Ga naar inhoud

Rook en vonken


Aanbevolen berichten

Ik ben heel dom geweest ik ben gaan friemelen in mijn comp terwijl hij nog aan stond. :oops: ik zag dat mijn cpu los zat en wou die aan drukken maar omdat het moederboard niet goed vast zat(niet mijn fout trouwens) drukte ik het moederboard meet alleen die drukte ik tegen de kast aan en je raad het al een vonk ik zat in het donker en een branderig luchtje. Wat zal er allemaal kapot zijn? alles of alleen mijn moederboard? ik wou hem toch gaan upgraden maar kan ik dan nog wel mijn cd-rw en mijn dvd en Hd en netwerk kaart gebruiken of is het daar ook mee gedaan? Groeten Wilco
Link naar reactie
Hangt er vanaf wat er sluiting heeft gemaakt. Maar er zit natuurlijk wel enige 'afstand' tussen moederbord en bijvoorbeeld harddisk. Het moet eerst via de voeding. Maar als er toevallig een flinke spanning op een ide poort is komen te staan, dan weet ik het ook niet. Lijkt me toch gewoon een kwestie van uitproberen.
Link naar reactie
[quote:96d6229584="gerben"]Hangt er vanaf wat er sluiting heeft gemaakt. Maar er zit natuurlijk wel enige 'afstand' tussen moederbord en bijvoorbeeld harddisk. Het moet eerst via de voeding. Maar als er toevallig een flinke spanning op een ide poort is komen te staan, dan weet ik het ook niet. Lijkt me toch gewoon een kwestie van uitproberen.[/quote:96d6229584] Mee eens. Ik zou ook de hardware niet zomaar meer durven te gebruiken. Als de voeding nog okay is, dan heel misschien ...
Link naar reactie
[quote:8f064eb84d="wilco_oranje"]Kan ik de losse onderdelen die ik nog wil gaan gebruiken voor een upgrade niet doormeten of kunnen ze dat bij een computerwinkel voor je???[/quote:8f064eb84d] Ze kunnen het wel doormeten voor je, maar daar betaal je ook voor. De methode die Hans Vosman voorstelde, zou ik ook proberen. Uiteraard gaat de vlieger niet op als je geen oude / reserve computer hebt.
Link naar reactie
Hallo Wilco, Als ik dat letterlijk mag nemen: “en toen zat ik in het donker” dan is het een zware kortsluiting geweest, direct van de +5 of de +12V voeding wil de 16A groepszekering er uit gaan. Er behoort alleen een bv. 3A zekering in de voeding door te gaan, tenzij natuurlijk je lichtgroep al bijna volbelast was. Ik denk niet dat zo’n sluiting defecten in de drives veroorzaakt maar het is niet uitgesloten. Persoonlijk zou ik het wel riskeren het spul aan te sluiten, maar inderdaad liever eerst op een bestaand systeem dan op een splinternieuw Mobo. Mvg. Eugène
Link naar reactie
ik ben computerleek maar heel veel verstand er van hebben is wat anders. ik heb dus van iemand een oud systeem geleend en mijn hd geprobeerd de 1e keer deed hij het daarna zette ik de comp uit en weer aan en toen wat het over met de pret is dit het trieste einde geweest van mijn hd of ligt dat aan het oude systeem waar ik hem op getest heb het is een 166mhz systeem
Link naar reactie
spetterend allemaal dat vuurwerk :-? Haal voortaan niet alleen de stekker uit t stopcontact (lijkt me nu logisch) (haal m dr echt uit, anders lopt dr nog stroom richting de pc), maar trek ook stoffen handschoentjes aan, zodat er geen statische lading kan overslaan op je hardware. Is zonde toch?? :roll:
Link naar reactie
[quote:0ab3ad6f7a="bassment2001"]Maar trek ook stoffen handschoentjes aan, zodat er geen statische lading kan overslaan op je hardware.[/quote:0ab3ad6f7a] Kijk uit met die handschoentjes, die kunnen zelf ook statisch worden! Het veiligste is om gewoon een aarde-aansluiting op een stopcontact aan te raken of een verwarmingspijp oid. Je kunt van die speciale armbandjes kopen, dat werkt ook goed.
Link naar reactie
Die lampjes zijn berekent op 220 Volt Wisselspanning ... die paar millivolt statische electriciteit zou daar uren over doen. // EDV Niet op alle groepen zit een 16A zekering ... meestal heb je dat alleen voor die groepen met de wasmachine en electrisch fornuis en andere 'zware' stroomvretende apparaten. Bovendien kennen we hier in Nederland nog de aardlekschakelaar. Die dingen zijn vrij gevoelig. Zeker vergeleken met de standaard smeltveiligheid in een zekering die pas in werking treedt als er een grote hoeveelheid stroom gedurende een bepaalde tijd aan het lopen is. // --
Link naar reactie
[quote:a789b05a11="JaFO"]Bovendien kennen we hier in Nederland nog de aardlekschakelaar. Die dingen zijn vrij gevoelig.[/quote:a789b05a11] Tja, maar een aardlek is niet vergelijken met een zekering. Het enige dat een aardlek volgens mij doet is de lekstroom bepalen. Normaliter gaat alle stroom door de blauwe en de bruine draad. Tja, wat over de geel/groene gaat, is een fout. En die 30 mA waarde is dus net de stroom die geen hartstilstand zou veroorzaken. [quote:a789b05a11="JaFO"]Zeker vergeleken met de standaard smeltveiligheid in een zekering die pas in werking treedt als er een grote hoeveelheid stroom gedurende een bepaalde tijd aan het lopen is.[/quote:a789b05a11] Tja, toch vind ik het noemen van 'bepaalde tijd' een beetje onveilig klinken. Dat zou minuten kunnen duren. Volgens mij duurt het allemaal minder dan een seconde.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...