Ga naar inhoud

hoe zit dat met geaard stopcontact?


Aanbevolen berichten

Beste allemaal. Ik heb een oud pctje aan een vriend verkocht... Sind die tijd heeft hij alleen maar problemen. Rare vastlopers BIOS die dingen aangeeft die hij niet hoort aan te geven en ga zo maar door. Ik heb toen een ander moederbord er in gezet en die beviel hem niet omdat dat board te weinig sloten had. Dus heb ik heb een ander board gegeven en dat ging wel goed tot een bepaalt moment. Hij had namelijk een ISA geluidskaart en op dat board zat al een onboard geluidskaart. Die kreeg ik niet uitgeschakeld. Dit board was een Tomato BX98 3D met slot 1 voor celeron 300 MHz Ik heb toen de pc naar huis genomen en nu wordt de POST niet geactiveerd. Ik denk dat de CMOS chip defect is. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen want alle boarden die hij heeft gebruikt werken de BIOS-en niet meer... 1 board is helemaal kapot.... Kan iemand mij uit de brand helpen... Gr. Dave
Link naar reactie
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Nog even voor de duidelijkheid: Een PC moet altijd geaard zijn (anders zweeft de kast op 110V) en kan ook de statische elektriciteit niet afgevoerd worden. Je PC wordt al gauw zwart van de stof. Dit heb ik in de praktijk ondervinden met de Photoplay videogames die ons bedrijf exploiteert (zit een normale zij het enigszins aangepaste PC in). Geaarde photoplays trekken véél minder stof aan, werken beter (vooral het touchscreen) en hebben dus vaak hogere highscores. Ook hebben ongeaarde Photoplays vaak problemen met inbellen op de highscores-server. En voor de PC geldt ook: de afscherming van de antennekabel is GEEN randaarde! Als je PC geaard is en je hebt een tv kaart die verbonden is met de kabel dan kun je last van brom krijgen als je je videokaart aansluit op je TV of op je stereo die ook op de kabel is aangesloten. Er onstaat zo een aardlus met spanningsverschil die tot brom leidt. Dit kun je dit voorkomen door de afscherming van de kabel direct op het punt waar ie je huis binnen komt aan randaarde te leggen. (staat soms wel 70V tov aarde) Bij mij werd de ontvangst ook nog iets beter (minder statische ruis).
Link naar reactie
[quote:6805dfa615]Dit kun je dit voorkomen door de afscherming van de kabel direct op het punt waar ie je huis binnen komt aan randaarde te leggen. (staat soms wel 70V tov aarde) [/quote:6805dfa615] Je bedoelt dus daar waar de kabelaansluiting je huis binnenkomt de plastic mantel weg te halen er een draadje aan te bevestigen en dat draadje ergens aan een aardleiding te bevestigen?
