Ga naar inhoud

koelpasta of niet


Aanbevolen berichten

Als je zoveel pasta gebruikt dat het een buffer wordt heb je dus geen koeling meer!! de rubber dopjes op de Athlon zijn bedoeld de diente beshermen en niet de koelmasta! Wat ik schreef over GEEN pasta gebruiken was dan ook een theorie gebaseerd op de ideale situatie ALLES wat tussen de die en de koeler zit geeft een verlies aan warmteoverdracht alleen een volledig direct contact is optimaal. Dat je door onfff heden in zowel de die als het Koelblok openingn krijgt is de reden een minimale hoeveelheid pasta te gebruiken. Als er pasta door de koeling van de die word afgepesrs heb je eigenlijk al te veel gebruikt! Ik doe zelf altijd een hoeveelheid pasta ter grootte van een 3mm ledje (sorry kan geen ander voorbeeld vinden) p het midden dan de die en smeer verder niets uit. De druk van de koeler bij het plaatsen verdeeld dan de pasta en vilt eventuele gaatjes en kiertjes op. Meer is absoluut niet nodig en juist slecht aangezien pasta tussen het blok en de die de weerstand verhoogt Er zijn mensen die denken dat de pasta voor een betere geleiding zorgt tussen de die en het blok en dat is dus een fabeltje!! Het dient zuiver en aleen om de gaten op te vullen. Trouwens ik wil wel eens weten hoe dik de pasta wel niet wezen moet om de die te beschermen......
Link naar reactie
[quote:87de64d7fb="Long John"]Enne, dat antwoord van Eddy is zeker geen goed antwoord! De rubberachtige pad's moet je eigenlijk altijd verwjderen aangezien die niet opvullen maar geheel bedekken...[/quote:87de64d7fb] Dat heb ik mij ook laten vertellen. Als je kijkt naar de dikte van "pad" dan zou je inderdaad kunnen concluderen dat deze de warmte slechter geleidt. Enkele maanden geleden heb ik twee identieke systemen gebouwd. Omdat ik echt benieuwd was of er een verschil is in temperatuur tussen een CPU gekoelt met cooler met rubber pad, en een CPU met de traditionele koelpasta, heb ik bij één cooler de pad verwijdert. Resultaat: geen graad verschil (beiden 3Dmark laten draaien). Eddy
Link naar reactie
Idd, enne 3Dmark op je temps te testen??? Temps testen doe je met 2 uur lang burnK7 erover heen te knallen anders weet je nog niks. Ik heb voor iemand ff zijn pad verwijderd op een 1800+, met de standaard boxed AMD koeler en er daarna AS3 opgesmeerd en dat leverde 6 graden verschil op in het voordeel van AS3.
Link naar reactie
Ik test altijd de echte wereld, Het eerste wat ik doe is als ik wat heb moeten veranderen aan het systeem is het coderen van een volle film. Dan heb ik volle belasting en een hogere belasting als 100% lijkt me niet te behalen. Als er toch mensen zijn die denken met een Pad een beter resultaat te behalen gaan ze maar hun gang. Niet iedereen snapt denk ik het verhaal hoe de koeling werkt en wat het nut is van de pasta en wat vooral niet het nut is. van een 3D bench draaien wordt mijn systeem niet warm of koud.. Behalve als je hem in een loop laat lopen en dan nog kom ik niet op volle belasting
Link naar reactie
[quote:48f6876342="Long John"]Vreemd op zich gezien de geleidende eigenschappen van Zilver De termische weerstand van zilver is niet bijzonder laag. Als voorbeeld vind je nergens verzilverder koelers en wel vergulde en koper terwijl zilverr relatief goedkoop is. Ik vraag me dan ook af of het marketing is of echt beter werkt. Ik zal de gegevens eens van wat ik gebruik opzoeken en dan een proberen te vergelijken. vind het weel grappig om uit te zoeken al blijf ik mij eigen pasta trouw.[/quote:48f6876342] Zal ik jou de gegevens eens aandragen ? Bij deze: 1. De warmtegeleidingscoëfficiënt van zilver is de hoogste onder alle metalen. Koper, goud en aluminium volgen. 2. Verzilverd is iets anders dan een zilveren koeler. Een zilveren koeler is beduidend duurder dan een koperen koeler die qua geleiding zeer dicht in de buurt komt. Er zijn wel enkele die een zilveren bodemplaat hebben. 3. In de pasta AS3 zitten inderdaad zilverdeeltje en wel om de reden genoemd in 1. 4. Kun je mij een koeler opnoemen die verguld is en wat de functie daarvan is? Die is functie er namelijk niet behalve een esthetische.
