Ga naar inhoud

problemen met nieuw moederbord


Aanbevolen berichten

Hallo In verband met een defect heeft men het moederbord en de processor (binnen de garantieperiode) vervangen. Men heeft een Elite K7S5A mobo geplaatst (een alternatief was er niet i.v.m. de geheugenmodules), voorts een AMD Athlon 1,4 Ghz. Het systeem draait op zich goed maar er doen zich twee vreemde verschijnsels voor: het systeem herkent niet spontaan mijn Philips USB speakers (waar ik zeer aan gehecht ben), als ik de USBplug er in stopt werkt een en ander weer, maar als het systeem opnieuw wordt aangezet is het weer hetzelfde liedje! Voorts loopt het systeem abrupt vast als ik een burolamp (die op hetzelfde stopcontact aangesloten is). Heeft dit misschien met randaarde te maken? Het stopcontact is niet geaard. Wie helpt Met vriendelijke groet hadebe :-?
Link naar reactie
Eerst een standaard vraag: Zijn de chipsetdrivers na de installatie van het nieuwe moederbord geïnstalleerd? Welke CPU je eerst had weet ik niet, maar een Athlon 1,4GHz vreet nogal veel vermogen. Je voeding kan het waarschijnlijk nauwelijks aan. Als je de bureaulamp aanzet daalt de spanning op het betreffende stopcontact tijdelijk. Dat zou de voeding moeten kunnen compenseren, maar klaarblijkelijk kan die dat niet. 'Je hebt óf een andere voeding nodig, of een stabieler stopcontact. Om het stopcontact stabieler te maken kun je misschien andere apparaten die op dezelfde groep zijn aangesloten op een andere groep zetten.
Link naar reactie
[quote:7fd1deb36f="Erik den Toom"]Hoeveel watt is die bureaulamp? Als je die aanzet dan kan hij zoveel enregie gebruiken dat je PSU niet genoeg heeft. En dan houdt ie er dus mee op.[/quote:7fd1deb36f] Dat kan helemaal niet. Want een stopcontact heeft namlijk een onberperkt wattage. Het wattage van een stopcontact kan niet opgaan zodat er te weinig voor de PSU overblijft. Wel kan zoals egslim al zei idd een kort gebrek aan voltagen (spanning) zijn waardoor de PSU niet genoeg stroom meer kan leveren.
Link naar reactie
[quote:dd090a99e8="Marcel de Reus"]Want een stopcontact heeft namlijk een onberperkt wattage. [/quote:dd090a99e8] Ook weer niet helemaal waar, er zitten echt wel grenzen aan. Bij een paar kW houdt het meestal wel op. Een standaard computersnoertje heeft een nominale waarde van 10-16 ampere. Komt dus neer op 2-3,5 kW. Het probleem ontstaat meer door de 'rimpels' in de spanning. Een pc werkt met electrische signalen. Een verandering in (voedings)spanning kan als een signaal worden geinterpreteerd. Een goede voeding kan dit - binnen bepaalde grenzen - compenseren. Maar als ie al op zijn tenen loopt, wordt dat een stuk lastiger.
Link naar reactie
[quote:8fb9da5a0d="gerben"] Het probleem ontstaat meer door de 'rimpels' in de spanning. Een pc werkt met electrische signalen. Een verandering in (voedings)spanning kan als een signaal worden geinterpreteerd. Een goede voeding kan dit - binnen bepaalde grenzen - compenseren. Maar als ie al op zijn tenen loopt, wordt dat een stuk lastiger.[/quote:8fb9da5a0d] Je kunt van die apparaatjes kopen die spanningspieken compenseren. heb ik er ook tussen zitten, en als er eens iets gebeurt (blikseminslag ofzo) dan knalt de zekering van je PSU er niet uit.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...