Link naar reactie
Ik ga even vanuit dat er wel bekend is dat dan de inpedantie van de aansluiting veranderd.... Het is totaal niet nodig een antenne leiding te aarden kan zelfs gevaarlijk voor je tv zijn aangezien een tv NIET geaard is. en vergeet voor het gemak ook niet het verschil tussen aan aarde leggen en aan massa, dit betreffende het verhaal over aardlussen die kunne vooral in auto's optreden daar voer je ook niets af naar de aarde, soms voer je wel de statische lading af (met dat bekende stripje)
Link naar reactie
Toen ik nog een Coax netwerk had liggen, toen zorgde het ontbreken van een aarde ervoor dat het netwerk niet stabiel was en het soms helemaal niet meer werkte als ik een computer had weggehaald of toegevoegd. ik heb toen als noodoplossing een aarde aangelegd op de mantel van de coax. dat werkte prima. later heb ik alle computers geaard aan de verwarming
Link naar reactie
[quote:ea640a1398="Long John"]Een apparaat aan de verwarming binden is geen aarde! Is er dan echt niemand die begrijpt waarom een apparaat een randaarde steker heeft en geen klem om hem aan de cv te hangen :evil: :evil:[/quote:ea640a1398] Wat bedoel je hiermee? Kijk mij hoef je niet vertellen dat de verwarming en zo niet bedoeld is voor randaarde. ALs je bedoeld dat de impedantie de som wordt van de echte impedantie + dat van die verwarming tja, dat zal best. Maar zeker ben ik daar niet van. De echte impedantie blijft een ongelooflijk complex verhaal. Voor elke frequentie mogelijk weer wat anders. De antennekabel is in mijn huis bijvoorbeeld niet verbonden met de (rand)aarde, maar ik mag hopen toch wel ergens onderweg. Maar inderdaad is het geen randaarde. DUs het zal nooit elektrische veiligheid opleveren. Tja, en ligt de kabel niet goed aan de aarde, dan is er ook daar een impedantie probleempje. Tja, en het zou voor de TV verder niks uit mogen maken of die via de kabel wel of niet is geaard. De TV moet veilig met alle audioapparatuur verbonden kunnen worden. Persoonlijk heb ik over dat laatste de nodige twijfels. De regels die voor computers gelden, gelden voor alle apparaten. Zeker als een vonkje overvliegt als twee "spanningsloze" kabels contact met elkaar gaan maken.
Link naar reactie
[quote:5d98d3c85b="Robert-Jan"]inderdaad, de CV is niet bedoeld als aarde, maar als het goed is wel [i:5d98d3c85b]ge[/i:5d98d3c85b]aard. dus als je (zoals velen) geen geaarde stopcontacten hebt en je kan die niet gemakkelijk aanleggen kun je wel een koperdraad van je kast naar je verwarming leggen, dat werkt dus ook als aarde[/quote:5d98d3c85b] Wat betreft aarding zal dit wel werken. Als het niet werkt, dan zou je het niet gebruiken. Verder liggen er in mijn woning vrij veel blanke draden die met allerlei leidingen in huis zijn verbonden, met name in de natte ruimten. De grote zorg blijft de elektrische veiligheid, hoe je het ook doet, in een zeldzaam geval gaat er keer een leiding of een snoer kapot. Er ontstaat een kortsluiting. Die in het buurtcentrum was dus tussen de randaarde en de fase (?), in ieder geval echte vlammen waren het resultaat. Als hetzelfde in een woonhuis gebeurt, dan staat er dus eventjes 220 Volt op die radiator. Als er geen aardlek schakelaar of zekering eruit vliegt, staat er wat langer 220 Volt op. Kijk dat vind ik een heel gevaarlijke situatie. Het gebeurt haast nooit, maar het zal eens een keer gebeuren ... Als het kabeltje naar de radiator ook nog te dun is, zal dat draadje dus gloeiend heet kunnen worden ... Maarre, nadat ik weet hoe in mijn woning de elektriciteit is aangelegd, heb ikzelf geen vertrouwen meer in de vakman. Er zijn een paar vervelende fouten gemaakt. Dus wat goed echt goed en betrouwbaar is ... staat waarschijnlijk alleen in de boekjes. Enne vereniging Eigen huis controleert dat soort dingen dus niet. De vakman moet je dus uiteindelijk toch vertrouwen ...