Link naar reactie
Sure! Moet je ook even wat bedrijfjes aanschrijven zoals de NASA en bv McLaren Die gebruiken goedfolie om zowel warmte AF tevoeren als te geleiden (od ze doen dat omdat het kleurtje mooier is natuurlijk) het vergulde van een koelelement heeft zeker zin aangezien je praat over afgeven van warmte hoe beter er warmte afgestraald wordt hoe sneller een object de warmte door kan geven. Voor het gemak vergeet je een aantal metalen die nog veel beter de warmte doorgeven maar niet gebruikt worden omdat ze niet betaalbaar zijn! (nooit de blokjes van de elementen gezien op school?) Een reden dat een metaal goede geleiding heeft is de de dichtheid van een metaal, hoe minder lucht er tussen de moluculen zit van het element hoe beter er geleiding plaats kan vinden. Dit geld zowel voor bv stroom als voor warmte. (hetzij niet in een liniaire vergelijking tot elkaar) Een nog betere geleiding van warmte kun je berijken door diamant (syntetisch) te gebruiken. Dit wordt onderandre door IBM toegepast in een aantal processoren (tussen de core en de die) Dat er geen goede koelers te koop zijn heeft meerdere redenen, niet alleen de prijs zopu absurd zijn ok het gewicht wordt zodanig dat je koeler alleen onder speciale voorwaarden kan worden ingebouwd of alleen in een desktop behuizing. Een koeler van bv Berlium (zal geen goede spelling zijn) zou een hele goede overdracht hebben maar tegen de 2000 Euro kosten aleen al aan materiaal. Verder heb ik niets tegen de bewering dat zilver van alle metalen de beste koeler op zou leveren alleen het klopt niet, ook niet een beetje. En deeltjes zilver in een pasta hebben ook dan pas zin als de pasta vrijwel geheel uit zilver zou bestaan aangezien er maar hele kleine hoeveelheden daadwerkelijk tussen koellichaam en die komen te zitten en of nie echt al die deeltjes daar naartoe kruipen komt mij wat al te toevallig over.... Ik stel voor neem nog een keertje de metalen door en vooral hun eigenschappen en dan nog een keertje reageren. Ik hoef echt geen gelijk te hebben aangezien ik geen fabriek van koelers heb en ook niet betaald krijg per goede of verkeerde opmerking. Wel heb ik op school vroeger vrij goed opgelet tijdens natuurkunde en daar hebben we op de HTS vrij veel uurtjes van gehad. (ook heb ik daar nog steeds het boekje met de elementen en hun eigenschappen van)
Link naar reactie
[quote:a52d7ce528="Long John"]Als je zoveel pasta gebruikt dat het een buffer wordt heb je dus geen koeling meer!! [/quote:a52d7ce528] Natuurlijk niet... Als je die koeler eenmaal op z'n plek hebt zitten dan perst die veer al het overtollige pasta wel aan de kant en zit er slechts het noodzakelijk tussen. Als je nu even rustig blijft.... Het zorgt er alleen voor dat je core niet zo snel beschadigd, het helpt daarbij en ik zeg helemaal nergens dat het daarvoor gemaakt is.. Natuurlijk zitten er van die dopjes op, dat weet ik ook wel. Maar die helpen niet tegen het schuiven tijdens het plaatsen, dat doet pasta enigszins wel. En dat is puur bijkomstigheid en een advies voor diegene die pasta wenst te gebruiken dat het in die zin voordelen heeft. En daar hoef je niet mee eens te zijn, maar dat heeft nu eenmaal te maken met praktijk ervaring...
Link naar reactie
Ik ben het er ook niet mee eens dat pasta als een buffer dient hoor. De pasta laag hoort paperthin te zijn en kan dus onmogelijk een buffer vormen. Als jij er zo'n kloder op doet dat de koeler het wegpers misschien wel, maar gebruik dan maar geen AS3, want dat kan je je proc begraven aangezien je dan pasta op de die hebt zitten en AS3 stroom geleid heb je kortsluiting.
Link naar reactie
Het gebruiken van pasta als buffer kan hoe dan ooit nooit een goede keoling opleveren. En het schijven tijdens het plaatsen? Gewoon even de boel demonteren, Koeler met een hand vasthouden en de klem onder de haak zetten, dan voorzichtig (terwijl je nog steeds met een hand de koeler op zijn plaats houd) de andere kant van de beugel onder de haak klemmen. Als de koeling gemonteerd zit beweeg ik hem juist een beetje heen en weer, op die manier worden de kieren prima gevuld en ik heb nooit een beschadigde Die gehad! Wel moet dit alles met beleid gedaan worden en niet met de botte bijl. Ik ken genoeg mensen die ook een Athlon bescahdigden maar telkens zat dan de moederbord nog in de kast en door gebrak aan ruimte kon niet goed gewerkt worden bleek uit het verhaal.....
