Ga naar inhoud

keuze moederbord


Aanbevolen berichten

Hallo, Enkele maanden geleden heb ik hier op het forum al geïnformeerd over het inbouwen van hardware. Daarna heb ik nog eens rondgekeken op internet en allemaal hardwarehandleidingen gevolgd. Ik denk dat ik inmiddels wel genoeg weet om een computer in elkaar te gaan zetten. Alleen heb ik een vraag over het moederbord. Er zijn zoveel verschillende merken. Maakt dat wat uit? Abit, Asus en AOpen zijn erg bekend, maar zijn die ook beter dan al die andere merken? Ik ben namelijk niet van plan teveel uit te gaan geven als dat niet nodig is. :) Bvb, Klaas
Link naar reactie
Het is meestal zo dat je bij de grote merken de "garantie" hebt dat ze een fatsoenlijke BIOS update uitbrengen op het moment dat er rare bug optreedt. Bij onbekende merken kun je wel eens van de ene site naar de andere gestuurd worden zonder dat je ook maar iets wijzer wordt. (zo heb ik zelf ongeveer een jaar rondgezworven voor ik vond wat ik moest hebben...) Bij bekendere merken met zeer uitgebreide mobo's moet je denkene aan: Abit ASUS Aopen Chaintech MSI Gygabyte Epox Soyo Intel (ik vergeet er vast een paar...) Meestal zijn die merken wat duurder, omdat ze bomvol features zitten. Voordelige borden zijn meestal van: ECS DFI Shuttle Aan alle genoemde merken kun je je geen bult vallen; dat zijn in principe allemaal kwaliteitsborden (al zijn de eerstgenoemden meestal net wat sneller vanwege beter uitgerijpte drivers etc...)
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie hjs. Ik ben in principe niet van plan om over te gaan klokken. Wel draai ik vrij zware programma's zoals Photoshop en Premiere. Het moederbord moet minimaal de volgende dingen bevatten: - FSB 200/266mhz (100/133mhz DDR) - Socket A (voor AMD Athlon XP processor) - 4 Dimm sloten DDR PC1600/PC2100/PC2700 - Firewire Welk merk is dan het voordeligst? Bvd, Klaas
Link naar reactie
Hij komt idd vaak goed uit de beches, vooral omdat dit bord tov de andere borden veel minder problemen geeft met PC3200 mem. De full-featured versie is redelijk duur, maar ook super compleet. Verder staat Asus bekend stabiel en duurzaam te zijn dus dat zit ook wel goed. Mooi is dat ze nu alle opties die in de vorige modellen nog met jumpers in gedteld moesten worden nu in het BIOS zitten wat ook erg fijn is. Kortom: het is gewoon een lekker bordje.
Link naar reactie
[quote:444c08da35="Klaasje"]Bedankt Marcel! Ik zat zelf ook aan de Asus A7V8X te denken. 'k Heb een aantal tests gezien en hij komt vaak erg goed uit de tests! Klaas[/quote:444c08da35] is een heel goed mobo, echter heeft deze geen 4 dimm sloten wat je wel als eis stelde. Kweet niet of je het echt nodig heb, anders zou je toch naar een abit mobo moeten kijken
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties! Idd, ik zag net ook dat het maar 3 dimm-sloten heeft. Maar dat hoeft niet zo'n groot probleem te zijn. Dus ik ga voor de Asus A7V8X! :) Alleen zit ik te twijfelen of ik wel of geen RAID zal nemen. RAID zorgt er toch voor dat meerdere harddisks als één harddisk wordt gezien? Wat is daar het voordeel van? Wordt het écht heel veel sneller? Bvd, Klaas
Link naar reactie
[quote:aa389f3ed6="Klaasje"]Weer bedankt voor de reacties. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen IDE en SCSI harde schijven? Ik weet dat een IDE harde schijf niet meerdere bewerkingen tegelijk uit kan voeren. Zijn er verder nog andere verschillen? Bvd, Klaas[/quote:aa389f3ed6] SCSI hebben een andere aansluiting en zijn vele malen sneller en vele malen duurder
Link naar reactie
Een moederbord met raid heeft daarvoor een extra controller, naast de normale ide controller. Je hebt dan dus vier aansluitingen voor acht apparaten. SCSI is heel iets anders dan IDE. Je hebt een moederbord nodig met een SCSI interface, of een pci insteekkaart met een SCSI controller. Ik heb de prijzen niet recent gecheckt, maar het was een tijdje geleden ongeveer een factor 4 in prijsverschil. SCSI schijven waren dus vier keer zo duur als een vergelijkbare capaciteit IDE. SCSI is zonder meer het snelste en het betrouwbaarste, maar ook verschrikkelijk duur. Als dat geen probleem is, zou ik zeggen, ga ervoor.
Link naar reactie
[quote:0631b1cb7d="Klaasje"]Wederom bedankt voor de reacties! Dus als ik het goed begrijp moet je voor SCSI harddisk een speciaal mobo hebben of een losse PCI SCSI controller kaart. Ik ga, denk ik, voor een IDE harddisk en de Asus A7V8X zonder RAID, maar met Audio, LAN, Firewire. Klaas[/quote:0631b1cb7d] Idd zo zit het. Dat bord is gewoon een goede keuze, maar houdt in de gaten dat RAID erg leuk is en zeker een goede snelheidswinst oplevert. 2 WD Caviar schijven eraan en je hebt een leuke preformence boost
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...