Ga naar inhoud

IRQ-conflict: wat is dat?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, Ik ben op zoek naar een goed moederbord, maar nu las ik over het bord dat ik op het oog had (Asus P4B533-E), dat de inbouw van PCI insteekkaarten wel eens voor IRQ-conflicten zou kunnen zorgen. Dat inbouwen was ik natuurlijk wel van plan (geluidskaart, TV, kaart, modem, etc.) Twee vragen: + wat zijn IRQ conflicten + hoe kun je weten of je beoogde moederbord aan deze "kwaal" lijdt? + hebben alle moederborden deze problemen? Bedankt!
Link naar reactie
IRQ conflicten vind ik een van de irritantste dingen bij het installeren van hardware. IRQ conflicten liggen niet aan het moederbord maar aan de processor. De processor heeft 15 IRQ's. Een IRQ is een InterruptReQuest. Een insteekkaart heeft soms processorkracht nodig. Dus hij krijgt die aandacht d.m.v. de IRQ. Soms zijn er niet genoeg IRQ's (er zijn er maar 15 :cry: ) en dan krijg je een conflict. Je kan soms proberen of je twee apparaten op een IRQ kan laten lopen maar meestal werkt dat niet. De nieuwere processors hebben niet meer IRQ's zodat ze backwords-compattible blijven. Er worden pogingen gedaan om los te komen van de IRQ's. Bijvoorbeeld USB en SCSI kan je meer apparaten op aansluiten en toch een IRQ gebruiken.
Link naar reactie
IRQ = Interrupt ReQuest In windows kunnen diverse (PCI) onderdelen vaak wel irq's delen. Vooral oudere ISA kaarten kunnen problemen geven, die kunnen geen irq delen. Maar deze zul je op een nieuw moederbord niet meer tegenkomen. Als je te weinig hebt, kun je vaak ongebruikte onboard features uitzetten in het bios, om er vrij te maken.
Link naar reactie
[quote:61d51d9b50="gerben"]IRQ = Interrupt ReQuest In windows kunnen diverse (PCI) onderdelen vaak wel irq's delen. Vooral oudere ISA kaarten kunnen problemen geven, die kunnen geen irq delen. Maar deze zul je op een nieuw moederbord niet meer tegenkomen. Als je te weinig hebt, kun je vaak ongebruikte onboard features uitzetten in het bios, om er vrij te maken.[/quote:61d51d9b50] Bijna helemaal goed ;) MSI bv. heeft meestal nog wel ISA sloten op hun mobo's. Want wat nou als jij een ISA netwerkkaart/modem hebt wat je nog wilt gebruiken.. :P Verder liggen IRQ conflicten idd niet aan de moederborden. Meestal is het te wijten aan de manier waarop apparaten zijn geinstalleerd (door het OS: Windows). Ik heb met Win95 nog wel is problemen gehad met een onboard VS PCI geluidskaart, maar door inderdaad de 'integrated perhipals' die je niet gebruikt uit te zetten in het bios (dus bv. de onboard sound) houdt je meer IRQ's over. Sorry voor het vage verhaal, ik hoop dat je het nog volgt. Het ligt in ieder geval niet aan het moederbord en als het goed is regelt het OS de IRQ instellingen zo, dat er geen conflicten ontstaan. Anders is er ook nog de mogelijkheid om handmatig IRQ's in te stellen..
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:0001df41de="windowsXP-PRO"]Zeer interessant. Ik had net een conflict, waarschijnlijk door mijn eigen schuld. Toevallig had ik ook een topic hierover geplaatst. Moet ik me nu zorgen maken? Kan ik iets kapot maken als ik een conflict veroorzaak? groet[/quote:0001df41de] Kapot maken niet. Hoogstens werkt het niet of loopt de computer plotseling vast. Over electronische schade hoef je je dus geen zorgen te maken.
Link naar reactie
[quote:53f104c50d="S0epkip"]Verder liggen IRQ conflicten idd niet aan de moederborden. Meestal is het te wijten aan de manier waarop apparaten zijn geinstalleerd (door het OS: Windows).[/quote:53f104c50d] Hmm, dat IRQ conflicten niet aan moederborden liggen, daar zet ik toch een groot vraagteken bij. Nou heb ik zelf alleen maar ervaring met een MSI, een Gigabyte 5AX en een ECS moederbord. Met name mijn eerste MSI moederbord (zo'n 2 jaar geleden), kon ik onder Windows 2000 niet geconfigureerd krijgen met dezelfde hardware als ik gebruikte op het Gigabyte moederbord. Het MSI moederbord vertikte het toendertijd om IRQ's te sharen. Mijn 3 jaar oude Gigabyte moederbord shuffelde zo'n beetje alles door elkaar. En volgens mij heb ik daar nooit problemen mee gehad. Het ECS moederbord (K7S5A) daarentegen biedt weer wat minder mogelijkheden om IRQ's te verdelen, als dat in een zeldzaam geval nodig mocht zijn. Maar sharen doet die verder goed. Probeert tenminste driftig alles op 1 IRQ te krijgen. In hoeverre een Bios beperking wel/geen moederbord aspect is ...?
Link naar reactie
Daar heb je een goed punt Hans, want ik vind de BIOS van een moederbord en haar opties altijd erg belangrijk en deze mag je ook zeker nooit te licht wegen. Volgens mij ligt het aan de indeling van de PCI devices hoe makkelijk IRQ's geshared kunnen worden en dan met name de onboard devices. Ook kan het natuurlijk eraan liggen welke onboardhatdware er op dat bord zit. Het ene stuk hardware is op dit gebied verdraagzamer dan het andere. ISA kaarten mag je zeker niet oud en afgedaan noemen. Er zijn nog veel mensen met oude SCSI ISA kaarten bijvoorbeeld. Die dingen werken prima en een nieuwe PCI variant is aardig duur, dusdan wil je toch graag je oude en vertrouwde kaartje blijven gebruiken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...