Link naar reactie
Ik heb wel zin in een lekkere discussie !!! :lol: [quote:0cb77ee550="Long John"]Sure! Moet je ook even wat bedrijfjes aanschrijven zoals de NASA en bv McLaren Die gebruiken goedfolie om zowel warmte AF tevoeren als te geleiden (od ze doen dat omdat het kleurtje mooier is natuurlijk)[/quote:0cb77ee550] Dat zal ik zeker doen!!. Nee John, goud is zeer gemakkelijk te bewerken, oxideert niet en is zo goed als inert. Dat zijn een paar voordelen die goud de voorkeur geeft boven zilver in situaties waarin er veel van materialen wordt gevraagd. [quote:0cb77ee550] het vergulde van een koelelement heeft zeker zin aangezien je praat over afgeven van warmte hoe beter er warmte afgestraald wordt hoe sneller een object de warmte door kan geven. [/quote:0cb77ee550] En laat goud nu net een minder goede warmtegeleider zijn. Bovendien is verguld een laagje goud aangebracht op een ander metaal. Leuk voor het oog maar een betere warmteoverdracht zal je niet bereiken. [quote:0cb77ee550] Voor het gemak vergeet je een aantal metalen die nog veel beter de warmte doorgeven maar niet gebruikt worden omdat ze niet betaalbaar zijn! (nooit de blokjes van de elementen gezien op school?)[/quote:0cb77ee550] Nou, ik heb in mijn opleiding (HLO) meer dan genoeg het periodiek systeem (want zo heet dat) gezien. Ik 'vergeet' voor het gemak die metalen niet want een aantal zijn nog al exclusief en dus moeilijk te zuiveren en vaak daarom heel duur. Alleen metalen met een hoge warmtegeleiding die ruim voorhanden en betaalbaar zijn komen natuurlijk in aanmerking. In dat licht bezien is jouw opmerking een nonsense opmerking. Die metalen dus in afnemende volgorde: zilver, koper, goud, aluminium, wolfraam, beryllium als hoogste en meest bekende. Als tweede staat koper en die is t.o.v. zilver en goud beduidend goedkoper en dus ook het meest gebruikt hoewel aluminium voor minder veeleisende toepassingen de voorkeur (nog veel goedkoper) heeft. [quote:0cb77ee550] Een reden dat een metaal goede geleiding heeft is de de dichtheid van een metaal, hoe minder lucht er tussen de moluculen zit van het element hoe beter er geleiding plaats kan vinden. Dit geld zowel voor bv stroom als voor warmte. (hetzij niet in een liniaire vergelijking tot elkaar)[/quote:0cb77ee550] Jij weet het allemaal wel he??? Zilver is naast de beste warmtegeleider ook nog eens de beste stroomgeleider. [quote:0cb77ee550] Een nog betere geleiding van warmte kun je berijken door diamant (syntetisch) te gebruiken. Dit wordt onderandre door IBM toegepast in een aantal processoren (tussen de core en de die)[/quote:0cb77ee550] Wat is een synthetische diamant? [quote:0cb77ee550] Verder heb ik niets tegen de bewering dat zilver van alle metalen de beste koeler op zou leveren alleen het klopt niet, ook niet een beetje. En deeltjes zilver in een pasta hebben ook dan pas zin als de pasta vrijwel geheel uit zilver zou bestaan aangezien er maar hele kleine hoeveelheden daadwerkelijk tussen koellichaam en die komen te zitten en of nie echt al die deeltjes daar naartoe kruipen komt mij wat al te toevallig over.... Ik stel voor neem nog een keertje de metalen door en vooral hun eigenschappen en dan nog een keertje reageren. Ik hoef echt geen gelijk te hebben aangezien ik geen fabriek van koelers heb en ook niet betaald krijg per goede of verkeerde opmerking. Wel heb ik op school vroeger vrij goed opgelet tijdens natuurkunde en daar hebben we op de HTS vrij veel uurtjes van gehad. (ook heb ik daar nog steeds het boekje met de elementen en hun eigenschappen van)[/quote:0cb77ee550] Als jij dat boekje (BINAS geheten) nog steeds hebt, kijk dan in tabel 8 (gegevens van metalen) en kijk daar eens bij de waarden die staan vermeld. Dat had ik allaaaang (ook allang voor dit topic) gedaan. Jij duidelijk niet. Dus check je informatie eerst voor je hier de ene na de andere loze bewering plaatsts en mij een gebrek aan kennis verwijt.
Link naar reactie
[quote:cdf3973105="Marcel de Reus"]Eddy, ik heb hier mijn Binas tabel 8 voor me liggen en het klopt. Zilver geleid het beste stroom en warmte. De soortelijke weerstand van Zilver is maar 16 en de warmtegeleidingscoefficient is 429.[/quote:cdf3973105] Kijk daar hebben we wat aan!! Het is altijd goed om kennis van zaken te hebben voor je een bewering op het forum slingert. 8) Nu weet je dus ook meteen waarom er in AS3 zilverdeeltjes zitten.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...