Ga naar inhoud

hoe zit dat met geaard stopcontact?


Aanbevolen berichten

Ik woon zelf helaas in een inelkaar geflanst huis uit 1969 zonder geaarde stopcontacten. Wat ik heb gedaan is een geaarde tafelcontactdoos gekocht, hier alle pcapperatuur ingepugd. Eerst de doos opengeschroefd en aan de aarde pool een een apart koperdraadje geschroeft (1,5 m geelgroen) en dit draadje met een klemmetje aan de cv radiator bevestigd, en de stekker in een niet geaard stopcontact moeten plaatsen bij gebrek aan beter. Of het electrotechnisch alleemaal in orde is weet ik niet maar het werkt wel. Geen storingen modemproblemen of vonken tot nu toe (even afkloppen). Wel voor gezorgd dat alle draden weggewerkt en vast zitten. Dus ga naar een doe het zelf- of electrazaak, koop wat geelgroen geaard draad een geaarde contactdoos een radiatorklem en zelfs met twee linkerhanden en een schroevendraaier moet dit lukken. Succes
Link naar reactie
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Dit KAN heel verkeerd aflopen.... de verwarmings buizen zijn geen randaarde!! er zit een behoorlijk spanningsverschil tussen die twee. Als ik bijvoorbeeld een niet geaarde computer met een radiator verbind door er een draadje langst te halen vliegen de vonken er van af!! beter is het gewoon even een trekveer te nemen en vanuit je metekast een aardleiding te trekken naar de contaktdoor die je aarden wilt. Die aardleiding kun je dan gewoon bij de rest van de aarde aansluiten in de kast (haal ze niet doorelkaar kan zeer doen) er is altijd een directe verbinding via de pvc leiding van je contacktdoos naar de meterkast ook al moet je soms even in een plafonddoos de juiste richting zoeken. op die manier heb je een veilig aardpnt die ook nog eens netjes volgens de norm is aangelegd. Ben je echt een leek op dit gebied is er vast wel iemand in de buurt die dit kan doen voor een biertje (wel na afloop :P ) Ik raad echt af een radiator te nemen (maar wie ben ik)
Link naar reactie
Dank voor je reactie, ws heb je gelijk, maar mij is altijd verteld dat het erom gaat dat er een verbinding is tussen de aarde en het object waar stroom op staat. Dat er bij jou vonken vanaf vliegen is mi. begrijpelijk want de pc heeft alle tijd gehad om opgeladen te worden en door dat draadje er langs te halen schiet alles er in een keer uit, maar door mijn "randaarde" krijgt de pc die kans niet want alle stroom is al afgevoerd. Dat ik nog geen aardedraad heb doorgetrokken komt ook doordat de pijpen al vol zitten met draden: rode, zwarte, blauwe en bruine, dus ik weet niet of ik nog ruimte heb om die trekveer met draad er zonder problemen doorheen te krijgen, los van het feit dat ik dan met die draad in de stoppenkast uitkom waar ik geen hoofdschakelaar heb zitten en dus weinig zin heb om dat ding open te schroeven terwijl er nog zat spanning op zit. Zoals ik al zei woon ik in een in elkaar geflanst huis waar ik nu maar het beste van moet zien te maken. Maar ik neem je raad ter harte want ws is het toch wel een gevaarlijke situatie groet
Link naar reactie
hoho de vonken onstaan niet door statische lading!!!!! dat is het spanningsverschil tussen de computer en de radiator die is namelijk wel geaard maar via de waterleiding en dat is een heel ander aardpunt...... dit veroorzaakt dan die vonken er loopt wel zo goed als geen stroom maar dat maakt het niet minder gevaarlijk voor de rest je zet dan je kast van de pc eigenlijk onder (een zwakke) spanning of stroom zoals mensen wel eens zeggen
Link naar reactie
[quote:ca6c91ce0a="Coos"]Dat ik nog geen aardedraad heb doorgetrokken komt ook doordat de pijpen al vol zitten met draden: rode, zwarte, blauwe en bruine[/quote:ca6c91ce0a] Rood? dat is een oude norm draad, nullijn (geen aarde). Die zou er niet in mogen zitten omdat er al een blauwe draad aanwezig is. Overigens was de grijze draad vroeger voor de randaarde. Omdat het een oud huis is, weet je natuurlijk niet zeker of alles nog steeds (correct) is aangesloten. Het blijft werken op eigen risico.
