Ga naar inhoud

Casefan


Aanbevolen berichten

Kan idd: je hebt nu een rode en een zwarte kabel waarvan de zwarte op een zwarte zit en de rode op de gele. Nu moet je gewoon ff de zwarte op de rode zetten, dus de zwarte van je fan op de rode van de molex. Als je zo'n 3pin aansluiting heb moet je die er dus allemaal uit de connector trekken en ze op een molez aansluiten. Dan draait hij 7V
Link naar reactie
Gewoon even een weerstandje solderen dan gaat hij klangzamr draaien. Neem je eerst een pormeter dan bepaal je gewoon het toerental dat je wilt en daarna meet je de weerstand en vervang je de potmeter door een weerstand van de gevonden waarde! dat kan zonder risico maar je moet tijdens het gebruik van de pormeterr wel zorgen dat je netjs soldeerd want een kostsluiting is niet zo heel erg goed voor je moederbord. Verder werkt zuks prima ik heb het ook zo gedaan, let er wel op dat jou gevonden toerental nog wel voldoende luchtstroom geeft.
Link naar reactie
[quote:6092eb1995="Zapper"]Bedankt voor de uitleg, maar de casefan is aangesloten op het moederbord, dat was ik even vergeten te zeggen. Zou ik hem dan wel, zoals jij zegt, rechtstreeks op de voeding kunnen aansluiten?[/quote:6092eb1995] dat bedoelt marcel ook, die kleine stekker haal je uitelkaar, de draden er dus uit, en je sluit ze aan op een molex stekker ( zo'n grotere stekker die ook in je CDrom enzo komt....
Link naar reactie
In elke Electronica zaak koop je voor 5 eurocent een weerstandje ze zullen wellicht ook een aantal mee kunnen geven die je kan proberen hoe hover de waarde van de weerstand hoe langzamer de fan zal draaien je kunt dan gewoon de aansluiting op het mb blijven gebruiken en ook het toererental blijven volgen.
Link naar reactie
ja das wel leuk, maar als je als leek nou geen soldeerbout hebt, en geen ervaring hebt met solderen, en je hebt net een nieuw mobo, en je maakt misschien per ongeluk kortsluiting :oops: dan ben je nog verder van huis, als je de draden gewoon los haalt, en ze gewoon op een molex aansluit, dan ben je er ook, en veel makkelijker.. hij zegt toch dat ie een leek is (niks mis mee verder) maar dan moet je em geen moeilijke dingen aanraden.... gaat geheid mis, en sta jij dan voor de gevolgen in?? :wink:
Link naar reactie
ja, gewoon even een van de twee draden doorknippen. dan doe je aan ELK van de uiteinden een (halve) kroonsteen en kan je daar dan weer een weerstand tussen zetten om te proberen een goede waarde te vinden! bedenk dat je nooit een te kleine waarde kan nemene aangezien hij dan alleen maar weer op volle snelheid zal draaien en verder is er nits aan de hand veilig en geen solderen. later kun je dat altijd dan nog(laten) doen..
Link naar reactie
Tuurlijk kan ook alleen kun je dan nooit de juiste combinatie instellen tussen zo weinig mogelijk geluid en zo veel mogelijk luchtverplaatsing je zit dan vast aan een enkele spanning dus een enkel toerental wil je optimaal de fn benuten moet je een beetje "spelen" met de spanning om zo de juiste toeren te krijgen..
Link naar reactie
En ik dan. Ik heb een VOEDINGSfan die te hard draait (ongeveer 3000rpm), en hij maakt me VEELS tev eel lawaai. De winkel waarbij ik hem kocht zei dat hij vanzelf langzamer gaat draaien als hij het miner heet krijgt, maar dat doet hij dus niet. Mijn casetemp is 32*C, dat lijkt me koel genoeg om langzamer te gaan draaien. Kun je dit rpm ook een beetyje omlaag tweaken ?
Link naar reactie
[quote:7637684f94="musicom76"]En ik dan. Ik heb een VOEDINGSfan die te hard draait (ongeveer 3000rpm), en hij maakt me VEELS tev eel lawaai. De winkel waarbij ik hem kocht zei dat hij vanzelf langzamer gaat draaien als hij het miner heet krijgt, maar dat doet hij dus niet. Mijn casetemp is 32*C, dat lijkt me koel genoeg om langzamer te gaan draaien. Kun je dit rpm ook een beetyje omlaag tweaken ?[/quote:7637684f94] In zo'n ventilator is een temperatuursensor ingebouwd die het toerental regelt. Het aantal toeren neemt inderdaad af als de temperatuur daalt. Maar het hangt helemaal van het type ventilator af bij welke temperaturen dat gebeurt. Elke fan heeft zijn eigen 'traject'. Je kunt eens bij de fabrikant op de website kijken en daar het typenummer (meestal aanwezig op de sticker op de fan) opzoeken voor wat technische gegevens. Niet dat ie daar langzamer van gaat draaien maar dan weet je i.i.g. hoe de curve van toerental loopt. Als je deze fan op een ander (lager) voltage aansluit heb je misschien een kans dat ie het niet meer doet omdat de sensor dan niet goed meer werkt. Maar dat is gewoon een kwestie van proberen. Als ie het doet en het is naar je zin dan kun je dat dus gewoon doen. Overigens is 3000 rpm niet echt overdreven veel. De hoeveel lawaai heeft meestal met de opbouw van de fan te maken. Hoe duurder, hoe meer aandacht is besteedt in het ontwerp aan een 'geruisloze' loop. Het kan dus ook zin hebben om naar een ander merk uit te kijken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...