Ga naar inhoud

Moederboard Vtech i440BX-ITE8671


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb even een vraag: Ik heb een Pentium II 350 , met een moederboard Vtech i440BX-ITE8671 Bios van Award. Nu kan ik nergens informatie vinden over dit moederbord, ook niet op de site van Vtech (www.vtech.com) Ik wil namelijk geheugen bij plaatsen (tot 512 MB, heb nu 320 MB) maar weet dus niet of dit kan. Ook zit ik erover te denken een nieuwe processor te plaatsen (Pentium 4). Hier dus weer geen informatie.... :-( Weten jullie misschien iets over dit moederboard en bios? (eventueel bios-update?) :-?
Link naar reactie
Een snellere CPU kun je wel vergeten, de connectie tussen CPU en moederbord (Slot of Socket) is steeds gewijzigd. Een moderne CPU past dus onmogelijk op een ouder moederbord en andersom. Een PII 450MHz zou nog mogelijk moeten zijn, maar een snellere CPU is twijfelachtig en zonder BIOS-update kun je dat helemaal wel vergeten. Als je Windows98 of Me gebruikt dan is met deze processor extra geheugen overbodig, de prestatiewinst zal verwaarloosbaar zijn. Als je goedkoop wilt upgraden is een AthlonXP 1600 een goede keus, met een nieuw moederbord, nieuw geheugen en een nieuwe voeding.
Link naar reactie
Ik kan dus het geheugen tot maximaal 384 mb uitbreiden?? (er is geen update of iets dergelijks, zodat ik het wél tot 512 kan uitbreiden?) Wat is volgens jullie dan een goed alternatief? (niet te duur?) Moederboard, voeding en processor samen kopen? En bestaande configuratie Pentium III plaatsen kan ook niet?? Ben benieuwd!
Link naar reactie
ho ho Ik heb op mijn Soyo 9bba altijd gewerkt met 512 Mb en ook dat was een BX bord ik kon daarop max 3 modules van 256 Mb plaatsen (hoger was volgens de handleiding niet getest) de Bx kan wel degelijk meer dan 512Mb gebruiken. (hij zit niet voor niets ook nog op een hoop PIII borden. (lees eens een oude computertotaal na en kijk bij de testen en max geheugen) dat er geen snellerre cpu opkan (PIV) is een waarheid als een koe de LX had wel een geheugen beperking...
Link naar reactie
Volgens Red Dragon is de geheugenlimiet 384Mb, maar Long John en ik zijn het niet met hem eens. Ik denk dat de limiet minimaal 768Mb is. Al je een PIII wilt plaatsen op dit moederbord vallen een aantal versies bij voorbaat al af, voor de overige krijg je een geklooi met adapters, nog afgezien van de slechte verkrijgbaarheid en eventuele noodzakelijke BIOS-updates. Het heeft geen zin daaraan te beginnen. Even snel iets samengesteld: AMD Athlon XP 1800+ € 97,50 Jetway V333U DDR socket A € 99,50 DDRAM 256Mb PC2100 266 € 92,50 Voeding 350 Watt ATX € 29,00 ---------------------+ totaal: € 318,50 Dit is even heel snel samengesteld om je een idee te geven van de mogelijkheden en de kosten. Anderen op dit forum zullen deze lijst ongetwijfeld gaan fine-tunen. :lol:
Link naar reactie
Eventueel kan het oude SDRAM nog gebruikt worden? Of moet er dan een ander moederbord gekozen worden? Nog even over het geheugen in mijn huidige computer.....ik kan dus zonder enige update van BIOS ofzo extra geheugen bij plaatsen? (Dus in totaal 512MB!) Ook voor DVD en spellen zal een snellere processor invloed hebben op de prestaties??? (Sorry voor al de vragen!) :oops:
Link naar reactie
[quote:bb1681df6b="egslim"]Volgens Red Dragon is de geheugenlimiet 384Mb, maar Long John en ik zijn het niet met hem eens. Ik denk dat de limiet minimaal 768Mb is. [/quote:bb1681df6b] Ik ben het met jullie eens dat de BXchipset meer aan kan dan 384mb, ik kom daar ook op terug, (zie eerdere post) Ik denk echter dat het moederbord wat Charlotte heeft maar 382mb aan kan. zie de link die ik heb gepost.
Link naar reactie
ja zeker, Een BX kan tot 133 Mhz dram aan en wel moet je zorgen dat je het geheugen niet sneller laat lopen dan waarvoor het bedoeld is. Je zou zonder problemen 100 Mhz en 133 Mhz door elkaar kunnen gebruiken alleen moet je dan op 100 Mhz klokken. Je kunt gewoon 1 of meer modulem bijplaatsen en weer opstarten het BIOS zal nu het nieuwe geheugen gelijk herkennen en tellen. Waar je wel een kleine kans op heb is dat sommige modulen niet goed met elkaar overweg kunnen en dat een bepaalde combinatie niet zal werken, maar meestal gaat het wel goed. Het is eigenlijk het best altijd alle modulen van hetzelfde merk en type te gebruiken maar dat gaat helaas niet op in dit geval..