Link naar reactie
[quote:47f0ab66a3] Als het kabeltje naar de radiator ook nog te dun is, zal dat draadje dus gloeiend heet kunnen worden ... [/quote:47f0ab66a3] als je gewoon installatie draad gebruikt, bijvoorbeeld een geel/groene aardings draad, dan zal dit toch niet zo'n probleem zijn? dat is volgens mij wel bestand tegen 230 V
Link naar reactie
[quote:de9d5744cb="Robert-Jan"][quote:de9d5744cb] Als het kabeltje naar de radiator ook nog te dun is, zal dat draadje dus gloeiend heet kunnen worden ... [/quote:de9d5744cb] als je gewoon installatie draad gebruikt, bijvoorbeeld een geel/groene aardings draad, dan zal dit toch niet zo'n probleem zijn? dat is volgens mij wel bestand tegen 230 V[/quote:de9d5744cb] Ja dat denk ik ook, alleen is het niet alleen die spanning. Als er 16 Ampere door gaat en de zekering vliegt er uiteindelijk uit, tja dan is het probleem weg. Persoonlijk durf ik dit dus niet te testen. Ik vind dat veels te gevaarlijk. Stel dat de zekering er niet uitvliegt ... En als er daadwerkelijk zo'n stroom gaat lopen, dan kan elk obstakeltje een probleem worden. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een slecht schroefcontact, of een breukje die normaliter geen probleem is, maar plotseling door die grote stroom wel ... Als randaarde als randaarde gebruikt wordt, dan moet alles (volgens mij) ook elektrisch veilig zijn. Als alleen aarde gewenst is, tja dan ligt het een beetje anders. Alleen ja, als de impedantie dan niet klopt, zoals Long John suggereerde, dan is er toch wel een probleem voor de TV. Meestal reflecties ... en zonder alle poespas, heb ik daar al last van. Als het enigszins kan, laat de antennekabel met rust, plaats een ontkoppelfilter (mantelstroomfilter o.i.d.) en laat het daarbij. Omdat een kabelprovider (de mijne is UPC) niet verplicht is mij te vertellen hoe zij de kabels hebben beveiligd, weet ik niet welke risico's ik loop. Persoonlijk zou ik kiezen voor een zo betrouwbaar mogelijke randaarde. Als mijn computer is geaard, dan geldt dat vanzelf voor het modem en zo.
Link naar reactie
Kijk daar geeft ook hans vosman het al aan, als je computer geaard is neem de rest van de aangeloten komponeten het voordeel gelijk mee. Het radiator verhaal is en blijft een enge gebeurtenis vanwegen het verschil tussen de aarde die in je meterkast ter beschikking staat en het punt waaraan de watrleiding geaard is. Je buurman kan (zeker in een etage woning) weet niet wat aan de waterleiding hangen, dit krijgt jou computer dan ook te verduren.... maar goed ieder staat vrij in dit land zijn computer wel of niet te aarden het kan echter zijn dat bij brand de verzekering niet uitkeerd als er geen gebruik gemaakt is van de juiste aansluitvoorwaarden of er op eigen gelegenheid onjuiste aanpassingen gedaan zijn aan de installatie in de woning. Hieronde vallen dus ook eigenbedachte oplossingen voor aarde onder. Bij mij staat het zelfs in de polisvoorwaarden van mijn verzekering. of ze gaan kijken bij een claim is een tweede maar het wel iets om over na te denken......
