Ga naar inhoud

SATA; Serial ATA


Aanbevolen berichten

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
ja maar of je nu echt veel sneller uit bent. de bandbreedte gaat van 100/133mb/sec (atat100/133) naar 150mb/sec. en er zijn geen eens hardeschijven die tegen aan 100mb/sec te weinig hebben. voor de snelheid hoef je het nog niet te doen. om pracktische reden is het wel itteressant neem alleen al de mooie smalle kabeltjes. Ik zelf wacht wel op 10.000rpm Sata hdd's en koop tzt wel een Sata-II Raid met 2 van die jongens erop
Link naar reactie
[quote:8a97cf889c="kajutsa"]Iid... de nieuwe HD's die gaan komen op de Sata standaard zijn erg interessant :) Het verschil zal net zoals jij zegt net zo nihil worden als met de vergelijking van: ATA100 / ATA133[/quote:8a97cf889c] dat zeg ik helemaal niet. dat het nihil is maar het is gewoon niet doorslageven genoeg. de bandbreedte word breder maar de snelheid van de Hdd's zijn nog niet hoog genoeg. een Hdd word niet per definitie sneller van een sneller protocol. wel as dit de bottleneck is maar dat is gewoon weg niet het geval. de Hdd's van tegenwoordig moeten gewoon een snellere RPM krijgen en andere tweaks. als dat het geval is dan komt het vanzelf wel zover dat er een bandbreedte van 150mb/sec nodig is. Vind Sata echter wel een erg goeie ontwikkeling.
Link naar reactie
[quote:72f36982dd="Red Dragon"] de Hdd's van tegenwoordig moeten gewoon een snellere RPM krijgen en andere tweaks. als dat het geval is dan komt het vanzelf wel zover dat er een bandbreedte van 150mb/sec nodig is. Vind Sata echter wel een erg goeie ontwikkeling.[/quote:72f36982dd] Serial ATA II zal maximaal 300 Mb/s doorvoeren. Dat zijn toch zaken die ide op langeduur zal doen verdwijnen. Ik geloof wel dat serial ATA wel merbaar sneller is dan IDE. Waarschijnlijk zal IDE niet meer verder getweakt worden omdat het de schijn ervan heeft dat serial ata de standaard gaat worden.
Link naar reactie
[quote:c405896df4="Red Dragon"]ja maar of je nu echt veel sneller uit bent. de bandbreedte gaat van 100/133mb/sec (atat100/133) naar 150mb/sec. en er zijn geen eens hardeschijven die tegen aan 100mb/sec te weinig hebben. voor de snelheid hoef je het nog niet te doen. om pracktische reden is het wel itteressant neem alleen al de mooie smalle kabeltjes. Ik zelf wacht wel op 10.000rpm Sata hdd's en koop tzt wel een Sata-II Raid met 2 van die jongens erop[/quote:c405896df4] Idd de normale IDE schijven van nu halen maar zo'n 80mb/s. Ik heb BTW mooie roundkabels dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.
Link naar reactie
[quote:733ff95352="egslim"]Die kabels zijn niet alleen dun en soepel, maar mogen ook lang zijn. Om alle harde schijven van mijn RAID 10 array aan te sluiten met maximaal 40cm lange ATA66 kabels was bepaald geen pretje. :evil:[/quote:733ff95352] Dat wist ik niet en dat is idd een groot voordeel. Vooral in Midi-towers die ik vooral prefereer zijn IDE-kabels nog welles onhandig, vooral met een grote GeForce4 ti erin :roll: Laat die Sata maar komen; leuk voor mijn volgende pc :)
Link naar reactie
Hogere prestaties verwacht ik niet onmiddelijk van SATA en een iets betere luchtstroming interesseert me "in the grand scheme of things" ook niet. Bovendien zal de prijs initieel flink hoger zijn en ook daarna nog lange tijd boven die van paralelle ATA blijven. De twee voordelen die ik het belangrijkst vind zijn de lengte van de kabels - maximaal 1 meter, ideaal voor bigtowers - en de lagere pincount. Daarmee komen meer pinnen vrij bij de chipset voor andere zaken en/of lagere kosten.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...