Ga naar inhoud

Twijfel tussen P4 2.53GHz en AXP 2200+


Aanbevolen berichten

Ik twijfel voor een nieuwe pc tussen de volgende twee combinaties: - Pentium 4 2.53 GHz 533MHz FSB met SiS 648 chipset - Athlon XP 2200+ met KT333 chipset Is de betreffende pentium 4 beter dan deze AXP? En heeft het bij de P4 zin om DDR400 te nemen ipv DDR333, voor extra snelheid enz.? Ik ga de pc gebruiken voor spelletjes, internetten, tv kijken enz. edit: o ja, er komt een radeon9700pro bij en 512 mb ddr, als dat belangrijk is.
Link naar reactie
De Athlon heeft waarschijnlijk een vriendelijkere prijs... wat prestaties betreft zeg ik maar niet te veel :wink: persoonlijk denk ik dat de P4 iets sneller is. De SiS648 chipset heeft DDR333/DDR266/200 support en geen DDR400 support, dus DDR400 is redelijk zinloos lijkt me. De SiS648 heeft wel AGP 8X ondersteuning. Dus het zo wel leuk zijn als je grafische kaart dat ook heeft. Vraag is of hier prestatiewinst in zit natuurlijk...
Link naar reactie
[quote:841854c830="DemK"]De Athlon heeft waarschijnlijk een vriendelijkere prijs... wat prestaties betreft zeg ik maar niet te veel :wink: persoonlijk denk ik dat de P4 iets sneller is. De SiS648 chipset heeft DDR333/DDR266/200 support en geen DDR400 support, dus DDR400 is redelijk zinloos lijkt me. De SiS648 heeft wel AGP 8X ondersteuning. Dus het zo wel leuk zijn als je grafische kaart dat ook heeft. Vraag is of hier prestatiewinst in zit natuurlijk...[/quote:841854c830] Duh de pentium is 2.53 gig de Athlon 'slechts'2.2 gig nogal logisch dat de pentium iets sneller is. Bovendien heeft AMD zijn prijzen net verlaagd voor bijna alle athlons m.u.v. de XP2400 en XP2600 en hoger. misschien ook even een overdenking waard een 2.1 gig cpu voor onder de 75 euro 512 mb is nooit weg en ik zou dus absoluut niet lager gaan dan 512 mb
Link naar reactie
Een rekensommetje: P4: P4 2,53Ghz (533): €296,- Asus P4S8X Audio + LAN + SATA RAID + Firewire: €148,- 512MB PC2700 DDR SDRAM (Samsung): €179 AMD XP: XP 2200: €195,- Asus A7V8X RAID + Sound + LAN + Firewire: €153,- 512MB PC2700 DDR SDRAM (Samsung): €179,- Voor dat 100 euro prijsverschil kun je er dus een XP 2400 (€245,-) in stoppen en houd je nog bijna 50 euro in de knip. Qua snelheid zullen de P4 en Athlon elkaar niet veel ontlopen, laat staan dat het al merkbaar is. Hoogstes een paar 100 punten verschil in 3D mark scores etc.
Link naar reactie
Met een Athlon is het wel lekker om DDR400 te hebben als je gaat overklokken. Ik geloof zelfs dat de 2400+ standaard unlocked is, of zit ik hier heel erg fout?. Dan kun je dus je MP omlaag gooien en je FSB flink omhoog. 166 moet in ieder geval lukken en met een beetje geluk haal je de 200 ook nog wel. Zeker met een nForce2. Die ondersteund al een FSB van 200. :D Dus als je een Athlon neemt, ga dan voor een nForce2. De Asus A7N8X is dan een hele mooie en op het moment redelijk leverbaar. Met een P4 is DDR333 genoeg, omdat je met luchtkoeling waarschijnlijk toch niet over de 166FSB gaat komen. 19x166=3154Mhz. Dus dat wordt al moeilijk. Voor een P4 is DDR333 genoeg. En voor een Athlon zou ik voor DDR400 gaan als je wilt overklokken en DDR333 als je dat niet wilt. Met een volgende processor is er dan toch alweer Dual Channel DDR wat weer een stuk sneller is dan gewoon DDR.
