Ga naar inhoud

HD koeling, hoeveel en nodig?


Aanbevolen berichten

Zeer nuttig. Zelfs met één schijf. Ik heb ze al gezien maar ik heb van een alu plaatje zelf een brugje gemaakt, een fan gehaald in een electronika zaak, en onder de schijf gemonteerd. Natuurlijk vindt de fabricant dat niet nodig: de verkoop daarvan is niet commercieel: de schijven gaat langer mee. Ge kunt u wel de vraag stellen dat dit nodig is wanneer je jou PC slechts 3 à 4 uur per dag gebruikt. Ik heb er drie draaiende 24/24 u.
Link naar reactie
Of het nodig bepaal je natuurlijk zelf. Normaal gesproken is het ideaal als je schijf tijdens gebruik ongeveer handwarm is (en blijft). Naarmate de temperatuur omhoog gaat gaat de levensduur exponentieel achteruit. Als je niet weer een extra ventilator wilt kun je proberen de hd in de flow van een al bestaande fan te hangen. Er is dankzij de metalen behuizing maar weinig nodig om de schijf koel te houden.
Link naar reactie
JA, heb ik ervaring mee. Kist voor een vriend gebouwd met -op aanraden van pc boer om de hoek- hd-koeler. Daarvoor moest je hd inderdaad in zo'n bay met 2 kleine fannetjes voorop: Wát een herrie maken die dingen! Te vergelijken met mijn overstap van een 60mm naar een 80mm fan: maakt minder lawaai maar meer airflow. Als je toch hd koeling wil hebben lijkt het me de op zich makkelijkste oplossing om daar een casefan voor te gebruiken. Mijn hd hangt ook in de flow van mijn casefan die voorin de case zit, op inblazen. Je zou ook, zoals eerder gesuggereerd, een casefan op je hd kunnen monteren met wat inprovistatiewerk. Dan kan je het ook lekker stil houden ;)
Link naar reactie
[quote:0a2f03e919="Marcel de Reus"][quote:0a2f03e919="ProblemPc"]8 uur per dag? Dan zou die van mij al lang kapot zijn. Koeler past dus gewoon in ATX, mooi. Wie weet wat als je veel games speelt.[/quote:0a2f03e919] Dat schijnt idd zo te zijn, maximiliaan (mod OS Linux) heeft het laatst nog opgezocht.[/quote:0a2f03e919] volgens mij geld die 8 uur alleen voor de IBM 120GPX. ik heb mijn hdd's soms wel 48 tot 72 uur nonstop ratelen als ik een aantal GB's aan het dowloaden ben. dan werken ze nonstop. gaat prima met me Maxtor schijven.
Link naar reactie
Een harde schijf gaat juist veel langer mee waneer hij niet stopt!! Het opstarten van een schijf geeft veel meer belasting voor het mechanische deel dan het draaien zelf! Mijn webserver draait constant en heeft 2 IBM schijven van 40 GB op 7200 rpm die worden wel wat warm maar dat is nog best te doen. Het is wel een feit dat hoe koeler een component is hoe beter maar je kunt vrij gemakkelijk opzoeken hoe warm een schijf mag worden tijdens gebruik, kom je over of erg dicht bij die grens dan is het noodzakelijk wat af te gaan koelen hetzij door de temp in de behuizing omlaag te halen hetzij door de HD(s) direct te koelen al gaat dit wel gepaard met meer geluid natuurlijk! Ik gebruik twee extra ventilatoren in de behuizing (voorzijde aanzuigend) en de behuizing komt niet boven de 33 graden. Tevens is het af te raden in je energiebeheer de optie om na een bepaald tijd de schijf te stoppen uit te schakelen. Het spart niet eens zo veel energie aangezien het op toeren brengen van een schijf veel meer stroom vraagt dan het op toeren houden (zeker waneer je een oudere schijf heb met veel platters) En over 8 uur per dag, de MTBF van een schijf is gebaseerd op continu draaien en dan kom je echt op heel wat uurtjes plezier hoor!!
Link naar reactie