Link naar reactie
[quote:7446d87fad="De Geest Van Oirlo"]Die rode draad zou ik niet vast pakken :lol: Dit is namelijk de fase, oftewel de tegenwoordige bruine draad.[/quote:7446d87fad] Even rondgekeken op internet en de literatuur die ik thuis voor het grijpen heb liggen, de rode draad is volgens mij toch de nul. Nou was er bij mij grootouders in huis en de schuur de bedrading niet hetzelfde. De schuur bevatte bedrading uit de periode 1930-1938, koper met linnen spul. Volgens mij was hier toendertijd de nul en aarde verwisseld. Het huis bevatte VDE in oude norm maar is/was wel goed bedraad. Ik heb op internet overigens 1 item gelezen die ook zegt dat rood de fase is. Het geeft in ieder geval aan dat je kennis van zake moet hebben en gewoon altijd voorzichting moet zijn. Dit geldt volgens mij ook voor nieuwe woningen. Er kan altijd iets fout zitten, of wat anders misgaan. Dus nameten is en blijf altijd nodig. Gisteren dus ook brand (!)gehad bij een computer in een buurtcentrum. Ik dacht eerst dat de voeding brandde, maar bleek uiteindelijk alleen het snoer te zijn. Oorzaak was niet de voeding, niet het lichtnet, maar gewoon die kabel. Die kabel wordt heel vaak in en uit een apparaat gehaald. Kennelijk zat er vlakbij de steker een breuk in de kabel die uiteindelijk na kortsluiting de kabel vlam heeft doen vatten. Zowel aardlek als de groep bleven ingeschakeld. Deze situatie was voor mij nieuw. Gewoon aan de regels te houden. ALs er wat gebeurd, dan blijven de risico's tot een minimum beperkt. Enne, dit incidentje had dus echt heel erg verkeerd af kunnen lopen ...
Link naar reactie
Branden kan gebeuren als er net GEEN kortsluiting is, Er gat dan een lekstroom lopen en dat veroorzaakt hitte. Zo is menig houten uis de hens in gegaan omdat de brading beschadigd was en er een lekstroom was gaan lopen de balk waar die berading op lag, vaak met een dikke laag stof en vuil bedekt, gat dan via warm worden naar schroeien en tot slot vat de boel vlam. Brand kan ook in een snoer ontstaan als de kabel te dun is en er een te hoge stroom gaat lopen door de kabel maar bij een normaal aansluitsnoer van een aparaat zal dit niet snel gebeuren wel kom ik regelmatig verlengsnoeren tegen die dan een hele instalatie van stroom voorzien en die kabel kan dan nog wel eens erg warm worden, zeker wanneer een of ander licht die kabel ook nog eens niet volledig afrolt een haspel kan dan heel snel de werking van een kleine straalkachel gaan overnemen....
