Ga naar inhoud

athlon 2000+ --> welk moederbord??


Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om mijn moederbord/cpu/geheugen eens grondig te gaan updaten.. ik heb mijn zin al een beetje gelegd op de athlon 2000+ (niet al te duur meer, (student) maar toch ook niet de langzaamste..) Maar nu heb ik een beetje moeite met het vinden van het juiste moederbord. Ten eerste zie ik overal sound onboard, video onboard, lan onboard.. allemaal erugh leuk natuurlijk maar dat is voor mij overbodig.. de kaarten die ik heb zijn waarschijnlijk beter.. (64mb GForce II, Live 5.1, 100mbit) Nu is het al weer een tijdje geleden dat ik me in hardware heb verdiept, en in "mijn" tijd :-? was het niet echt standaard dat er van alles onboard was.. Mijn ervaringen met onboard spullen zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven.. met andere woorden.. " :evil: :-? " geluid, beeld.. Mijn vraag is dan ook, welk moederbord is voor mij geschikt, (abit, epox, icm??) en hoe zit het met het ddr-geheugen.. (pc2100-2700?) Koeling?? Ik heb me laten vertellen dat windows nog maar slecht met 512mb geheugen om kan gaan dus zou 256mb ook genoeg zijn?? is dat zo.. Leime=Emiel :D
Link naar reactie
Case fans zijn bedoeld om een goede doorstroming van lucht in de computer te hebben. Met de processors en de kaarten van tegenwoordig zijn die case fans zeker wel belangrijk ja. Ze zorgen ervoor dat het gewoon een beetje "koel" blijft in je kast. Case fans kunnen op bepaalde plaatsen in de ATX kast worden ingebouwd (dan zitten er gaatjes waardoor de lucht naar buiten kan). Je kan je kast wel volhangen met van die fans, maar de lucht moet er dus wel uit kunnen (dus er zijn speciale plaatsen in de kast voor). De meeste nieuwe kasten rekenen tegenwoordig op een aantal case fans, maar wat oudere kasten hebben heel vaak weinig tot geen ruimte voor die fans. Mijn oude kast bijvoorbeeld kan maar 1 fan in, aan de voorkant, en die kan dus maar een miniem beetje lucht in de kast blazen. Nou zit er ook geen belachelijk snelle processor in en die ouden hebben een nog wat lagere temp. maar toch... Nu bij de nieuweren wordt het allemaal best heet. Ook moet je rekening houden dat als je gaat upgraden, dat je waarschijnlijk ook een nieuwe voeding moet gaan kopen. Ik weet niet hoeveel watt voeding je nu hebt, maar als je alles stabiel wilt houden... Het slurpt allemaal iets meer tegenwoordig. Succes!
Link naar reactie
oke, ik zal mijn kast maar eens goed gaan bekijken dan.. ik heb wel een keer mijn voeding vervangen, (koeling liep niet echt soepel meer.!) en er toen een 300 watt in gezet, moet toch kunnen zou je denken. Mocht ik een andere kast gaan kopen, dan maak ik de wel gelijk low-noise, zijn er complete kasten in de handel die apart low-noise gemaakt zijn? lijkt me wel logisch omdat de fabrikant dan zelf de luchtstroom in de kast kan bepalen.. maar heb dus geen idee waar zoiets te zoeken.
Link naar reactie
Je kunt met het grootste gemak je kast zelf low-noise maken hoor. Ik zou eens kijken op www.freezinghardware.nl Daar hebben ze van alles om te koelen, modden, etc Er staan bij de producten ook vermeld hoeveel lawaai (dB) ze maken, en hoeveel lucht ze verplaatsen per tijdseenheid. 300W moet wel genoeg zijn ja... Daarmee moet het in elk geval wel kunnen. Loopt je systeem echter straks niet stabiel, dan weet je dat je in elk geval ook moe kijken naar de voeding... In elk geval, complete LOW-NOISE kasten zou IK niet precies weten waar je moet zoeken nee. Je zou een zoekpoging kunnen wagen bij google.
