Ga naar inhoud

CMOS chip defect ? of is het iets ander.


Aanbevolen berichten

Beste allemaal. Ik heb een oud pctje aan een vriend verkocht... Sind die tijd heeft hij alleen maar problemen. Rare vastlopers BIOS die dingen aangeeft die hij niet hoort aan te geven en ga zo maar door. Ik heb toen een ander moederbord er in gezet en die beviel hem niet omdat dat board te weinig sloten had. Dus heb ik heb een ander board gegeven en dat ging wel goed tot een bepaalt moment. Hij had namelijk een ISA geluidskaart en op dat board zat al een onboard geluidskaart. Die kreeg ik niet uitgeschakeld. Dit board was een Tomato BX98 3D met slot 1 voor celeron 300 MHz Ik heb toen de pc naar huis genomen en nu wordt de POST niet geactiveerd. Ik denk dat de CMOS chip defect is. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen want alle boarden die hij heeft gebruikt werken de BIOS-en niet meer... 1 board is helemaal kapot.... Kan iemand mij uit de brand helpen... Gr. Dave
Link naar reactie
[quote:e2af64df88="Davidson"]Ik heb toen een ander moederbord er in gezet en die beviel hem niet omdat dat board te weinig sloten had. Dus heb ik heb een ander board gegeven en dat ging wel goed tot een bepaalt moment. Hij had namelijk een ISA geluidskaart en op dat board zat al een onboard geluidskaart. Die kreeg ik niet uitgeschakeld. Dit board was een Tomato BX98 3D met slot 1 voor celeron 300 MHz [/quote:e2af64df88] Dit klinkt alsof die persoon toch ook het een en ander erin stopt en eruit haalt. Weet je heel erg zeker dat deze moederborden "normaal" gebruikt zijn. Geen foutieve Bios updates, geen willekeurige kaarten erin en eruit ...
Link naar reactie
Ik krijg een aantal antwoorden op mijn vraag maar waarschijnlijk heeft niet iedereen mijn probleem begrepen. Ik zal het in het kort uitleggen. De POST wordt niet opgestart. Ik heb er alleen maar een videokaart inzitten en dat is alles. Ik denk dat de voeding kort-sluiting heeft gemaakt op het moederbord waardoor de CMOS chip defect is. Ik hoop dat nu iedereen het nu wel begrijpt Ook hoop ik dat iemand mij uit dit probleem kan helpen. Zelfd denk ik dat ik het moederbord moet weggooien. mvg. Dave
Link naar reactie
Als de POST niet start en ook geen peipjes te horen zijn dan mag je er wel van uitgaan dat er een echt probleem is. of de voeding het hoekje om is kun je nog testen door alleen even een harddisk aan te sluiten en de voeding aan te zetten de fan zal dan beginnen te draien maar als het goed is ook gelijk weer stoppen aangezien er geen powergood signaal zal zijn (dit kun je wel met een paperclip nabootsen als je weet hoe vind het wat link dat te vetellen want je kunt ook een kortsluiting maken..) gaat de fan niet even draaien dan is de voeding of stuk of de zekering (glas) in de voeding is door. die kun je vervangen maar doe dat wel voorzichtig aangezien de Elco's nog een flinke spanning kunnen hebben ook als de voeding al een poosje uitstaat!!
Link naar reactie
Ik denk niet dat die chip kapot is hoor, alleen een videokaart is wat weinig hè. Draai eens met proc, geheugen en videokaart en floppy en kijk wat hij doet. Gaat de floppy branden? Ja, dan is de voeding goed. Gebeurt er verder niets? Dan is het mobo waarschijnlijk stuk. Geeft hij piepjes? Noteer ze en zoek de code op.
Link naar reactie
De voeding is niet defect want de fan draait gewoon. Ook na een tijdje.... Er zit natuurlijk ook wel geheugen en een hd in en een floppy-disk Ik bedoel met alleen maar een videokaart, dat er geen andere poes-pas op zit, zoals een netwerk-kaart, SCSI-kaart, geluidskaart. De floppy-drive reargeert niet, de hd wel en de cd-rom gaat gewoon open. Het lampje gaat ook gewoon branden. Zelf denk ik dat de voeding kortsluiting heeft gemaakt op het moederbord. Dit is trouwens de enige oplossing wat ik kan bedenken en wat nog een beetje logische is.
Link naar reactie
Nee, helemaal geen enkel piepje.. Dat betekent dat de POST niet start. Dit kan dus tot conclusie brengen dat de CMOS chip defect is, of kan er ook nog een andere rede zijn. Ik kan allerlei rare dingen doen maar ik krijg geen enkel teken van leven uit die kast (dus geen enkel piepje) ookal haal ik het geheugen eruit. Doen moet hij toch wel een piepje geven, maar zelfs dat niet...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...