Link naar reactie
In mijn huis zijn blijkbaar regelmatig uitbreidingen gedaan op de electra, want ik kom of de combinatie bruin/blauw of de combinatie rood /groen tegen. De radiator staat via de radiatorleidingen in verbinding met de ketel. daar is de waterleiding op aangesloten(voor de warm waterkraan) en die komt uit de grond uiteraard. Als ik dan in de meterkast ga kijken die vlak bij de hoofdkraan zit, dan zie ik bij de watermeter een klem op de waterleiding zitten met daaraan een snoer dat naar de meterkast gaat. Ik kan daar dus niets anders uit concluderen dan dat ook de geaarde leidingen in mijn huis(wasmachine, vaatwasser, ketel ed) geaard zijn op de wateeleiding en niet met een in de grond geslagen koperen staaf. Hoe zit dat dan? Dus mijn aarding aan de radiator maakt dan geen verschil met een groen/geel aarde draad in de electraleidingen
Link naar reactie
[quote:5319584f50="Coos"]... want ik kom of de combinatie bruin/blauw of de combinatie rood /groen tegen.[/quote:5319584f50] Klinkt okay. Let dus wel op of rood of groen de fase is. De fase is best wel tricky en normaliter schakel natuurlijk wel de stroom af maar ja, dan valt er niet zoveel te meten ... [quote:5319584f50="Coos"]... geaard zijn op de wateeleiding en niet met een in de grond geslagen koperen staaf. Hoe zit dat dan? Dus mijn aarding aan de radiator maakt dan geen verschil met een groen/geel aarde draad in de electraleidingen[/quote:5319584f50] Hmm, het maakt wel verschil. Het kan zijn dat er onder normale omstandigheden niet uitmaakt. Stel je zet er ergens in huis op de vervarming 220 Volt. Als de weerstand laag is, dan schiet de zekering eruit. Of de aarlek als die aanwezig is. In alle andere gevallen onstaat er een gevaarlijke situatie. Het is geen garantie dat de weerstand van het totaal voldoende laag is. De waterleidingen zijn nagenoeg altijd gesoldeerd. En ja dat zal dan wel okay kunnen zijn. In schroef verbindingen van de radiator leidingen wordt nog wel eens speciaal linnen o.i.d. gebruikt om goede dichting te verkrijgen. Soms zit er ook verf op. Al met al geen garantie voor een goede werking. Enne heel soms, ga je aan het werk met de leidingen en de verwarming. Bij mij in huis is de radiotor toch al een paar keer er af geweest. Er dan maar net een hoge spanning opstaan ... bijvoorbeeld die 100 Volt "neutrale spanning" ... dankzij het ontstoringsfiliter ... tja ...
Link naar reactie
Goed even voor de duidelijkheid. Er is of rood en groen of bruin en blauw in de leiding, en een geel/groene aarde draad. Nu is er steeds sprake van een fase, dat is begrijp ik de draad waar de spanning op staat. Dus 1 draad met 0 volt die kan je zo(nou ja) vast pakken en 1 met 220 en daar moet je afblijven, dan leef je langer. Welke kleur de 220 is moet je eerst meten want door allerlei hobbyisten en onverschillige monteurs is het niet zeker waar nou de spanning op staat. Behalve in A'dam want ik hoorde van een kennis dat in Am*dam ze 110 + en 110- min hebben da's ook 220 verschil samen. Ik woon niet meer in Am*dam dus ik heb op een draad 220. Nou en. Als ik de stekker in het stopcontact steek dan kan hij er ook ondersteboven in, en dan wat dan? Ik snap kortom het belang niet van het bepalen van de "fase". Mijn radiatoren en pijpen zijn met knelkoppelingen verbonden dus de stroomdoorvoer zit wel goed. En daar gaat het per slot van rekening om; statische electriciteit die afgevoerd moet worden. Los van het feit dat mijn internet verbinding via de kabel gaat. Is dat ook een aarding? Je ziet er komen steeds meer vragen. Ben benieuwd naar jullie antwoorden en vind dit reuze interressant want ik leer er wel steeds wat bij. Groet
Link naar reactie