Link naar reactie
[quote:8ee13fd9f5]Eventueel kan het oude SDRAM nog gebruikt worden? Of moet er dan een ander moederbord gekozen worden? [/quote:8ee13fd9f5] Dat kan wel, hoewel je er een ander model moederbord voor nodig hebt dan in mijn lijstje staat. Met de: Jetway V266B SDR/DDR socket A € 85,00 kan het, die is zelfs nog iets goedkoper. Toch raad ik je af het huidige geheugen te hergebruiken, omdat het veel trager is. Als je toch gaat upgraden kun je het 't beste direct goed doen. Maar als er echt bezuinigt moet worden dan is dit een goede optie. [quote:8ee13fd9f5]Nog even over het geheugen in mijn huidige computer.....ik kan dus zonder enige update van BIOS ofzo extra geheugen bij plaatsen? (Dus in totaal 512MB!) [/quote:8ee13fd9f5] Ja, 512Mb is geen probleem. Let wel op dat de modules individueel waarschijnlijk maximaal 256Mb (doublesided) of 128Mb (singlesided) mogen zijn. Dus éen module van 512Mb gaat niet werken. Doublesided modules hebben chips zitten aan beide kanten van de module. Singlesided modules hebben slechts éen kant van de module gevuld met chips, of beide kanten voor de helft. Overigens draait de BX het geheugen automatisch op 100MHz, zelfs als het 133MHz is. Officieel kan de BX geen geheugen op 133MHz laten werken. Als je de link volgt die Red Dragon geeft zie je op pagina 8 staan dat maximaal 256Mb modules gebruikt mogen worden. [quote:8ee13fd9f5]Ook voor DVD en spellen zal een snellere processor invloed hebben op de prestaties??? [/quote:8ee13fd9f5] Ik dacht dat je voor DVD's een CPU van 450MHz of meer nodig hebt, dus dat zal zeker prestatiewinst geven. Voor spellen is de CPU van belang, maar de videokaart is minstens even belangrijk. Een Radeon 9000 of een GeForce4 Ti4200 is voor spellen aan te bevelen: Std. ATI 9000 Pro 64Mb DDR € 129,00 Std. Geforce4 Ti4200 64Mb € 169,00 Van die twee is de Ti4200 de snelste, maar heeft ook een hogere prijs. Wat voor videokaart heb je nu?
Link naar reactie
Wel de antwoorden goed lezen he... Je stelt vragen die al (deels)beantwoord zijn. [quote:7363dc1a83="Charlotte"]Eventueel kan het oude SDRAM nog gebruikt worden? Of moet er dan een ander moederbord gekozen worden? [/quote:7363dc1a83] Kan niet / niet doen: Het dwingt je om een ouder mobo aan te schaffen. Dat lijkt voordelig, want je hoeft geen nieuw geheugen te kopen, maar van de andere kant is goedkoop->duurkoop: geheugen is op dit moment niet duur. Dat terwijl een ouder type mobo en een sneller nieuw type (instapmodel) met meer upgrade mogelijkheden waarschijnlijk even duur zijn. De meerprijs van een nieuw modern mobo met nieuw geheugen is zijn geld waard. [quote:7363dc1a83] Nog even over het geheugen in mijn huidige computer.....ik kan dus zonder enige update van BIOS ofzo extra geheugen bij plaatsen? (Dus in totaal 512MB!)[/quote:7363dc1a83] Niet zondermeer. Als op de site vermeld wordt dat er max. 384 MB ingaat, dan moet je daar ook vanuit gaan. Dat een chipset het verhaal technisch in princiepe ondersteund wil niet meteen zeggen dat de fabrikant ook van die mogelijkheid gebruik heeft gemaakt. Het KAN zijn dat ie toch meer ondersteund, maar daar heb je dus geen garantie op. Daarnaast is - zoals eerder al vermeld - meer geheugen in dat systeem niet interessant. De meerprijs vertaald zich niet meer naar prestatiewinst. [qoute] Ook voor DVD en spellen zal een snellere processor invloed hebben op de prestaties???[/quote] Ja. Een snellere processor komt de snelheid altijd ten goede. Je moet je alleen afvragen of het een verstandige investering is. De PII gaat maximaal tot 450 Mhz, wat een prestatiewinst van ongeveer 30% betekend. Nou is de processor alleen niet bepalend voor de snelheid van je systeem. Ga er vanuit dat je met evt. extra geheugen en een 450 Mhz PII een totale snelheidswinst zal halen van een 15 a 20% tegen een prijs van - 100 euro?. Dat lijkt misschien veel voor weinig, maar goedbeschouwd loop je nog steeds hopeloos achter de feiten aan en ben je binnen een half jaar weer aan een upgrade toe. Een nieuw Mobo+geheugen+processor kost een paar honderd euro, maar dan heb je ook meteen 300% snelheidswinst en kun je er weer een tijdje tegenaan. [qoute] (Sorry voor al de vragen!) :oops:[/quote] Veel vragen stellen is niet erg, maar lees wel de gegeven antwoorden goed door...