Link naar reactie
[quote:05a3ff1041="Marcel de Reus"]Nee 512mb gaat prima, ik zou voor mijn combinatie gaan of een iets nieuwere Epox met USB 2.0 nemen: Epox 8K3A / Epox 8K5A2+ AXP 2000+ Samsung PC2700 Zalman CNSU6000 2 Papst casefans.[/quote:05a3ff1041] als hierboven maar dan met de gigabyteplank GA-7VRXP en/of alpha 8045 met papst of delta fan en ik kan ook de chieftec kasten aanraden super dingen. Plaatsen van casefans is een eitje bij deze kasten.
Link naar reactie
[quote:a061cf4c2d="Ghorghor"][quote:a061cf4c2d="Marcel de Reus"]Nee 512mb gaat prima, ik zou voor mijn combinatie gaan of een iets nieuwere Epox met USB 2.0 nemen: Epox 8K3A / Epox 8K5A2+ AXP 2000+ Samsung PC2700 Zalman CNSU6000 2 Papst casefans.[/quote:a061cf4c2d] als hierboven maar dan met de gigabyteplank GA-7VRXP en/of alpha 8045 met papst of delta fan en ik kan ook de chieftec kasten aanraden super dingen. Plaatsen van casefans is een eitje bij deze kasten.[/quote:a061cf4c2d] Ik vind het altijd leuk als iemand met een alternatief komt, maar helaas ontbreekt nu ook weer de motivatie! Waarom de gigabyte ipv van de epox?
Link naar reactie
ik heb goede ervaringen met de MSI KT3 Ultra. Zit wel onboard sound op maar dat is zeker een goede. Je krijgt er ook USB 2.0 bij. Als je 2 identieke hardeschijven hebt dan zou ik voor de MSI KT3 Ultra ARU gaan. Die is maar 10 euro duurder (in mijn zaak 10 euro goedkoper) dan de KT3 Ultra en je krijgt er RAID bij. Dat maakt alles veel sneller. Voor koeling zou ik voor een Zalman koeler gaan. Lekker stil. Ik heb ervaring met harde koelers. :x :cry:
Link naar reactie
[quote:e7143f651e="diniz"][quote:e7143f651e="Ghorghor"][quote:e7143f651e="Marcel de Reus"]Nee 512mb gaat prima, ik zou voor mijn combinatie gaan of een iets nieuwere Epox met USB 2.0 nemen: Epox 8K3A / Epox 8K5A2+ AXP 2000+ Samsung PC2700 Zalman CNSU6000 2 Papst casefans.[/quote:e7143f651e] als hierboven maar dan met de gigabyteplank GA-7VRXP en/of alpha 8045 met papst of delta fan en ik kan ook de chieftec kasten aanraden super dingen. Plaatsen van casefans is een eitje bij deze kasten.[/quote:e7143f651e] Ik vind het altijd leuk als iemand met een alternatief komt, maar helaas ontbreekt nu ook weer de motivatie! Waarom de gigabyte ipv van de epox?[/quote:e7143f651e] [quote:e7143f651e="Marcel de Reus"]Ja, wat is er mis met Epox, ik heb zelf zo'n plank en ik kan je er niets dan goeds over vertellen. Alpha/Swiftech is duur en onnodig als je niet gaat OC'en. Zalman is ook stil en koelt ook voldoende.[/quote:e7143f651e] Er is niets mis met de epox planken zijn goed en betrouwbaar net zoals de gigabyte planken ik wilde alleen laten zien dat je niet de allernieuwste planken hoeft aan te schaffen voor usb 2.0 Deze gigabyte plank heeft 8 usb aansluitingen waarvan 6 usb 2.0 onboard lan/audio, raid ,ddr300 (pc2700) vertellen waarom je een gigabyte plank moet nemen en niet een epox daar begin ik niet aan. iedere plank heeft z'n voors en ze tegens. Over de koeling heb je gelijk Marcel.
