Ga naar inhoud

FAN RPM regelen met software


Aanbevolen berichten

Hangt af van je BIOS ik kan het regelen met XP fan een onderdeel van PC Allert 4. Ik gebruik dit nooit aangezien ik software gewoon niet vertrouw. ALs het programma eens raar doet kan het zijn dat je Fan stopt als je dan pech heb piept je cpu eruit. Want ook mijn BIOS heeft niet mijn blinde vertrouwen. Neem dan een geregelde Fan voor op je cpu dat werkt tot op zekere hoogte betrouwbaar maar ook dan als de electronica je in de steek laat kan de Fan stoppen.. Ik zou zeggen gewoon lekker laten draaien zoals hij draait..
Link naar reactie
Door de goedkope onderdelen kan je nooit echt heel goed het toerental bepalen. Heb zelf een dergelijke regeling in de voeding van een pc gehad en soms wilde zelfs de Fan niet opstarten en had een slinger nodig. Meestal zit dat potmetertje ook nog eens op de print gesoldeerd dus lastig bijregelen opmdat waneer de kast open is de tep veel lager is. Een optie is dat potmetertje vervangen voor een exemplaar wat je in een slotplaar monteerd en dan kan je met de kastdicht netjes de boel bijregelen tot je de juiste waarde gevonden heb en dan even net pormetertje nameten en vervangen door een vaste weerstand je heb dan een veel naukeuriger werkende regeling. Je kunt ook het printhe tegen een lege bayplaat monteren en een heel klein gaatje daarin boren en dan hoef je verden geen onderdelen aan te passen. Met dat potmetertje regel je alleen de drempel waarde waar de fan op toeren moet komen. Je heb ook wel regelingen die helemaal traploos werken en over een groot bereik een oploend toerental geven maar die zijn weer wel veel duurder...
Link naar reactie
Ligt er natuurlijk aan wat voor hardware je hebt, maar bij mij lukt t perfect. ik heb een cooler van spire [img:0d985f6f44]http://www.spirecoolers.com/asp/fcc.asp?ProdID=1[/img:0d985f6f44] en daar zit standaard een temperatuur sensor op en met die info kun je met een progje zoals vcool (ff opzoeken met google) je temp aanpassen door m harder te laten draaien. werkt perfect de temp = +/- 42 graden en als ik vcool draait krijg ik zo'n 10 graden koeler !!!!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...