Link naar reactie
Ik zou ook voor de Athlon gaan en wel voor de 2400+ in combinatie met het bordje dat Capitein kansloos noemt. Die P4 is nauwelijks sneller maar wel duurder. De 2400+ is niet standaard unlocked hoor, maar hij overklokt erg goed. Bovendien heb je met de AMD nog een leuke upgrade path en met de P4 naar grote waarschijnlijkheid niet aangezien de P4 3,06 de laatste Northwood zou zijn en de Prescott waarschijnlijk niet op dat bord wil. Vor de Athlon XP komt er nog een 0,13 micron Barton core met 333mhz FSB die naar verwachting iig tot 3400+ uitkomt.
Link naar reactie
Er zijn in ieder geval wel 1800+ XP's in omloop met een Tbred A core die standaard unlocked zijn. Zie: [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/647443][OC] Athlon XP1800+ Tbred Overclocking![/url] Maar ik wist ook niet zeker of die 2400+ nou unlocked was. Maar deze 1800+ zeker weten wel. :D Ik wil dan ook wel een 1800+@2,0Ghz. :P
Link naar reactie
[quote:3034e689ae="Ghorghor"][quote:3034e689ae="DemK"]De Athlon heeft waarschijnlijk een vriendelijkere prijs... wat prestaties betreft zeg ik maar niet te veel :wink: persoonlijk denk ik dat de P4 iets sneller is. De SiS648 chipset heeft DDR333/DDR266/200 support en geen DDR400 support, dus DDR400 is redelijk zinloos lijkt me. De SiS648 heeft wel AGP 8X ondersteuning. Dus het zo wel leuk zijn als je grafische kaart dat ook heeft. Vraag is of hier prestatiewinst in zit natuurlijk...[/quote:3034e689ae] Duh de pentium is 2.53 gig de Athlon 'slechts'2.2 gig nogal logisch dat de pentium iets sneller is. Bovendien heeft AMD zijn prijzen net verlaagd voor bijna alle athlons m.u.v. de XP2400 en XP2600 en hoger. misschien ook even een overdenking waard een 2.1 gig cpu voor onder de 75 euro 512 mb is nooit weg en ik zou dus absoluut niet lager gaan dan 512 mb[/quote:3034e689ae] Duh, niet perse logisch dus. De Athlon kan meer instructies per klokslag verwerken dan een P4. De P4 heeft meer klokslagen per seconde. Er is dus ook nog zoiets als een architectuurverschil. O ja :roll:
Link naar reactie
[quote:72e755a9a3]Duh, niet perse logisch dus. De Athlon kan meer instructies per klokslag verwerken dan een P4. De P4 heeft meer klokslagen per seconde. Er is dus ook nog zoiets als een architectuurverschil. O ja [/quote:72e755a9a3] Gelukkig heeft AMD een modelrating geïntroduceerd, waarbij ze hun CPU's een getal meegeven overeenkomstig de kloksnelheid van een vergelijkbaar presterende P4. Daar kun je lang en breed over discussïeren, maar feit is dat deze rating heel aardig overeenkomt met de werkelijkheid en ons dus in staat stelt in éen oogopslag een vergelijking tussen P4 en AXP te maken. Met architectuurverschillen - heel interessant, daar niet van - hebben we dus niet noodzakelijk meer iets te maken.
Link naar reactie
Mmmm, het verhaal maar weer eens op de rails zetten: - De XP is zonder twijfel voordeliger dan de P4. - De P4 zal wellicht in sommige applicaties ligt voorliggen op een XP 2400+ doordat ie o.a. wat meer voordeel kan halen uit geoptimaliseerde software. (SSE2) - Je zal voor jezelf uit moeten maken of het prijsverschil gerechtvaardigd is. Ik denk van niet; je geeft nu extra veel uit voor relatief weinig performancewinst (het gaat werkelijk over een procent of 3 à 5). Tegen de tijd dat je AXP systeem te langzaam wordt voor bepaalde toepassingen is dat P4 systeem dat ook... Steek dan die extra €50,- bijv in een uitgebreidere printer/videokaart/draadloos toetsenbord/geluidskaart. En bedenk wel, €50,- klinkt als een laag bedrag, maar we hebben het nog steeds over 110 keiharde Nederlandse Guldens :D
Link naar reactie
[quote:71bd136d22="stelf01"][Niet vergeten dat de AMD standaard veel meer geluid produceert als de P4.Ga je ook nog overklokken dan wordt de AMD echt een afzuigkap.De P4 kan standaard veel hoger overgeklokt worden zonder dat extra koeling nodig is.[i:71bd136d22]dacht ik ??!![/i:71bd136d22][/quote:71bd136d22] De P4 2.8 GHz wordt warmer dan de XP T-bred B.
