Ga naar inhoud

Computerdumbo vraagt hulp


Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een PC aangeschaft met de volgende eigenschappen: Intel Pentium 4 2.4Ghz/400 ATX 350Watt voedingkast (zeer stil) Moederbord MSI 845PE Max2(533FSB) met D-Bracket, snelle USB aansluiting 6 x PCI 1x AGP 3 x DDR Geluid on board 5 x USB met 1 x D-Bracket USB 2 (3x zo snel) Videokaart Geforce4 TI 4200 128MB DDR TV-in/TV-out DVI aansluiting Harde schijf IBM 80GB 7200 Geheugen 512MB DDR PC 333 DVD/CD-ROM Lite-on 16x48 + software ReWriter Lite-on 40x12x48 + Nero software Data Fax modem 56K 10/100 netwerkkaart 1.44MB diskette station Er was geen besturingssysteem op geinstalleerd. Nu heb ik getracht om Windows XP-Prof te installeren maar dat lukt niet. Om allerlei redenen. Kan iemand mij suggesties doen? Wat doe ik verkeerd? Kloppen de hardware componenten met elkaar? Ik hoor ERG graag van je. :-?
Link naar reactie
Lastig vertel eerst eens wat je geprobeerd hebt om windows te installeren. Ben je begonnen met F-disk om je schijf te partitioneren (of in ieder geval een logische partitie aan te maken)? [i:50ecff9fa6]-of doet Xp dit allemaal al zelf want je hebt geloof ik geen opstart diskette meer nodig voor Xp toch???? (ben een 98 gebruiker)-[/i:50ecff9fa6] Staat je Bios ingesteld om te "booten" vanaf cd? Waar gaat het fout? en welke meldingen krijg je?
Link naar reactie
Net gelezen op dit forum: [color=darkblue:a26d17b3f1]Windows XP Professional kreeg ik niet geïnstalleerd op een Gigabyte 5AX systeem. De Home versie daarentegen lukte wel. Dat veranderen van de configuratie, tja ondertussen al vrij veel aangepast. En ook een eigen (legale) versie al meerdere keren kort na elkaar opnieuw geïnstalleerd en geactiveerd. Dat werkte bij mij dus wel. Onlangs een moederbord K7S5A vervangen van versie 1 naar versie 3. Ook dit ging probleemloos. Die 5 of 6 keer heeft waarschijnlijk betrekking op de hardware. Nou de beperking betaat misschien, maar het aantal genoemde wijzigingen haal ik zelf niet in 1 maand.[/color:a26d17b3f1]
Link naar reactie
[quote:23eff20bd9]maar dat lukt niet. Om allerlei redenen.[/quote:23eff20bd9] Als je niet verteld wat die redenen zijn kunnen wij je natuurlijk niet helpen ze op te lossen... Wat jij zegt intepreteer ik als dat je telkens een andere foutmelding krijgt, klopt dat? Dan zou het kunnen zijn dat je geheugen niet goed is. Lees de faq in het bovenste topic om te weten hoe je het geheugen kunt controleren.
Link naar reactie
Je moet goed kijken of je een upgrade versie of een bootable versie hebt. Als je een upgrade versie hebt moet je eerst een ander besturingssysteem erop zetten (bijvoorbeeld windows 98 of me) en dan kun je wel upgraden. Als het een bootable versie is dan moet je de cd in je dvd-rom stoppen. Als het goed is dan start de setup vanzelf op. Als dit niet het geval is dan druk je tijdens het opstarten op del (staat dan ook onderaan het scherm: Press del te enter setup) en dan kom je in de bios. Dan ga je naar advanced bios features. Dan zie je een hele lijst met op ergens halverwege: First Boot Device Second Boot Device etc. Bij First Boot Device moet dan je dvd-rom staan. Zo niet dan moet je first boot device en die waar je dvd-rom staat verwisselen. Goed onthouden opschrijven wat je verandert dan kun je het terugzetten als het niet helpt. P.S. het helpt erg als je iets duidelijker bent :wink:
Link naar reactie
Tja, ik heb absoluut geen verstand van twee windowsversies tegelijk draaien. Ik weet wel dat het moet kunnen. Als je windows 2000 en 98 niet tegelijk kunt draaien, kun je ook windows xp en 98 erop zetten. Die kunnen wel allebei met fat32 draaien. Als je veel hebt veranderd in de bios van je computer, kun je op [url]www.msi-computer.nl[/url] de bios opnieuw downloaden. Je moet dan een diskette maken die de bios weer terug zet. Deze diskette wordt gemaakt door het programma dat je download van msi. [i:ccc1988643][b:ccc1988643]Let op! Doe dit niet zomaar, er zijn risico's aan verbonden en msi is niet aansprakelijk. [/b:ccc1988643][/i:ccc1988643] Let ook op de versie van de bios. Een beetje verwarrend: Je zei eerst dat je winxp erop wilde zetten en nu wil je dus 2000. Ik denk toch echt dat je met dit probleem bij de windows afdeling moet zijn van dit forum. Die weten er een stuk meer van af dan ik. Succes nog.
