Ga naar inhoud

udma hd draait in mode 4!!!


Aanbevolen berichten

oke het is dus geen 80 aderige kabel... Maar op dezelfde kabel draait ie wel in umda in een ander systeem! Dus dat zal het ook wel niet zijn... Het probleem zit hem dus blijkbaar wel in het moederbord. Er zit wel een dma optie in de bios, dus het moederbord zal het ook wel ondersteunen..? Andere opties?
Link naar reactie
Om in udma te draaien heb je geen 80 aderige kabel nodig! Wel om udma 66 of hoger te draaien aangezien de controller aan de hand van de statusline controleerd wat voor kabel er aan de drive/controller zit en bij een 40 aderige terugschakeld. Als je mb udma ondersteund (en dat doen ze allemaal tegenwoordig) dan is het een combinatie van of twee dives die niet goed met elkaar overweg kunnen of een fout in de driver voor je busmastering. Vooral onder Windows 2000 kan het gebeuren dat je wel de indicatie in je apparaatbeheer heb dat je udma draait maar toch werkt het dan niet. Een heel eenvoudige manier om achter de werkelijke snelheid te komen is EIDE testen te gebuiken, dit is een printje wat je iio de IDE kabel aansluit en die door middel van led's aangeeft in weke modus het kanaal werkt. Aangezien het puur een hardware indicatie is zul je ook altijd de juiste status krijgen aangezien er totaal geen iformatie uit je bestuuringssysteem gebruikt wordt. Dat printje kost ongeveer 7 Euro en de onderdelen die je nodig heb ook. Het is een heel eenvoudig op te bouwen schakeling wat zelfs voor een leek goed te doen is. Je bent dan voor altijd af van de vraag waar zit het probleem. Wel blijft de vraag dan hoe het op te lossen maar dan kom je op de software en laat ik het afweten :wink: Ik gebruik deze print nu al een paar jaar en heb al menig kennis geholpen aan het antwoord welke modus de schijf/speler nu werkelijk draaide. Ook staat me een artikel bij in de CT over software DVD decoders waar heel uitgebeid ingegaan werd over het probleem van de dma overdracht van dan met name de DVD speler aangezien het beestje in PIO modus veel meer belasting op de CPU legt. Daar werden ook diversen oorzaken en mogelijke oplossingen gegeven. Probeer anders eens op een ander forum wat gaat over jou bestuuringssyteem daar de vraag neer te leggen en wie weet hebben ze daar het wantwoord wel klaar liggen. Heel vaak is het gewoon een verkeerd geinstaleerde driver. Mijn eigen ervaring met de VIA 4 in 1 is als je die zonder meer instaleerd zonder eerst de oude drivers te verwijderen er meestal wat verkeerd gaat met de busmasterdriver die dan niet vervangen schijnt te worden. De laatste versies van de Via drivers hebben dan ook de mogelijkheid eerste alles te verwijderen voor je de eigenlijke installatie van de drivers uitvoerd. Tot slot, ga er maar rustig vanuit dat als je een udma harddisk heb en ook de bios setting op auto of udma heb staan en de boel niet in udma draait dat het een driverprobleem is, ik heb nooit gehoord van een HD die een defect had waardoor udma niet werkte. wel dan even geen andere dirve op dat kanaal aansluietn natuurlijk....
Link naar reactie
ps. hoe ja aan dat printje komt moet je maar even zelf uitvinden. Ik heb al geklaag gehoord hier te veel naar de CT te verwijzen blijkbaar mag je hier alleen de ComputerTotaal als referentie gebruiken alleen geeft dat blad zelden bruikbare informatie als je echt dieper in een probleem moet/wilt duiken......
Link naar reactie
Als een Mobo detekteert dat de disk UDMA2 kan draaien wil dat niet zeggen dat ie dat daadwerkelijk draait. Voor UDMA2 is volgens de ATA standaard een 80 aderige kabel [b:e5b84535b5]verplicht[/b:e5b84535b5] In XP kun je in de hardware manager bij de eigenschappen van je IDE interfaces zien welke 'mode' aktief is. Soms moet je hier zelfs specificeren dat je 'DMA mode if possible' wilt hebben, anders draait je mooie Mobo/hardisk/UDMA2 combinatie gewoon PIO.
Link naar reactie
Spijker op zijn kop! Ik zei dan ook udma! En wat Xp verteld heeft niet veel te doen met hetgeen er werkelijk gebeurd. Neem alleen al het voorbeeld van WIn NT4 wat echt speciale activering nodig had voor de udma modus, dit onafhangkelijk van je drivers en od het mb wel of niet die ondersteuning had. (als het mb die niet heeft werkt het natuurlijk ook niet) ATA66 en ATA100 is niet veel meer dan een uitbreiding van de udma modus met een hogere mogelijke doorvoer. Wel heb je gelijk dat als je geen 80 aderige kabel gebruikt de controller deze modus niet activeert maar gewoon in udma blijft draaien en je dus vast zit aan 33 Mb/s. PIO modus wordt ook gewoon door de nieuwe controllers ondersteund maar daar wordt niet door de controller naar toe geschakeld. Als Win Xp of Win 2K echter niet de udma kan activeren dan gaat Windows zelf over tot het verlagen van de snelheid tot PIO4 onafhangkelijk van je BIOS settings of controller. (hang maar eens een zipdrive aan een ATA100 controller met 80 aderige kabel maak je die Zip master krijg je onder Win2k ook de slave nooit hioger dan Pio) Vandaar de tip van de testprint die meet de hardware en niet de instelling van je Windows. Voor je namelijk echt de oorzaak kan zoeken moet je wel zeker zijn dat de drive hardwarematig wel in udma loopt bij een verkeerde combinatie zoek je anders jezelf een slag in de rondte. En buiten dit alles om geeft de hardware info van Windows wel vaker heel vreemde dingen weer er wordt tenslotte alleen gekeken naar de drivers en niet naar de hardware. Na een driverprobleem heb ik dagen gewerkt met een volgens Win2k uitgeschakelde en dus niet actieve Promise controller alleen werkte alle drives als een trein dus neem die info niet al te serieus! Het is en blijft Windows :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...