Ga naar inhoud

AOpen mobo met buizengeluid review


Aanbevolen berichten

Volgens mij is het niks, dat buizen geluid kan dan wel echt iets voor de audiofiel zijn, maar je pc is natuurlijk een bron van storingen. Dus je helpt het effect volgens mij grotendeels omzeep. Een echte audiofiel luistert zijn cdtjes dan volgens mij ook op een apparte hoogwaardige buizenversterker en niet op de PC. Meer iets voor mensen met een window in hun pc die weer wat leuks willen laten zien :)
Link naar reactie
Het bord is ook bedoeld voor een speciale doelgroep die zich met geluid bezig houdt. Waarom is het zo vreemd om goed geluid te willen hebben? Een buizen voorversterker is onbetaalbaar wanneer het om losse componenten gaat. We willen ook allemaal goed beeld hebben en kopen daarom dure monitoren. Maar speakers mogen maar een paar tientjes kosten en enige serieuze innovatie op het gebied van geluid wordt meteen als onzin bestempeld... No my friends. :evil: Dit bord is echt goed en is wel degelijk een nuttige bijdrage voor diegenen die kwalitatief goed geluid uit hun PC willen hebben.
Link naar reactie
[quote:f060a2d308="Speedy"]Sja, voor dat geld heb je ook een willekeurig mobo + Audigy, en dan weet ik zo niet wat er beter is. Maar goed jij hebt em getest en ik heb een SB128pci dus ik heb eigenlijk geen recht van spreken ;)[/quote:f060a2d308] Moet je wel de review lezen voordat je commentaar hebt ;) hij heeft hem getest tegen een audigy :D Okay, het bord heeft nut, voor een hele kleine doelgroep. ;)
Link naar reactie
Erg leuk bord. ik zag dat er voor de AMD "Hammer" ook een moederbord kwam met buizen. was op THG of anandtech dacht ik laatst een preview van. was altijd al benieuwd of dat nu goed was of niet. het blijkt dus goed te zijn. ik ben echter voor games al tevreden met een mooie 4.1 of 5.1 set van circa 100 euro en een Audigy kaart.
Link naar reactie
Dit gaat natuurlijk niet echt meer ergens over! Dat een buis een hele goede versterker op kan leveren is al jaren bekend maar net zo goed dat het verhaal vqn buizengeluid achterhaald is door toepassing van verschillende soorten MOSFET transistoren, deze hebben een vergeljkbare versterking waardoor de versterker de zelfde eigenschappen krijgt als een buizenversterker. Een groot deel van het geluid wordt bij een buizenversterker bepaald door de uitganstrafo die kosten dan ook een vermogen en bepalen zelfs voor een groot deel de prijs van een dergelijke versterker. Het is wel een heel aardig gezicht een buis(je) op een moederbord al las ik even niets over de extra warmte die de buis afgeeft aangezien er toch echt een gloeidraad in zal zitten. buizengeluid is puur een illusie, voor je het weet worden moederborden met in een richting getrokken zuurstofvrije kabels bedraad, en komt er in de pc zaak een gordijn te hangen waar de echte "kenners" een luistertest kunnen doen en blind het beste bordje gaan kiezen De enorme hoeveelheid signalen die op een moederbord lopen kunnen denk ik nooit een versterker op een moederbord een nivo laten halen dat een persoon die proffesioneel met geluid bezig is een dergelijk bord zal prefereren boven een extrene oplossing! Maar eerlijk is eerlijk het is een heel mooi gezich al moest ik wel even aan een 1 april grap denken
Link naar reactie
Ik wil nogmaals benadrukken dat het hier [b:cbce15a5d7]niet[/b:cbce15a5d7] om een high-end voorversterker gaat. De Aopen Tube is tot nog toe de beste geluidskaart voor PC's. De kaart geeft een zeer goede performance gezien de prijs. Zoals ik heb beschreven is het waarderen van buizen sound ook een kwestie van smaak. Daarbij heb ik voorkeur richting buizen. Ik werk daar dan ook al 15 jaar mee. (Dynacord, Marshall, Peavey en Digitech) Voorzover het hele dure uitgangstrafo's aangaat, wil ik er even op wijzen dat het hier om een voorversterker gaat en niet om een eindversterker. Wat de warmte betreft, ik refereer naar 250 graden (laatste gedeelte van de tekst met als kop [i:cbce15a5d7]slijtage[/i:cbce15a5d7]) Ik heb hier overigens geen hinder van ondervonden in mijn Antec miditower.