[quote:2db16453a2="Coos"]Als ik de stekker in het stopcontact steek dan kan hij er ook ondersteboven in, en dan wat dan? Ik snap kortom het belang niet van het bepalen van de "fase". [/quote:2db16453a2] Als je er verder met de vingers afblijft, dan maakt het ook niks uit. Als je toevallig een grijze draad of een geel/groene draad tegenkomt, dan zou dat best eens een randaarde draad kunnen zijn. Dan zou ik maar eens gaan nadenken of je daar wat mee kunt. Oh ja, mijn ervaring is dus dat ook die grijze draad wel eens verkeerd gebruikt werd ... Mocht je bijvoorbeeld een extra Wandcontactdoos aanleggen dan zou ik zelf niet als de zoveelste hobbyist aan de slag gaan, maar het gewoon zo goed mogelijk proberen te doen. Bruin fase en blauw nul gebruiken. Alleen als je dan toevallig de rode draad tegenkomt, dan moet je kiezen: ga ik verder met blauw of bruin, hiervoor moet je dus weten of rood wel of niet de de fase is. [quote:2db16453a2="Coos"]Mijn radiatoren en pijpen zijn met knelkoppelingen verbonden dus de stroomdoorvoer zit wel goed. En daar gaat het per slot van rekening om;[/quote:2db16453a2] Dat is jouw keuze. ALs alles goed gaat, dan zal het niet zoveel uitmaken. De vraag is wat er gebeurt als het misgaat. En er staat per ongeluk 220 volt op die radiator. Het kan best zijn dat het verstandig is een aardlekschakelaar bij te plaatsen ... of een andere oplossing te zoeken. [quote:2db16453a2="Coos"]statische electriciteit die afgevoerd moet worden. Los van het feit dat mijn internet verbinding via de kabel gaat. Is dat ook een aarding? Je ziet er komen steeds meer vragen.[/quote:2db16453a2] Hmm, het is volgens mij een echt stroompje. Statische elektriciteit is vaak een kort tikje. Als ik een ongeaarde kast en de antennekabel beet pak, nou dan voel ik geen tik, dan voel ik dus wel degelijk een vrij hoge spanning die ik liever niet vasthoud. Verder is die spanning gewoon meetbaar ... Tja, en de aarding van die antennekabel, daar kun je niet zoveel mee, behalve dan op eigen risico experimenteren. Kijk, mijn ouders wonen in Twente, huis gebouwd op zandgrond. Onder vrij normale weersomstandigheden met geregeld een buitje, dan is de grond wel vochtig genoeg. Maar ja, bij langdurig zonnig weer, tja, dan dus niet. Als de massa de grond in niet goed is en er gebeurt wat 220V op de leiding of een blikseminslag, dan wordt de weg van de minste weerstand gevolgd. TJa, dan kan dus het gewone koperdraad zijn je huis in of richting de buren ... de verdeelkast ... In ieder geval, in hun geval moet bij onweer echt alle kabels los die los kunnen!
Link naar reactie
Een aardlek schalkelaar heeft natuurlijk niet al te veel zin, deze is bedoeld en veplicht in "natte ruimten" De kabelaansluiting heeft een eigen massa, wanner je een ongeaarde pc van een antennekabel voorziet zie ja dan ook vaak vonkjes van de plug naar de pc schieten. Op zich niet echt gevaarlijk voor de pc want zoalng dat ding aanstaat en dicht is zullen die vonkjes geen schade aanrichten. Een van de belanfrijkste redenen een pc te aarden is dat er veel minder storende straling vanuit de kast kan komen. Ook werkt een modem vaar beter wanner er een geaarde voedingskabel gebruikt wordt (en dan natuurlijk gestoken in een geaard contact) Probeer maar eens het volgende, neem een spanningzoeker met zo'n lampje en hoe die maar eens tegen een ongeverfd deel van je pc behuizing wanneer hij aanstaat! dat lampje brand alleen als er een bepaalde spanning loopt, doe dit dan ook eens tegen de buitenkant van de antennekabel. Je moet niet vreemd opkijken wanneer het lampje gaat branden. zou de pc geaard zijn moet dit niet het geval zijn. Op deze manier weet je natuurlijk niet hoeveel lekstroom er loopt maar hij wordt wel aangetoond het is verder niet gevaarlijk want voelen doe je het haast niet al heb ik ook wel eens prikkels gevoeld wanneer ik een tv antenne op een ondeaarde pc aansloot die aanstond.