Link naar reactie
[quote:3356060313="Long John"]Ik ga even vanuit dat er wel bekend is dat dan de inpedantie van de aansluiting veranderd.....[/quote:3356060313] De impedantie staat hier los van; bij een TV kabel (75 Ohm) en een coaxiaal netwerk (50 Ohm) wordt deze gevormd door de wisselstroom weerstand tussen de signaal ader en de afscherming. [quote:3356060313="Long John"]Het is totaal niet nodig een antenne leiding te aarden kan zelfs gevaarlijk voor je tv zijn aangezien een tv NIET geaard is.[/quote:3356060313] De afscherming van de kabel hoort officieel een nul potentieel te hebben tov aarde en is dus gevaarlijker als ie NIET aan aarde ligt! (als de kabelmassa spanning voert dan staat deze spanning meestal ook op de elektronische massa van de audio en video in- en uitgangen; geen leuk idee als je hierop gevoelige apparatuur aansluit die wel goed geaard is). De afscherming van een coaxiaal netwerk wordt ook aan één kant aan massa gelegd (metaal van de PC) en dus aan randaarde want een PC behoort geaard te zijn. [quote:3356060313="Long John"]dit betreffende het verhaal over aardlussen die kunne vooral in auto's optreden daar voer je ook niets af naar de aarde[/quote:3356060313] Een aardlus onstaat als er op twee of meerder punten wordt geaard waarbij er door spanningsverschillen stromen gaan lopen en heeft dus niets met statische elektriciteit te maken die in een auto kan ontstaan. Je kunt wel een aardlus creëren in een auto als je radio en versterker op verschillende punten aan massa legt; door de stromen die door de carosserie lopen krijg je dan soms last van dynamo-fluittonen. Door wat te experimenteren met massa punten kun je de fluittonen beperken (zelf heb ik de accu achterin en door alle massa draden direct op de minpool van de accu aan te sluiten heb ik het stoorgeluid volledig kunnen voorkomen). [quote:3356060313="Hans.Vosman"]Maarre, nadat ik weet hoe in mijn woning de elektriciteit is aangelegd, heb ikzelf geen vertrouwen meer in de vakman.[/quote:3356060313] Iedereen maakt wel eens fouten :-? Wat ik zelf wel altijd goed controleer is zijn de nulaansluitingen bij een 3-fasen installatie (krachtstroom). Het is al zo vaak gebeurt dat door een losse nul elektronische apparatuur is verwoest die dan even 380V kreeg te verwerken, omdat deze in serie kwam te staan met zwaardere apparatuur (en een stroom neemt nu eenmaal het liefst de weg van de minste weerstand en als wraak voor hoge weerstanden gooit ie de spanning omhoog). :lol:
Link naar reactie
[quote:3b5ded8d89="Coos"]Je bedoelt dus daar waar de kabelaansluiting je huis binnenkomt de plastic mantel weg te halen er een draadje aan te bevestigen en dat draadje ergens aan een aardleiding te bevestigen?[/quote:3b5ded8d89] Zelf heb ik het chassis van de hoofdkabeldoos aan aarde gelegd. Maar meestal ligt deze al netjes aan aarde (met een spanningszoeker kun je dit snel zien).
Link naar reactie
Jongens wat een discusie. Lijkt alsof Nederland op dit gebied zo'n dertig jaar achterop ligt, het is namelijk reeds dertig verplicht in Belgie, om alle stopkontakten te voorzien van een aardingskontakt; plus alle verlichtingspunten. Reden ? Louter en uitsluitend veiligheid: Vermijden dat mensen worden geeloktrokuteerd (lekstroom, beschadigde isolatie). Brand: overslaan van vonken bij slechtwerkende installaties. Is naderhand nog verbeterd door het plaatsen van een lekstroomschakelaar. Voor natte ruimtes 30mA lek; alle andere aansluitingen 300mA. Ter info: de lekstroomschakelaar slaat af in een fractie van een seconde, je wordt dus niet geroosterd omdat de stroom die door je lichaam gaat beperkt wordt tot 30 of 300mA en dit gedurende zéér korte tijd. Aarding van een apparaat kan inderdaad storingen voorkomen, niet alleen door statische electriciteit af te voeren;lekstroom af te voeren, maar ook door geinduceerde spanning (zendmasten oa GSM) t neutraliseren. Voor diegenen die een aarding willen aanleggen: gebruik niet je waterleiding-of verwarmingsbuizen, ze bieden geen garantie voor een degelijke aarding. Wat je wel kan doen: op verschillende plaaten in je tuin 3 à 4 , sla je koperen buis van ongeveer 2meter lengte en een diameter van 1 duim in de grond, deze verbindt je onderling met koperdraad (liefst zo dik mogelijk), hieraan kan je nu de aardingsdraad voor je binnenhuisinstallatie verbinden, dus niet alleen je PC. Ja ik weet het, is niet uit te voeren in een appartementsblok :wink: :wink: Eddy :o
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...