Link naar reactie
Tja, het is ook wel een beetje appels en peren vergelijken. Die top condensatoren in combinatie met een goed versterker ontwerp dat alleen al maakt en breekt het geluid. Persoonlijk heb ik grote twijfels of het de elektronen buis is die het goede karakter geeft of dat dit te danken is aan het doordachte ontwerp. Tja wat die storingen betreft, dat is wel een probleem. Maar een heel goed ontwerp heeft daar weinig tot geen problemen mee. Dus ja, eigenlijk vertelt deze test mij alleen dat een goede geluidskaart niet kan tippen aan een doordacht versterker ontwerp. Tja, en dat laatste dat wist ik al, dus niet echt nieuws gelezen.
Link naar reactie
Ben ik helemaal met je eens. Het bouwen van een versterker heeft meer inhoud dan alleen maar een torretje plaatsen en wat ontkoppel condensatoren. Daarbij helpt het natuurlijk dat de buis bij Aopen goed uit de verf kan komen wanneer er goede componenten in het versterker en voedings circuit zijn opgenomen. Niet voor niks is er audio-grade spul gebruikt. Dit in tegenstelling tot Creative en Hercules die alleen SMD gebruiken en dan ook nog geintegreerde versterker modulen i.p.v. discrete componenten. Ook een dergelijke kaart van deze fabrikanten kan goed klinken via transistoren als ze maar voldoende aandacht schenken aan het ontwerp. Wat de elco's betreft. Ik heb een tijdlang bij een electronica fabrikant gewerkt waar onder anderen producten voor [url=http://www.jadis-electronics.com/]Jadis[/url] werden gemaakt. Ik kan je wel vertellen dat die Elco's behoorlijke specials waren met hele lage ESR waardes. (soort van ohmse weerstand) Hierdoor konden ze heel snel ontladen en daardoor vermogenspieken opvangen in de voedingen van versterkers. Bij Aopen is die elco zo groot (eigenlijk nog klein maar het is een voorverterker) zodat die veel lading kan vasthouden en daardoor de spanning goed op niveau kan houden. En die elco's zijn akelig duur tot wel 20 euro per stuk afhankelijk van de afmeting. Maar dan heb je het wel over high-end audio.
Link naar reactie
Moet eerlijk zeggen ging even de mist in een voorversterker heeft inderdaad geen uitgangstrafo nodig. Ik probeerde echter hiermee te zeggen dat het geluid niet door het geruik van de buizen word bepaald maar door de opbouw en ontwerp van de gehele versterker. Nog steeds zijn diskreet opgebouwde versterkers veel beter dan de versterkers die van geintergreerde componenten gebruik maken alleen is dat vaak ook een kwestie van meetbaar verschil en veel minder van een hoorbaar verschill. Zelf heb ik al jaren een zelfgebouwde voor en eindversterker (een electuur ontwerp) deze is een aantal keren door "freaks" bij een luistertest bij Ypma in alkmaar mee genomen in een blinde luistersessie waar steeds de eindversterker werd verwisseld daar wisten ze soms glashard te vertellen dat er sprake was van een buizenbak... Nu zeg ik dit niet om te zeggen o wat is mijn versterker goed maar ik denk dat het meer zegt over het wel of niet horen van verschil Het idee van een buis op een moederbord blijf ik prachtig vinden maar het nut zie ik nog steeds niet helemaal zitten een echte freak zou zijn pc dan ook een paar uur van te voren aan moeten zetten net zoals er vaak met buizenversterkers gedaan word om invloed van temperatuurschommelingen in de componenten uit te sluiten...
