen - erg aantrekkelijk dus. EV6 is in staat 533MHz te halen - zoals gedeomstreerd door Alpha - maar dan praat je over moederborden van € 1000,- Het zal interessant zijn te zien of pc moederborden een dergelijk hoge FSB aankunnen. Het lijkt erop dat nadat 2002 een slecht jaar was voor AMD en beter voor Intel de rollen in 2003 wel eens omgedraaid kunnen worden.
Link naar reactie
Alle nForce2 borden toch wel? en de komende KT400A? Want die moeten DDR400 ondersteunen. De nForce2 van Asus doet in ieder geval 200Mhz max. en dat moet te halen zijn gezien de AGP/PCI lock die er op zit. @Egslim. Zover had ik inderdaad nog niet doorgedacht. Dat dual channel zit er natuurlijk ook nog aan te komen en dat verandert de zaak weer.
Link naar reactie
Sterker nog, KT400A én nForce2 zijn beide dual channel DDR. Dus vergeet die DDR400 voor AMD maar, DDR266 is voldoende en DDR333 maakt het alleen maar beter. DDR266 wordt vervangen door DDR333, net als DDR200 is vervangen door DDR266. Voor de mainstream is DDR400 geen optie. Micron was daar op het IDF heel duidelijk over. Budgetsystemen blijven single channel gebruiken, waarschijnlijk DDR333. Als Barton een T-bred met 512kb L2 is en een 400MHz FSB met een kloksnelheid van 2,5GHz, dan hebben we een heel aardige chip, zelfs tegen een 3,2GHz Northwood met 800MHz FSB en dual channel DDR333.
Link naar reactie
[quote:e4b08ddf2f="Marcel de Reus"]Geheugen of FSB ondersteuning is iets anders hè. En natuurlijk zullen ze wel 200mhz FSB gaan ondersteunen maar of ze dan nog hoger willen?[/quote:e4b08ddf2f] Daar ben ik dus ook bang voor. Tegenwoordig heeft een FSB van meer dan 200MHz geen zin, omdat het single channel geheugen daarvoor vrijwel onverkrijgbaar is. Met dual channel geheugen zou een FSB van 533MHz zelfs nog wenselijk zijn, maar de beperkende factor zijn de signaalpaden tussen northbridge en CPU. De Alpha moederborden ( :cry: Alpha) die dit konden hadden een prijskaartje van wel € 1000,-, hoewel dat ook andere redenen had.
Link naar reactie
Het wordt me nu ineens allemaal een stuk duidelijker :D Thanks! @Marcel> Ik snap wel dat geheugen en FSB ondersteuning 2 verschillende dingen zijn, maar de nForce kan in ieder geval tot 200Mhz FSB en heeft AGP/PCI lock en dan ook nog Dual Channel support. Dus tot zover is de nForce dus klaar voor de Barton met 400Mhz FSB. Of niet?
Link naar reactie
Dat Barton zou werken met iedere KT400 hebben we aangenomen omdat ze beide een 333MHz FSB zouden hebben en omdat naast het voltage verder niets gewijzigd zou worden. Een Barton met een 400MHz FSB zal in ieder geval niet op een KT400 chipset werken, tenzij je de mp kunt aanpassen. Wat betreft die eis van twee identieke geheugenmodules, dat geldt voor iedere dual channel geheugen chipset, dus ook voor de KT400A. Het is iets waar we mee moeten leren leven. Het stuk in de C'T komt overeen met de oude informatie, niet met de nieuwe dingen die we pas net hebben geleerd. Als die ten minste kloppen.
Link naar reactie
Als ik het zo lees zijn de volgende punten belangrijk: - alleen als de Barton behalve op een 400Mhz FSB ook nog op een 333MHz FSB uitkomt, heeft het zin om, als je wil upgraden nar een Barton, een KT333 te kopen. En dan ga je er nog van uit dat de KT400 een 400MHz FSB wel ondersteunt; - met de nForce 2 kan je upgraden naar een Barton met 400MHz GSB moet nu snel gaan, misschien voeg ik later nog wat toe...
Link naar reactie
Nog een interessant stukje van Intels PR bij Aces: [quote:aa5940174e]Please don't forget that Intel works closely with the memory industry, and if we decide to do so, we can bring engineering resources to bear on a problem. We don't just wait for the DIMMs to show up... [/quote:aa5940174e] www.aceshardware.com Johans commentaar klinkt me erg logisch in de oren. Ik heb bijna zin om het ook te quoten in Nougaboule's thread :lol:
Link naar reactie
Ik lees net op www.anandtech.com dat de 400mhz FSB voor de Barton meer een idee is en dat de 333fsb zeker is. [quote:6eeb373c4d]As we reported earlier, AMD is strongly considering migrating to a 400MHz FSB for Barton. If you ask AMD for their official stance though, it is much like their stance on the 333MHz FSB - "we're evaluating it." [b:6eeb373c4d]It turns out that Barton will ship with a 333MHz FSB initially[/b:6eeb373c4d], and that we received directly from AMD. Remember that even at the end of 2003, shipments of Athlon XP and Athlon 64 will be an even 50/50 split - so a good deal of the market will be serviced by Barton. In an attempt to keep Barton more competitive, the 400MHz FSB would be implemented but only if chipset and motherboard designs can be reliably produced to support the spec. The biggest issue you encounter with a 400MHz FSB is maintaining signal integrity in the traces between the CPU and North Bridge. With 200MHz DDR signaling (effectively 400MHz), noise and trace length become even bigger factors thus putting the pressure on motherboard manufacturers to work even harder. The implementation side of things shouldn't be a problem however, as most motherboard manufacturers are working on 200MHz QDR signaling for Intel's upcoming Springdale and Canterwood projects. It'll take some work, and it's too soon to have it in January but 400MHz FSB is a very simple reality to produce.[/quote:6eeb373c4d] Dus het blijft afwachten. eerst een Barton met 512l2 cache en 333fsb. dat is al een mooi begin.
Link naar reactie
Klopt, het routen van de signaalllijnen is een veel groter probleem. Ik durf te stellen dat een 400MHz FSB afhankelijk is van Intel. Als Intel besluit dat ze dual channel DDR400 willen dan zorgen zij ervoor dat het een gevalideerde standaard wordt. Vervolgens kan AMD het gemakkelijk meenemen voor Hammer en Barton. Omgekeerd zal Intel alleen DDR400 gaan pushen als ze denken het nodig te hebben om te kunnen concurreren tegen Hammer. Concurrentie is prachtig! :lol:
Link naar reactie
precies en dat zei anadtech dus ook al zoals ik net poste: [color=red:d00c88a2b7][b:d00c88a2b7]The biggest issue you encounter with a 400MHz FSB is maintaining signal integrity [/b:d00c88a2b7]in the traces between the CPU and North Bridge. With 200MHz DDR signaling (effectively 400MHz), noise and trace length become even bigger factors thus putting the pressure on motherboard manufacturers to work even harder. The implementation side of things shouldn't be a problem however, as most motherboard manufacturers are working on 200MHz QDR signaling for Intel's upcoming Springdale and Canterwood projects. It'll take some work, and it's too soon to have it in January but 400MHz FSB is a very simple reality to produce[/color:d00c88a2b7]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...