Link naar reactie
[quote:34da617c64]De SiS648 chipset heeft DDR333/DDR266/200 support en geen DDR400 support, dus DDR400 is redelijk zinloos lijkt me. De SiS648 heeft wel AGP 8X ondersteuning. Dus het zo wel leuk zijn als je grafische kaart dat ook heeft. Vraag is of hier prestatiewinst in zit natuurlijk...[/quote:34da617c64] Ja, ik zie net ook dat de SiS 648 helemaal geen DDR400 ondersteunt. Had het wel ergens gelezen dacht ik... ff kijken. Verder lijkt het erop dat de P4 niet veel sneller is, en zeker voor de meerprijs, en dat je (zoals Captain_Kansloos zegt) voor dat geld beter een AXP 2400+ of iets anders kan kopen, of niks:). Overklockken ga ik niet, dus zou volgens Muse de beste combinatie AXP+DDR333 zijn. En als ik straks een beetje goedkoop kan upgraden (alleen processor) is dat natuurlijk mooi. [quote:34da617c64]En bedenk wel, €50,- klinkt als een laag bedrag, maar we hebben het nog steeds over 110 keiharde Nederlandse Guldens :D[/quote:34da617c64]Hehe ja :) werkt verwarrend... alles goed omrekenen, anders betaal je meer dan je denkt ;) PS: als ik voor de AXP 2200+/2400+ ga, is de GA-7VRXP van Gigabyte dan een goed bord? A7Vxxx lijkt me ook wel ok, maar dat bord schijnt niet goed overweg te kunnen met de Radeon9700pro. Bovendien issie volgens mij duurder. iig bedankt voor de reacties 8)
Link naar reactie
Dat Gigabyte bord is idd een ook een goede keuze, hoewel het een KT333 bord is. Ligt er maar een beetje aan wat je van een bordje verwacht. Zelf haal ik binnenkort een XP 2200+ icm een Chaintech Apogee Deluxe (KT400) bord op, omdat ik nog niet perse SATA en RAID wil hebben. Of dat voor jou geldt moet je natuurlijk zelf bepalen. Hier staat nog reviews van dat Gigabyte bord: http://www.tweaktown.com/document.php?dType=review&dId=352 http://www.motherboards.org/articlesd/motherboard-reviews/1152_1.html Zelf zou ik voor een KT400 bord gaan, omdat dat een doorontwikkeling is van de KT333 met een nieuwe en uitgebreidere southbridge (meer opties) Wel gewooon DDR333 geheugen bij een KT400 nemen; DDR400 geheugen is onnodig duur, leverd (nog) geen voordeel op en draait als een natte krant. (DDR333 is sneller) De opvolger van dat Gigabyte bord van jou is de GA-7VAXP (dus met KT400 ipv KT333).
Link naar reactie
[quote:0d542cd58d="stelf01"][Niet vergeten dat de AMD standaard veel meer geluid produceert als de P4.Ga je ook nog overklokken dan wordt de AMD echt een afzuigkap.De P4 kan standaard veel hoger overgeklokt worden zonder dat extra koeling nodig is.[i:0d542cd58d]dacht ik ??!![/i:0d542cd58d][/quote:0d542cd58d] Tbred B wordt net zo warm als een een gelijkwaardige Northwood en OC't verder dan de P4 Northwood. Jouw verhaal gelde idd tot voorkort nog, nu is het gelukkig omgekeerd.
Link naar reactie
Áls je voor de P4 gaat zou ik géén SIS Chip nemen, maar een Intel 845-GE, die heeft ook DDR 333 Ondersteuning, als je dan je CPU wat overklokt, dmv het verhogen van de FSB kan je wel (misschien net niet) DDR 400 gaan gebruiken.. cpu/geheugen kan daar op 4:5 lopen.. :D Asus P4Pe is een prachtig moederbord en komt vaak erg goed uit de reviews! :)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...