Link naar reactie
Buizen hebben een opwarm tijd van ca. 15 minuten, waarbij verbetering merkbaar is. Na die 15 minuten veranderd er niet veel meer. Maar ik wil nogmaals weer benadrukken dat het hier [b:5ee8defc40]NIET[/b:5ee8defc40] om high-end audio gaat. Dit moederbord moet je ook niet als zodanig behandelen. Het geeft veel beter geluid dan een standaard geluidskaart of onboard audio oplossing. Aopen was van mening dat ze een betere versterker konden maken door een buis te gebruiken. Creative en Hercules denken dat te doen door veel kanalen te gebruiken. Voor een bepaalde groep zal de methode van Aopen aanspreken, voor een andere groep de methode van Hercules en Creative. Ik schaar me in de eerste groep omdat ik van mening ben dat de bron goed moet zijn. Het verbaasde mij wel dat de kwaliteit van dit moederbord uitgesproken goed was. De versterker is eenvoudig maar klinkt erg goed. [color=darkblue:5ee8defc40]Ook via de mail heb ik reactie gehad op dit review. Blijkbaar is het allemaal erg hot :) De vraag was waarom ik een transistor eindversterker had gebruikt i.p.v. een buizen. Op deze manier zou ik het buizen principe omzeep helpen.[/color:5ee8defc40] Aopen heeft niet als uitgangspunt high-end audio. De door Aopen ontworpen voorversterker is voor PC toepassingen het beste wat er tot nu toe is. Alleen wil dit natuurlijk niet zeggen dat daardoor de oplossing van Aopen beter is dan een goede HiFi audio versterker met transistoren. Buizen zijn niet per definitie beter. Het hangt af van de manier waarop e.e.a. is samengesteld. Zoals in het artikel is vermeld komt de componenten keuze voor audio toepassingen heel kritisch. Het helpt altijd wanneer je zorgt voor een goed signaal dat de eindversterker in gaat. Een buizen voorversterker zoals Aopen die gemaakt heeft helpt daarbij, even goed als een goed ontworpen transistor voorversterker dat zou doen. Wanneer Creative en Hercules i.p.v. SMD componenten serieuze pogingen zouden ondernemen om kwalitatief goede audio componenten toe te passen dan zouden hun kaarten ook een stuk beter klinken. Buizen eindversterkers zijn erg duur en daarom is het helemaal niet vreemd om hybride te gaan. Hiermee bedoel ik een samenstelling zoals ik zelf gebruikt heb tijdens het testen. Een buizen voorversterker en een transistor eindversterker. Ik heb mijn versterker voor deze test gemod door de transistor voorversterker te ontkoppelen van de eindversterker. Het zou ook niet passen gezien de kwaliteit van deze voorversterker om er een complete high-end set aan te knopen. Men moet zich realiseren dat het een relatief goedkope oplossing is dat gewoon goed klinkt maar niet op kan tegen een goede transistor versterker van ca. 700 euro. (zoals die door mij gebruikt is) Het feit dat ik duidelijk waarneembare verschillen hoor bij het aansluiten van een dure CD speler geeft wel aan dat de Aopen ruim in zijn jas zit en dat de door mij gebruikte eindtrap niet de remmende factor is. Ik hoor op mijn set zelfs het verschil tussen verschillende DA converters... De buis alleen is niet heilig. Met name voor eindtrappen is het belangrijk dat de voeding goed ontworpen is en dat de eindtrap flink veel dynamisch gedrag accepteerd en bij kan houden. Dit is met de door ons gebruikte versterker allemaal prima in orde. Standaard levert die 125Watt en kan pieken op 425Watt. Natuurlijk kan het allemaal beter, maar tegen welke prijs? De door mij gebruikte versterker is geen klasse A (zoals een buis) maar klasse AB. Dit houdt in dat er een kleine cross-over vervorming optreedt bij de nuldoorgangen van het signaal. Afhankelijk van de instelling van de transistoren is deze cross-over vervorming goed te reduceren. Maar nogmaals dit is niet de enige criteria voor goed geluid. Wil je volledig klasse A gaan met transistoren dan kom je toch bij veel duurdere versterkers uit en dat is dan ten opzichte van de Aopen buizen versterker overkill. De oplossing van Aopen is vooral bedoeld voor diegene die over betere PC audio apparatuur beschikt dan de huidige speakers met ingebouwde versterkers die we in de PC winkels terug vinden. De wat betere HiFi apparatuur is uitstekend geschikt om op de PC aan te worden gesloten. De totale nieuwprijs van mijn set ligt met speaker, versteker en CD speler op ca. 1700 euro. ( jaar of 7 geleden) Absoluut niet te verwarren met high-end audio waarbij alleen een CD speler al 1500 euro kost.