Link naar reactie
[quote:22b2d6e012="Long John"]Een aardlek schalkelaar heeft natuurlijk niet al te veel zin, deze is bedoeld en veplicht in "natte ruimten".[/quote:22b2d6e012] Hmm, zit bij mij op alle groepen behalve de keuken en de zware apparatuur. Dus bedoeld voor natte ruimten, dat herken ik niet zo. Of de aardlek zin heeft, dat weet ik niet. Het apparaat vliegt er bij mij wel eens uit. Het lijkt me raar dat iets wat zo'n beetje 100 euro kost en verplicht aanwezig moet zijn, niet zinvol is.
Link naar reactie
een aardlekschakelaar werkt met een lekstroom en is alleen verplicht in natte ruimtes! (wanneer er een lekstroom wordt gemeten gaat de schakelaar om) natuurlijk heeft een dergelijk ding zin! alleen niet in een gewone groep zoals de woonkamer. De schakelaar grijpt in waneer er een lekstroom gaat lopen, een dergelijke situatienzou in een badkamer of keuken tot zeer vervelende toestanden kunnen lijden. een opdonder van 220 in een droge ruimte zal een gezond persoon bijna altijd netjes navertellen maar als je in het bad zit en je monitor valt op je schoot ben ik bang dat er even met Apeldoorn contact moet worden gezocht..... voor meer info even op het net de VDE regelementen naslaan ten opzichte van randaarde en aardlek schakelaars, kunnen we dit ook gelijk eens afronden.
Link naar reactie
[quote:53b4d1b61f="Long John"]natuurlijk heeft een dergelijk ding zin! alleen niet in een gewone groep zoals de woonkamer. De schakelaar grijpt in waneer er een lekstroom gaat lopen, een dergelijke situatienzou in een badkamer of keuken tot zeer vervelende toestanden kunnen lijden. een opdonder van 220 in een droge ruimte zal een gezond persoon bijna altijd netjes navertellen maar als je in het bad zit en je monitor valt op je schoot ben ik bang dat er even met Apeldoorn contact moet worden gezocht..... [/quote:53b4d1b61f]Voordat die aardlekschakelaar ingrijpt ben jij al geroosterd daar is die fractie van een seconde al voldoende voor. Een computerinstallatie moet alleen maar geaard worden om de opgewekte statische electriciteit af te kunnen voeren.
Link naar reactie
[quote:c589a586b0="Blue Thunder"]Een computerinstallatie moet alleen maar geaard worden om de opgewekte statische electriciteit af te kunnen voeren.[/quote:c589a586b0] Hmm, daar was ik het dus niet mee eens. Lees nog maar eens paar berichtjes terug. Er is bijna altijd sprake van een spanningsverschil, dus bij het contact maken gaat er een echt stroompje vloeien! Zo'n stroomlus die een brom in de audio apparatuur veroorzaakt, is daar een voorbeeld van. Als er geen stroom vloeit, dan zou de audio apparatuur er ook geen last van hebben. Door de massa, nul aan de aarde te leggen, verdwijnt het potentiaal verschil (alleen bij een goede aarding natuurlijk). Tussen zolder en woonkamer kan er altijd een klein verschilletje blijven bestaan. Het restje statische elektriciteit ontlaadt zich via de laagste weerstand van dat moment. De aarde lijkt me daarvoor de goede keuze.
Link naar reactie
Helemaal waar! Trouwens een computer wekt op zich ook helemaal geen statische electriciteit op! Het is geen centrale. Meestal is het de gebruiker die zelf geladen is en zich via een ander voorwerp ontlaad!! (bij voorbeeld de radiator of je pc) En een aardlek schakelaar is ook niet bedoeld iemand te redden die met een tv in Bad valt.... Ik blijf bij een eerdere uitspraak: als er nou toch een randaarde an de voeding van de pc zit, en als er nu een snoer met an het einde een randaarde steker zit, zou dat op zich niet met een bepaalde reden gedaan zijn. Het zou op zich en heel goed idee zijn als de fabrikant van behuizingen of leveranciers van complete systemen eens zelf de juiste informatie geven. Ik weet dat ik een handleiding van een DELL die ik hier heb (de handleiding) heel duidelijk gesteld wordt dat je een geaardde contaktdoos moet gebruiken....
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...