Tuurlijk is het beter voor een schijf om constant te draaien, niet alleen om de reden die jij noemt maar ook vanwege het landen. Als een schijf stopt met draaien dan land ik dacht de kop, die normaal een beetje zweeft op de schijf en dat levert beschadigingen op, waar je bad sectors van kunt krijgen. Blijft dat een schijf die dus continue draait sneller slijt. Ik kan me best vinden in de theorie van Long John en dacht dat elf ook altijd, maar Max heeft het speciaal opgezocht en hij zal daar heus niet oer liegen.
Link naar reactie
Het is goed mogelijk dat een bepaalde schijf niet geschikt is voor continu gebruikt! Wat het landen betrefd is er niet veel aan de hand, een kop zal nooit op de schijf worden geparkeerd! Daar is een speciale plek voor, alleen waneer de computer voor het afsluiten crashed kan het gebeuren dat de schijf niet in ruststand gezet kan worden en de kop op de schijf zal landen en dit veroorzaakt vaak de bad sectors. Kijk mar eens hoeveel G krachten een schijf kan hebben als hij niet in gebruik is!!! dat moet je dan vergelijken met wat hij hebben kan wanneer hij draait je zult zien dat je er bijna mee kan gooien! ik heb er ooit een laten vallen van tafel tijdens het opbouwen van een systeem en hij gaf geen krimp! Daarintegen kan een echt harde klap tegen je behuizing veel meer schade aanrichten wanneer hij in bedrijf is.
Link naar reactie
[quote:eafe860c43="Long John"]En over 8 uur per dag, de MTBF van een schijf is gebaseerd op continu draaien en dan kom je echt op heel wat uurtjes plezier hoor!![/quote:eafe860c43] En juist de MTBF hangt af van de omgevingstemperatuur. Hoe hoger de omgevingstemperatuur hoe lager de MTBF. En dus zelfs exponentieel lager dus. Natuurlijk speelt het aantal malen inschakelen ook een rol maar bij normaal gebruik is dat gemiddeld 1 of 2 keer per dag en daar zijn bij HD fabrikanten statistieken over bekend t.a.v. de MTBF.
Link naar reactie
[quote:c79b03b24a="Long John"] Wat het landen betrefd is er niet veel aan de hand, een kop zal nooit op de schijf worden geparkeerd! Daar is een speciale plek voor, alleen waneer de computer voor het afsluiten crashed kan het gebeuren dat de schijf niet in ruststand gezet kan worden en de kop op de schijf zal landen en dit veroorzaakt vaak de bad sectors.[/quote:c79b03b24a] Gelukkig is dit niet waar!! Een HD zal de koppen altijd laten landen en 'opstijgen' in de parkeerzone. Dus ook als de stroom plots wegvalt zijn je gegevens gegarandeerd. Het 'wegzetten' van de koppen kon je tot voor kort (toen de schijven nog veel herrie maakten :) ) ook goed horen. Zoals jij het beschrijft is het opstarten nog veel erger -> eer de koppen zweven is er al een heel mooi spoor getrokken in het oppervlak en dan heb je meer dan een paar bad sectors. :wink:
Link naar reactie
nee nee, Als de kop geparkeerd staat zal hij pas in beweging komen als de schijf op toeren is de kop word dan als het ware eerst opgetild. Op de site van Seagate stond vroeger een mooie animatie hoe dat werkte en ook wat er gebeurde als de stroom uitviel. Het kan zijn dat er schijven zijn die een buffer hebben en de kop weg kunnen leiden als de spanning wegvalt maar ik heb dergelijke schijven nog niet gezien. Hoewel een schijf in bedrijf haast geen stroom verbruikt. het stroomverbruikk van de schijf(en) is soms een reden bij slechte voedingen dat een computer bij de eerste start niet bootten wil en alleen na een reset! dan draait de schijf al en is de hoge aanloopstroom niet meer nodig voor de boot en trekt de voeding het weer wel.....
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...