Link naar reactie
[quote:a610dde6f8="Ghorghor"][quote:a610dde6f8="diniz"][quote:a610dde6f8="Ghorghor"][quote:a610dde6f8="Marcel de Reus"]Nee 512mb gaat prima, ik zou voor mijn combinatie gaan of een iets nieuwere Epox met USB 2.0 nemen: Epox 8K3A / Epox 8K5A2+ AXP 2000+ Samsung PC2700 Zalman CNSU6000 2 Papst casefans.[/quote:a610dde6f8] als hierboven maar dan met de gigabyteplank GA-7VRXP en/of alpha 8045 met papst of delta fan en ik kan ook de chieftec kasten aanraden super dingen. Plaatsen van casefans is een eitje bij deze kasten.[/quote:a610dde6f8] Ik vind het altijd leuk als iemand met een alternatief komt, maar helaas ontbreekt nu ook weer de motivatie! Waarom de gigabyte ipv van de epox?[/quote:a610dde6f8] [quote:a610dde6f8="Marcel de Reus"]Ja, wat is er mis met Epox, ik heb zelf zo'n plank en ik kan je er niets dan goeds over vertellen. Alpha/Swiftech is duur en onnodig als je niet gaat OC'en. Zalman is ook stil en koelt ook voldoende.[/quote:a610dde6f8] Er is niets mis met de epox planken zijn goed en betrouwbaar net zoals de gigabyte planken ik wilde alleen laten zien dat je niet de allernieuwste planken hoeft aan te schaffen voor usb 2.0 Deze gigabyte plank heeft 8 usb aansluitingen waarvan 6 usb 2.0 onboard lan/audio, raid ,ddr300 (pc2700) vertellen waarom je een gigabyte plank moet nemen en niet een epox daar begin ik niet aan. iedere plank heeft z'n voors en ze tegens. Over de koeling heb je gelijk Marcel.[/quote:a610dde6f8] Als we dat niet zouden doen heeft het forum ook geen zin.
Link naar reactie
Voor mijn Athlon 2000 heb ik een MSI KT 3 Ultra met 512 MB/333 geheugen en ik ben hier zeer tevreden over. Je krijgt er veel USB aansluitingen bij en je hoeft geen enkele jumper in te stellen. Ik heb de MSI gekozen omdat ik reeds een MSI plankje had (KT 133) dat het ook prima doet (alle 4 USB poorten/ PS 2 en printer in gebruik) en het loopt als een zonnetje. Wat betreft de kast kan ik je inderdaad een Chieftec aanraden (behalve als je last van je rug hebt, want die dingen zijn loodzwaar :D Volop ruimte voor extra fans en een prima voeding PaulusP
Link naar reactie
[quote:cde27d8461="egslim"]Neem de Apogee. Is een heel cool bord, met o.a. on-board geluid inclusief meegeleverde koptelefoon, een USB bracket die voorin de behuizing past en Linux meegeleverd. Bijgeleverde IDE kabels zijn rounded.[/quote:cde27d8461] Wow :o Rounded IDE kabels en Linux? Klinkt iig heel vet, Chaintech levert altijd wel heel bijzondere producten hè :) Helemaal goud/zilver of met dit soort dingen.
Link naar reactie
Ja die Apogee is echt heel vet. Kzag em liggen op de computerbeurs in Eindhoven. Helemaal zwart bordje en dan alles kei geel :D PCI sloten enzo, allemaal fel geel. Voor de modders dus ook wel zeker een gaaf bordje! En krijgt er van alles bij, echt compleet! Gele rounded kabels. Er zit ook een overclock tooltje bij, zodat je in windows zelf kan overclocken en ook nog kunt controleren... (is wel soort beta progje nog geloof ik maar het idee is wel leuk) Heb lang zitten twijfelen tussen dit bordje en de epox 8k5a2+ Maar tis uiteindelijk wel de epox geworden :-? Ietsje meer vertrouwen in (zoek maar eens naar de reviews van de apogee, zijn er in het algemeen iets minder tevreden over dan de epox) Maar zeker wel een goed bord!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...