Ga naar inhoud

voeding defect ?


Aanbevolen berichten

Daarjuist valt pc van zoon volledig uit en wil niet meer opstarten.Ik denk dat het de voeding is maar hoe weet ik dit zeker ? Wanneer ik terug wil opstarten gaat het ledje van power een fractie van een seconde aan maar gaat dan terug uit.Ook de cooler van de processor beweegt even maar valt eveneens terug uit. Kan ik de spanning meten aan de kabel van het mobo om te controleren ? Dit is zijn systeem, het is pas 2 maand oud. ATX Midi Tower 300W Gigabyte GA-7VAX (VIA KT400) Sound on board met standaard speakers(voorlopig nog!)--->eerst wat sparen ! AMD 1900+ (en standaard cooler) MSI GF4 TI4200 256 MB DDR RAM TwinMOS Maxtor D740X-6L 40 Gb 7200tr/min DVD-ROM Drive LG GDR 8161b Belinea 17" 10 30 40
Link naar reactie
NIET aan je bord meten! Gewoon even de voeding losmaken van het bord en het liefst nog uit de kast halen ook. Dan kun je pas gaan meten aan de voeding. wel moet je zorgen voor een belasting aangezien je anders niet de juiste waarden zult meten. Wel kun je in elk geval vaststellen of hij "dood" is of niet. Ik zou ook even vragen of zoonlief niet door het lezen van een of ander blaadje geinspireerd geraakt is het bios zodanig te bewerken dat daar de fout licht. (een heel foute geheugensetting maakt opstarten ook onmogelijk) o ja, voor je gaat meten wel even de powergood lijn aan massa leggen anders doet de voeding niets..
Link naar reactie
Zeg maar jij hoor :wink: De paarse draad aan de connector is een controledraad of de boel goed is aangesloten, als die geen verbinding met massa heeft zal er geen stroom gaan lopen (vandaar dat wanneer je de ATX connector niet aansluit er niets gebeurt. Door die draad met massa te verbinden hou je de boel eigenlijk voor de gek en kan er gemeten worden. Maak geen sluiting van een pc voeding is in staat een beste berg stroom te leveren en dus ook een hoop vonken. Heb je ook al even gekeken of de zekering IN de voeding in orde is? Maar pas ook hier op de voeding heeft nog een hoop spanning na het uitzetten tot meer dan 300v aan toe (bij de codensatoren)
Link naar reactie
Gezien de configuratie van de computer van uw zoon kan het geen kwaad een voeding met een hoger Wattage te zoeken. Ook voedingen van ruim 400 Watt zijn goed te betalen. Goedkopere (en duurdere :wink: ) modellen vindt u o.a. bij http://shop.informatique.nl Een voeding met een hoger wattage gebruikt trouwens niet meer energie. De opgenomen energie is afhankelijk van de componenten in de computer en de efficientie van de voeding.
Link naar reactie
[quote:9c75ed00a8="Long John"] en wat energie gebruik betrefd zou er eigenlijk moeten worden gesproken van maximaal te leveren wattage.[/quote:9c75ed00a8] Inderdaad, klopt wat mij betreft. Maar dat is eigenlijk nog iets te kort door de bocht. De meeste voedingen gebruiken voor de +3,3V en +5,0V spanningen dezelfde interne bron, zodat bijvoorbeeld bij een 300 Watt voeding het gecombineerde vermogen wat bij deze twee spanningen kan worden geleverd slechts 150 Watt is en niet de (5V,25A = 125W + 3,3V,18A=59W) = 184Watt die je wellicht zou verwachten omdat er 5V/25A en 3,3V/18A op staat. Op een goede voeding staat er dan ook bij '3,3V+5,0V combined: max. xxx Watt'.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...