Link naar reactie
[quote:6af73b14e8="Robertstam"]Ik weet wel dat het moet kunnen. Als je windows 2000 en 98 niet tegelijk kunt draaien, kun je ook windows xp en 98 erop zetten. Die kunnen wel allebei met fat32 draaien. Als je veel hebt veranderd in de bios van je computer, kun je op [url]www.msi-computer.nl[/url] de bios opnieuw downloaden. Je moet dan een diskette maken die de bios weer terug zet. Deze diskette wordt gemaakt door het programma dat je download van msi. [i:6af73b14e8][b:6af73b14e8]Let op! Doe dit niet zomaar, er zijn risico's aan verbonden en msi is niet aansprakelijk. [/b:6af73b14e8][/i:6af73b14e8] Let ook op de versie van de bios. [/quote:6af73b14e8] allereerst, winXP en 2000 zijn precies dezelfde OSen, alleen een andere interface, 2000 kan ook met fat42 overweg, het enige grote verschil is dat 2000 en XP het NFTS bestandsformaat aankunnen en dat kunnen de eerdere windows versies niet... daarnaast denk ik niet dat je dmv een biosflash windows aan de praat zult krijgen... ik weet niet hoe het zit met de kennis van de topicstarter, maar ga niet direct over biosflashen beginnen, je kunt er een boel schade mee aanrichten....
Link naar reactie
[quote:8c7e882333="Robertstam"]Een vriend van hem had gezegd dat er fouten in zijn bios konden zitten, dus ik dacht dan dat ie zijn bios kon flashen om de begininstellingen weer terug te krijgen. Ik heb het zelf nooit gedaan en ik zei ook dat je er voorzichtig mee moet zijn.[/quote:8c7e882333] nee, maar als je het bios moet clearen zit er ook een mooi jumpertje op het mobo... is iig wel een stuk veiliger dan een biosflash... een flash doe je alleen als je bijv. de cpu ondersteuning van het mobo wilt vergroten, of er bijvoorbeeld nieuwe opties beschikbaar zijn door nieuw uitgebrachte hardware.... gouden regel: doe geen biosflash als het echt niet nodig is!! :wink:
Link naar reactie
Ten eerste heeft de topicstarter nog niet weer gereageerd, dus we weten niet wat het probleem is. Ten tweede dwalen we ontzettend af, naar onderwerpen die bijna gegarandeerd niets met het probleem te maken hebben. Open gerust een nieuw topic in het relevante forum als je deze materie verder wilt bespreken. Verder hoeft in deze thread niet meer gereageerd te worden, totdat de topicstarter een nauwkeuriger beschrijving van het probleem heeft gegeven.
Link naar reactie
Beste Forum-gebruikers, Allereerst dank voor jullie reactie's. Er zaten zeer nuttige, nuttige en minder nuttige zaken bij. Probleem is dat ik echter een computerdumbo ben. Ik kan goed met software overweg, maar zodra Windows nog niet werkt ben ik echt een baby. Een ding weet ik nu al wel zeker: ik ga zelf niet mijn BIOS flashen !!! Daar ben ik te vaak voor gewaarschuwd. Verschillende meldingen. beschadigde C-schijf, beschadigde cd-rom, niet originele cd-rom, tal van registerfouten zijn dan de foutmeldingen. In de bios heb ik alleen veranderd dat je vanaf CD-rom kan booten. Maar heb ook d originele instellingen meerdere keren geprobeerd. Updaten van windows98 ging regelmatig niet. danb werd de installatie afgebroken. norton systemworks en norton antivirus werken vaak niet. Nero had insallatieproblemen Ik heb mijn ambities van XP naar 2000 bijgesteld omdat ik in de hoop verkeerde dat dat beter ging. Nee dus. De foutmelding die ik nu krijg wanneer ik 2000 probeer te installeren is, in een blauw scherm met kleine witte letters:"INACCESIBLE_BOOT_DEVICE" . Ik ga nu nog even, na een tip van Egslim, wat goede lectuur opzoeken over geheugentesten, om te kijken of ik dat kan doen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...