Ga naar inhoud

ASUS A7V266-E PC uit, dan systeemtijd onbetrouwbaar.


Aanbevolen berichten

Er is met de systeemtijd van mijn moederbord iets raars aan de hand. Als mijn PC uitstaat, ik bedoel dus spanning er af, dan loopt de systeemtijd s'nachts te langzaam of staat soms stil. Als de PC de volgende morgen weer aangezet wordt, kan deze tot 2 uur achter lopen. Als mijn PC overdags uitstaat, dan kan als ik mijn PC later op de zelfde dag weer aanzet deze ongeveer 7 minuten voor lopen. Het achter- en voor lopen lijkt consequent te zijn. De vraag is dus, wat er met dit moederbord mis kan zijn? Of dit probleem iemand bekend voorkomt? In de BIOS: Reset Configuration Data op Yes gezet. F10 en reboot, heb ik al geprobeerd. :roll: Configuratie: Moederbord: ASUS A7V266-E ( in januari jl gekocht) BIOS version 1011 CPU: Athlon XP 1700+ Cooler: Cooler Master EP5-6I11 Harddisk: WDC WD800BB CDRW: Philps 24 speed DVD: Aopen 16 speed Werk geheugen: 512 MB RAM Videokaart: Gainward Geforce Ti 4200 VIVO 128 MB Netwerkkaart met Winbond W89C940 chipset. TV kaart : Hauppauge Geluidskaart: Creative Audigy Retail Monitor: Iiyama 17 inch.
Link naar reactie
Ik heb de batterij, een CR2032 3 V uit de PC gehaald. Volgens mijn digitale multimeter is de spanning van deze batterij: 3,06 V De batterij er weer in, dan is er op de jumper naast deze batterij (CLR_RTC) een spanning van 2,84 V. :roll: Het achter lopen van de systeemtijd, als de PC uit staat, is maanden geleden ook al eens voor gekomen, alleen toen was dat zelden en nu regelmatig. Dat de systeemtijd ook voor kan lopen is onlangs, dus staat dat waarschijnlijk los van dit systeemtijd achterloop probleem. Als de PC aan staat loopt de systeemtijd wel goed. :wink:
Link naar reactie
[quote:df528e1117="spiderned"]De "open" spanning van een batterij (die je dus meet met een multimeter) is altijd [i:df528e1117]meer[/i:df528e1117] dan als de batterij belast is. Ik zou toch idd een andere batterij proberen. Hele kleine spanningen meten met een huis, tuin en keuken multimeter zijn niet altijd zuiver.[/quote:df528e1117] Digitale multimeters, dus met een LCD display, zijn toch nauwkeuriger dan multimeters met een wijzer. Ik heb inmiddels wel een nieuwe CR2032 3 V gekocht die een onbelaste spanning heeft van 3,23 V. Maar heb deze nog niet geplaatst omdat twee dagen na het terug plaatsen van de originele batterij de systeemtijd nog klopt. Wellicht was er sprake van slecht contact oid. :wink:
Link naar reactie
Deze batrijen moet je NIET met je handen aanraken niet omdat het gevaarlijk is maar door het zuur op he vingers raakt de behuizing geoxideerd! dit veroorzaakt dan een hogere overgansweerstand en kan zelfs een oververhitte baterij veroorzaken! ook een slecht contact kan een gevolg zijn gewoon even een zakdoek of een kunstof pincet gebruiken (kan je hem ook eens laten vallen) natuurlijk wel even de steker uit de muur
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...