Ga naar inhoud

SATA; Serial ATA


Aanbevolen berichten

leuk nieuwtje waar ik echter technisch niet zoveel van verwacht.... Maar met mijn techniektik zal ik toch wel weer overstappen. De airflow vind ik trouwens geen argument, gebruik al al langer rounded ide kabels, zal daarmee dus niet zo'n verschil zijn..... Kwa snelheid ben ik het er mee eens maar wat brengt een sneller interface als de schijven het niet bijhouden? (de meeste schijven tegenwoordig halen nog niet eens de volledige ata133 snelheid!! meestal nog niet eens de volledige ata100 snelheid....)
Link naar reactie
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:f93c9a7c12="egslim"]Hogere prestaties verwacht ik niet onmiddelijk van SATA en een iets betere luchtstroming interesseert me "in the grand scheme of things" ook niet. Bovendien zal de prijs initieel flink hoger zijn en ook daarna nog lange tijd boven die van paralelle ATA blijven. De twee voordelen die ik het belangrijkst vind zijn de lengte van de kabels - maximaal 1 meter, ideaal voor bigtowers - en de lagere pincount. Daarmee komen meer pinnen vrij bij de chipset voor andere zaken en/of lagere kosten.[/quote:f93c9a7c12] Ik heb 90cm kabels dus erg veel scheelt dat ook weer niet. het wordt gewoon tijd dat ze de cshijven zelf eens flink sneller maken ipv telkens de theoretische doorvoer te vergroten
Link naar reactie
[quote:f79af14cea="Marcel de Reus"][quote:f79af14cea="egslim"]Hogere prestaties verwacht ik niet onmiddelijk van SATA en een iets betere luchtstroming interesseert me "in the grand scheme of things" ook niet. Bovendien zal de prijs initieel flink hoger zijn en ook daarna nog lange tijd boven die van paralelle ATA blijven. De twee voordelen die ik het belangrijkst vind zijn de lengte van de kabels - maximaal 1 meter, ideaal voor bigtowers - en de lagere pincount. Daarmee komen meer pinnen vrij bij de chipset voor andere zaken en/of lagere kosten.[/quote:f79af14cea] Ik heb 90cm kabels dus erg veel scheelt dat ook weer niet. het wordt gewoon tijd dat ze de cshijven zelf eens flink sneller maken ipv telkens de theoretische doorvoer te vergroten[/quote:f79af14cea] En heb je ook ideeën over hoe ze dat moeten doen? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Link naar reactie
[quote:4b63cbd5b5="egslim"][quote:4b63cbd5b5="Marcel de Reus"][quote:4b63cbd5b5="egslim"]Hogere prestaties verwacht ik niet onmiddelijk van SATA en een iets betere luchtstroming interesseert me "in the grand scheme of things" ook niet. Bovendien zal de prijs initieel flink hoger zijn en ook daarna nog lange tijd boven die van paralelle ATA blijven. De twee voordelen die ik het belangrijkst vind zijn de lengte van de kabels - maximaal 1 meter, ideaal voor bigtowers - en de lagere pincount. Daarmee komen meer pinnen vrij bij de chipset voor andere zaken en/of lagere kosten.[/quote:4b63cbd5b5] Ik heb 90cm kabels dus erg veel scheelt dat ook weer niet. het wordt gewoon tijd dat ze de cshijven zelf eens flink sneller maken ipv telkens de theoretische doorvoer te vergroten[/quote:4b63cbd5b5] En heb je ook ideeën over hoe ze dat moeten doen? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.[/quote:4b63cbd5b5] Nee, ik studeer geen elektrotechniek ;) Wat ik ermee wil zeggen is dat dit soort ontwikkelingen, net als de ontwikkeling van ATA133 eigenlijk vrij nutteloos zijn. Laat ze liever eerst eens met snellere schijven komen die ook daadwerkelijk de volle 133 mb/s van ATA133 benutten voor ze weer met een nieuwe standaard komen. Lijkt mij een veel logischere volgorde.