Link naar reactie
Ben het voor 99% met je eens! Aleen het argument en doelgroep klopt niet, heb eens goed de eigenschapen bekeken van het bord en dan blijkt dus dat het niets beter is dan een goede geluidskaart op een goed bord. Die oplossing is ook nog eens een stuk goedkoper! Ik ga er vanuit dat de starten van dit topic kennis van zaken heeft gezien de rest van zijn uitspraken, het komt mijn wat vreemd over een bordje met een buisje en een zo hoge waardering te geven als er verder geen meetbaar verschil is met een goede offboard oplossing mooi? absoluut ! nuttig???????????? ik zeg niets meer :wink:
Link naar reactie
Helaas heb al mijn informatie even bijelkaar gezocht omdat het onderwerp mij op zich best wel aanspreekt. Ik doe niets met audio op de pc en heb ook geen kennis van zaken als het daaromgaat. Door mijn achtergrond weet ik echter wel waar het omgaat maar ik zou niet een goed advies kunnen geven over de beste offboard oplossing voor een pc. Waar ik gisteren nog wel even aan dacht was dat je hoe dan ook bij een pc een takkeherrie hoort als hij aanstaat (oke kom je in een geluidsstudio is het er ook niet stil want daar draait ook een hele batterij koelers...) ik denk dat de beste oplossing eentje is waarbij het beluid digitaal de pc uitgaat en dan (evt. met behulp van een externe d/a converter) pas naar een versterker word gevoerd. De digitale signalen zijn minder gevoelig voor verstoring vanuit de pc dan de analoge signalen en dat zal je absoluut kunnen meten. od het zo erg is dat het hinderd zal natuurlijk aan de toepassing liggen maar ik merk af en toe in mijn eigen systeem met een heel simpel pci64 kaartje dat als een bepaalde ingang openstaat ik geen hd lampje hoef te gebruiken aangezien alle schijfacties dan ook hoorbaar zijn via de speakers. Deze storing zit natuurlijk in elke pc al heeft het ene systeem er meer last van als het andere en zelfs de plaats waar de geluidskaart in de pc zit heeft op deze storing invloed. In een engels blad is deze zomer wel een artikel geweest over het gebruik van pc's in studio's en dan met name in de dance sene, weet alleen niet meer welk blad dat was.
Link naar reactie
Ik vind het board heel mooi, maar zie echt de zin er niet van in. Terug naar de 70's (had ik al in een ander topic gezegd) Ik geloof graag dat het een warmer en voller geluid geeft, maar kan dat niet met de high-tech electronica van vandaag? Moeten we dan echt terug in de tijd om een beter geluid te krijgen. En ik geloof ook niet dat echte audiofiels hun cd's afspelen via hun pc. Ik ben geen audiofiel, maar heb altijd muziek op de achtergrond aanstaan, maar dan niet via de pc. BTW, in een ander blad (PCM nr.11) word verteld dat het wel mee valt met de warmte die de buis produceert; vermogen 3Watt. En om even terug te komen op een uitspraak van Slashhead: [b:5a1243c3e7]We willen ook allemaal goed beeld hebben en kopen daarom dure monitoren.[/b:5a1243c3e7] Een monitor is onmismaar bij een pc en als je lange dagen achter je pc zit wil je toch wel een beetje kwaliteit, zodat je s'avonds geen koppijn heb van dat scherm. En geluid is alleen maar een extra toevoeging aan een pc en heb je absoluut niet nodig.
Link naar reactie
[quote:dd4feaa84f="spiderned"] En geluid is alleen maar een extra toevoeging aan een pc en heb je absoluut niet nodig.[/quote:dd4feaa84f] mmmm.. beetje rare stelling. Zit ik UT2003 te spelen of Need for speed Hot persuit 2 zonder geluid. want het is niet nodig :roll: Lekker spelen is dat. Ik vind geluid heel erg belangrijk, Ik heb een [b:dd4feaa84f]Audigy II[/b:dd4feaa84f] geluidskaart en zit nog te zoeken naar betere boxen (ik heb nu 4.1 van labtec) Als ik een spel speel moet het ten eerste grafisch in orde zijn, Goed beeldscherm en videokaart is dan dus een must. maar geluid is wel degelijk belangrijk in games. seround geluid en EAX e.d. maken een spel veel levendiger dan 2 El-cheapo boxjes met on-board AC97 geluid. Als ik niet game maar surf e.d zoals nu luister ik muziek op me pc, dan is een goeie geluidskaart en boxen ook erg prettig. Ik ben zelf geen Audiofiel en zal dan geen Buizen moederbord kopen maar iemand die veel met geluid bezig is op ze pc zal zo'n moederbord zeker aantrekken
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...