Ga naar inhoud

Een wat stillere pc


Aanbevolen berichten

8) Voor in de caravan zou ik graag een wat stillere pc willen hebben. Een laptop is geen optie ivm een pci satelliet ontvanger(wordt tamelijk warm). Het geruis van de ventilatoren is op het ogenblik erg hinderlijk. Nu heb ik een P3 450MhzBijna 4 jaar oud op een Gateway moederbord, waar je niet echt veel mee kunt. Kunnen jullie mij iets aanraden, of een site waar ik er iets over kan lezen?? OmePeter
Link naar reactie
Je kunt de ventilatoren vervangen door stillere exemplaren. 2 Kleine fans maken meer lawaai en verplaatsen minder dan 1 grote fan. Dus mogelijk kun je ook iets vervangen. Eventueel moeten de huidige fans nog gereinigd en op nieuw geolied worden. Je kunt ventilatoren op de 5V i.p.v. 12V aansluiten waardoor ze langzamer draaien en dus ook minder lawaai maken. Je kunt ook een toerentalregelaar er tussen zetten of je kunt die zelf maken. Fans die dicht tegen een (bijna) dichte wand aandraaien maken veel herrie. Een oplossing is de aanvoer/afvoer zo vrij mogelijk maken. Gaten boren/zagen en fingerguards verwijderen is een goede optie. De harddisk kan ook veel herrie maken. Tegenwoordig is er een heel scala aan stille hd's die tevens een geringe warmteontwikkeling hebben waardoor je daarvoor ook weer een fan uitspaart. In het algemeen is het verstandig om alle hardware die je niet gebruikt te verwijderen en kabels zo klein en efficient mogelijk weg te werken zodat je met zo min mogelijk fans toekan, zonder dat het in de kast te warm wordt. veel succes!! p.s. Als je de standaard fan van intel voor de PIII gebruikt kun je beter een andere fan te kopen. Er zijn veel stillere dan de standaardkoeler.
Link naar reactie
Heel veel nieuwe PC's maken behoorlijk wat herrie. Voor in de woonkamer zelfs teveel. Daarom heb ik mijn PC in de trapkast gezet, met een paar gaten in de muur voor scherm en toetsenbord en muis. De perfecte oplossing. Geen enkele herrie meer. Kan je je systeemkast in de caravan ook niet in een kastje kwijt? Wel wat ventilatiegaten tussen de kastjes maken voor de warmteafvoer.
Link naar reactie
[quote:2ca821d3bf="OmePeter"]8) Voor in de caravan zou ik graag een wat stillere pc willen hebben. Een laptop is geen optie ivm een pci satelliet ontvanger(wordt tamelijk warm). Het geruis van de ventilatoren is op het ogenblik erg hinderlijk. Nu heb ik een P3 450MhzBijna 4 jaar oud op een Gateway moederbord, waar je niet echt veel mee kunt. Kunnen jullie mij iets aanraden, of een site waar ik er iets over kan lezen?? OmePeter[/quote:2ca821d3bf] Je kunt gewoon een leuk P4 systeem bouwen of een Athlon XP systeem met een Tbred B core, deze worden niet zo warm en kun je prima heel stil koelen. Waterkoeling kan ook maar dat is wel duur.
Link naar reactie
Heb er eens papierwerk bijgepakt, 30dba is gelijk aan 0,5 sone!! elke vertienvoudiging van het akoestisch vermogen (een stjging dus van 10db) ervaar je als een verdubbeling van het volume. een normaal gesperk zit op 40 db. het lastige is echter dat je de waarde sone eigenlijk aleen kan gebruiken bij een vaste freqentie van het geluid, met andere woorden mijn pc maakt een ander geluid dan die van een ander dus kun je sone niet als vergelijking gebruiken maar weer wel om de hoeveelheid te meten of aan te duiden. het aantal sone's kan dan ook toe of afnemen als de freqentie van het geluid hoger of lager word Even simpel gedacht, gewoon een koeler zoeken die een geluid produceerd doe boven ov onder de gehoorgrens ligt al moet je bij te laag wel rekening houden met een vreemd gevoel in je buik (sub-woofer) ben het dus eens met de aanduiding db en niet zoals ik eerder zei de sone dat valt onderling niet te vergelijken en dus heb je er in dit soort diskussies even niets aan.
Link naar reactie
Bedankt allemaal. Het is me vrij duidelijk. Nog een ding: Welke processor en welk moederbord. Ik ben geen gamer maar werk veel met photoshop. Liefst een moederbord waar mee ik de ventilatoren kan regelen. En er moet ook nog een extra ventilator in de kast komen om de warmte van de satelliet ontvanger af te voeren. Wie kan me hier mee helpen?? :o :o :o
Link naar reactie
[quote:f32fa13446="OmePeter"]Bedankt allemaal. Het is me vrij duidelijk. Nog een ding: Welke processor en welk moederbord. Ik ben geen gamer maar werk veel met photoshop. Liefst een moederbord waar mee ik de ventilatoren kan regelen. En er moet ook nog een extra ventilator in de kast komen om de warmte van de satelliet ontvanger af te voeren. Wie kan me hier mee helpen?? :o :o :o[/quote:f32fa13446] Voor het regelen van je fans moet je gewoon een digidoc aanschaffen. Ik zou gaan voor een AXP 2400+ met een Asus A7V8X of wil je wat goedkoper.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...