Link naar reactie
ben het met Marcel eens. heb het eerder in deze topic ook al gezegd. dat Hele Sata is een goeie ontwikkeling maar de HDD's moeten naast groter (200gb is nu al leverbaar) ook is een stuk snelle worden. idd makkelijker gezegd dan gedaan maar toch is het zo. Het is natuurlijk wel zo dat met Sata en Sata-II Raid 0 met 4 hdd's ipv 2 steeds intteressanter worden. ik denk dat 4 snelle Sata Hdd's wel over de 100/133 mb/sec komen met een Raid 0 arrey.
Link naar reactie
Toch heeft het opvoeren van de doorvoersnelheid ook een leuk voordeel. Als je twee jaar geleden een moederbord met ATA66 hebt gekocht en je wilt daar nu een nieuwe hd in zetten kun je de snelheid daarvan bijna volledig benutten. Wat RAID betreft, het zal niet lang meer duren voordat de PCI bus een beperkende factor gaat worden.
Link naar reactie
Als SATA in de chipset is verwerkt heeft het niets met de PCI bus te maken, maar op moderne moederborden is het toegevoegd doormiddel van een aparte chip, aangesloten op de PCI bus. Sommige van die moederborden hebben ook Gigabit ethernet - 125Mb/s + 150Mb/s voor de SATA = 275Mb/s door de 133Mb/s PCI bus proberen te douwen. Ongeveer twee jaar geleden is men begonnen de PCI bus te vervangen als verbinding tussen north en southbridge, ondanks dat het toen nog niet nodig was. Toch ben ik blij dat ze er niet nu nog eens mee moeten beginnen. Anders konden we de USB 2.0, ATAxxx e.d. er ook nog eens bij optellen. Zie je de parallel tussen de PCI bus toen en ATA100/133 tegenwoordig?
Link naar reactie
[quote:f6b060603b="diniz"]Komen die huidige IDE Harddisks nou eigenlijk wel flink boven 66MB/s uit? Ik vraag het me af. Dus wat dat betreft sluit ik me aan bij marcels theorie.[/quote:f6b060603b] Ze komen in ieder geval wel boven de 33Mb/s van ATA33 uit. Nog afgezien van de bursttransfers. Voor upgraders is het heel handig dat transfertechnologiën vooruitlopen op de huidige producten, want anders zou de nieuwe, snelle hd die je over twee jaar koopt beperkt worden door een - dan veel te slome - ATA66.
Link naar reactie
Omdat mensen die in de markt zijn voor SCSI andere belangen hebben dan normale consumenten. Ze vinden het niet erg om meer geld uit te geven aan de onderdelen, meer koeling nodig te hebben en extra te betalen voor de transfertechnologie. Dat geeft ontwerpers meer vrijheid, die ze kunnen omzeten in hogere prestaties. Door onder andere hogere toerentallen te gebruiken.
Link naar reactie
[quote:973a825e45="Marcel de Reus"]Nu we het toch over de nieuwe pas geïntroduceerde feautures hebben, wat kun je met Gigabit LAN? Dat is zo'n blauw PCI slot toch? Moet je daar dan nog een kaart instoppen oid en wat kan je er dan mee?[/quote:973a825e45] Nope, Gigabit zit er precies zo uit als 100Mbit en is ook achterwaarts compatible. Het is alleen tienmaal zo snel. :) Dat blauwe PCI slot is waarschijnlijk het blue magic slot van ASUS, waar je speciale ASUS kaarten in kunt stoppen, geloof ik. Maar ook gewone PCI kaarten.
Link naar reactie
Nou, IDE is dat onder Linux ook! HD eruit, erin, eruit, erin .. en Linux loopt vrolijk verder. Bovendien moet je nooit met je pc klooien als 'ie aanstaat! Je zou alleen even snel je "andere backup schijf" aan kunnen sluiten, die je al op de voeding had aangesloten voordat je pc aanstond (!), ofzo. Een gebruiker op het forum heeft laatst nog een DVD speler opgeblazen door de voedingkabel aan te sluiten toen de pc nog aan stond. Alweer niet bepaald een mega-argument om meteen over te stappen dus ;)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...