Link naar reactie
Ik heb nu een Viper 550. (Ook alweer bejaard..) Is overklokken van mijn systeem een interessante optie om aan meer mhz te komen?? (van 350 naar 400, of 450?), Ik heb totaal geen ervaring hierin..... misschien kan iemand me helpen? Ik heb namelijk eerder gehoord dat inderdaad 400 Mhz of meer gewenst is als men DVD gaat bekijken. De instellingen van het Bios-setup, is daar nof wat aan te veranderen om alles sneller te laten lopen?? (Dit zijn tijdelijke oplossingen, tot ik misschien een nieuw moederboard en processor heb aangechaft!)
Link naar reactie
Zou ik niet doen.. Die videokaart doet niet veel voor dvd weergave. En de info op een site is vaak afkomstig van de gegevens toen het MB uitgebracht werd meestal worden de spec's naar boven bijgesteld. Als er al een beperking van het geheugen zou zijn dan is dat in het BIOS geregeld want de BX heeft nooit die beperking gehad. Gezien de foto gaat het ook om een totaal ander bord aangezien er nu een P2 350 in zou zitten en die is er nooit gweest als socket cpu....
Link naar reactie
Diamond Viper 550 - lang geleden, maar dat klinkt als een TNT videochip. Dan heeft voor spellen een snellere CPU niet veel zin, de videokaart wordt daarmee de beperkende factor. Met een snellere videokaart wordt de CPU de beperkende factor, dus ze moeten als je spellen wilt kunnen spelen beide vervangen worden. In het algemeen geldt dat overklokken vooral een hobby is, zonder veel praktische toepassingen. In jouw geval geeft overklokken misschien net dat kleine beetje extra dat je nodig hebt voor DVD's, dus dan is het interessant. Ga maar eens op zoek naar jumpers waarmee je de FSB kunt verhogen. Probleem is dat je daarmee ook alle andere onderdelen overklokt, dus het is de vraag of die het aankunnen. In de BIOS kun je de geheugentimings nog sneller zetten. (lagere waarden zijn sneller, in de faq bovenaan dit subforum staat hoe dat werkt.) Zorgen dat minder programma's samen met Windows opstarten maakt de pc ook sneller. Als je de FSB opvoert kan het zijn dat het geheugen dat niet aankan, helemaal als je de timings sneller hebt gezet. Met 320Mb klinkt het alsof je eerst 64Mb had en daar later 256Mb bij hebt gezet. Als die 256Mb PC133 is en de 64Mb PC100 dan kun je de 64Mb module verwijderen, zodat je de timings en de FSB verder kunt opvoeren.
Link naar reactie
[quote:01a3eeda85="Long John"]. Als er al een beperking van het geheugen zou zijn dan is dat in het BIOS geregeld want de BX heeft nooit die beperking gehad. Gezien de foto gaat het ook om een totaal ander bord aangezien er nu een P2 350 in zou zitten en die is er nooit gweest als socket cpu....[/quote:01a3eeda85] :roll: ik heb de foto een uur geleden al veranderd :roll:
Link naar reactie
[quote:cf46c4d7ec="Charlotte"]Ik heb nu een Viper 550. (Ook alweer bejaard..) Is overklokken van mijn systeem een interessante optie om aan meer mhz te komen?? (van 350 naar 400, of 450?), Ik heb totaal geen ervaring hierin..... misschien kan iemand me helpen? Ik heb namelijk eerder gehoord dat inderdaad 400 Mhz of meer gewenst is als men DVD gaat bekijken. De instellingen van het Bios-setup, is daar nof wat aan te veranderen om alles sneller te laten lopen?? (Dit zijn tijdelijke oplossingen, tot ik misschien een nieuw moederboard en processor heb aangechaft!)[/img][/quote:cf46c4d7ec] Overklokken is wel interessant, maar moet wel technisch mogelijk zijn. Daarnaast; overklokken is interessant uit hobby perspectief, niet zozeer zaligmakend om de snelheid van je PC FORS op te krikken. Maw, van overklokken moet je geen wonderen verwachten. De PII staat nou niet bepaald bekend als "overklokvriendelijk". Verder is 400Mhz de [b:cf46c4d7ec]minimale[/b:cf46c4d7ec] eis; ALS je dat al zou halen met overklokken, zit je nog aan de ondergrens.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...