Ga naar inhoud

Nostalgie geeft problemen. Help...


Aanbevolen berichten

IRQ moet anders. In je Config.sys geef je de device driver op van je cd-rom drive. Omdat je een 3e of 4e ide kanaal gebruikt, moet je die specificeren. je moet het volgende erachter typen /P:1e8,12 11 mag ook (3e ide kanaal) /p:168,10 9 mag ook (4e ide kanaal). Zoalds ik al zei, download de DOS drivers en dan hoef je niet te tikken. Als voorbeeld kan ook Mitsumi dos drivers insatlleren. Zou wel effe wat moeite doen om uit je probleem te komen, dus naar ceartive toe en naar de fabrikant van je cd-rom. Niet vergeten om MSCDEXT.EXE in je autoexec op te geven. Dan kan je booten en vanaf de cdrom je win install doen.
Link naar reactie
Wat voor type cdrom speler is het, en hoeveel speed? En als je cdrom speler het ondersteunt moet hij echt wel naast een hd kunnen. In de tijd van de 286/386 hadden de cdrom spelers nog een aparte kaart nodig, maar nadat de 486 op de markt kwam zijn ze daar snel van afgestapt. Als je cdrom speler single speed is ( dus 1 speed ) dan kan ik bijna voor de 100 procent zeggen dat hij een aparte kaart nodig heeft. Probeers anders op een rommel markt of computer beurs een andere cdrom speler te vinden.
Link naar reactie
Geef merk en type van je CD-Rom speler. De poort op de SB geluidskaart is meestal voor een Panasonix 2x speed CD562/563. Zitten er 3 poort op (2 van 40 + 1 van 34) dan is dat voor een Panasonic, Mitsumi of Sony CDRom (Atapi, niet hetzelfde als IDE en in ieder geval alle drie erg verschillend). Allemaal 2x of 1x speed, dacht ik zo. Als deze 4x speed of hoger is, dan is zeer waarschijnlijk IDE. De geluidskaart kun je dan vaak laten voor wat die is. Ik heb tot nog toe één ESS geluidskaart gezien die er een echte IDE aansluiting had (als 4e aansluiting ...). Dus concentreer je eerst op die drive. Nou ja, dit is verder mijn laatste poging. Succes.
Link naar reactie
[quote:a0726c111d="Dilbert"]Dat van Bosje ga ik zeker doen. Maar dan moet ik eerst een besturingssysteem geladen hebben. [/quote:a0726c111d] Dat is wel waar, soms is het beter om gewoon te beginnen bij de basis en niet in het wilde weg alles uit te proberen. Dus merk en type van de CD-Rom speler vind ik nog steeds een goed startpunt.
Link naar reactie
Dat wordt dan zoeken. Hopelijk vind je wat technische informatie over de speler en zo. Type CT1600 is volgens mij vrij oud. Heb je enige jumper informatie? Er schijnen wel drivers te bestaan (even gezocht bij Google), heb je daar ooit wat extra informatie bij gevonden? Helaas ben ik vrij druk, dus voorlopig kan ik je niet helpen zoeken.
Link naar reactie
De CT1600 kaart is vrij oud. Zelf heb ik ervaring met (iets) nieuwere CT kaarten. Ik kan me niet voorstellen dat de aanwezige controller totaal verschilt van de iets nieuwere versies. De 1x, 2x spelers werden zelfs in 1995 nog verkocht ... Kun je een korte omschrijving geven van controller aansluitingen? 34 polig, 40 polig, aantal? Tot nog toe heb ik alleen kaartjes gezien met 3 soorten aansluitingen. Nou ja ooit dan een ongelooflijk exotisch model van Philips ... maar voor de rest min of meer Atapi achtige spelertjes. Als er 3 op zitten, dan kan ik je min of meer op weg helpen. Als er eentje op zit, dan verwacht ik dat die geschikt is voor de Panasonic CR-562/563. Want dat is het enige model dat alleen voorkomt op een SB geluidskaartje. Ga niet lukraak aansluitingen uitproberen. Het verschil tussen de Atapi controllers is nogal groot. Je kunt makkelijk kortsluiting veroorzaken, met alle risico's die daarbij horen. Een aansluiting voor echte IDE CD-Rom spelers is pas later op de geluidskaarten geplaatst. Maar na 1994/95 was dat eigenlijk niet meer nodig omdat de late 486 moederborden en Pentium I systemen over twee on-board IDE controllers beschikten. Vandaar dat die uiteindelijk geruisloos van de geluidskaarten zijn verdwenen.
Link naar reactie
Het betreft dus een CR-563 CD-Rom speler. Vermoedelijk heeft de geluidskaart één 40 polige connector. Er zitten waarschijnlijk ook geen jumpers op die van belang zijn voor die connector. Op de kaart zit waarschijnlijk wel 2 jumpers MSEL en MPUEN o.i.d. Achterop de CD-Rom afspeler zitten 4 jumpers op een rij. Eentje moet je daarvan gebruiken, het is de drive select. Kies bijvoorbeeld drive 0. De DOS driver die je nodig hebt, heet Cdmke.sys Alleen het I/O adres is als invoer nodig tenzij de standaard waarde wordt gebruikt. Voor de volledigheid, de volgende regel in config.sys kan voldoen: device=cdmke.sys /d:sscd000 /sbp:220 /q De optie /sbp is voorbehouden aan de echte SB geluidskaarten. De gewone controller kaartjes moeten /p in plaats van /sbp gebruiken. Geen IRQ en DMA instelling nodig. Ga je op veilig, dan zou met de aangesloten CD-Rom speler middels Nieuwe hardware, de controller worden herkend. Kijk vervolgens onder Apparaatbeheer van Systeem wat het echte I/O adres is. Als dit niet werkt, dan is de controller en/of de speler defect. Of er staat toch nog een jumper verkeerd. Oh ja, deze spelers willen nog wel eens kapot gaan. Ik heb 1 defecte thuis liggen. Maarre ik heb wel 2 bruikbare exemplaren aan de praat gekregen.
Link naar reactie
De 40 polige Atapi connector lijkt "100%" op een normale IDE aansluiting die gebruikt wordt voor een harde schijf. Echter deze zijn dus niet met elkaar compatibel! Als op de geluidskaart 1 connector zit, en deze telt 2 rijen 20 pennen, dan is dat de 40 polige connector. Misschien staat er zelfs Panasonic bij in hele kleine lettertjes. Het enige waar je wel op moet letten is pen 1. De gekleurde lijn op de kabel moet op de connector als op de CD-Rom speler aan dezelfde kant (pen 1) zitten! Oh ja, het versie nummer 4.11 zegt me niks. De versie die ik heb, die werkt gewoon. Het kan zijn dat MSEL de I/O instelling beïnvloed. Ik heb daar geen documentatie van. Op mijn systeem zit de jumper daar gewoon op. Het bestand CDMKE.SYS zet je bijvoorbeeld in de root, bijvoorbeeld in C:\, maar mag ook in een map zitten. Vervolgens moet je in de Config.sys wel het volledige pad gebruiken! Vergeet niet in de Autoexec.bat MSCDEX.EXE op te nemen (bekijk de Win98 opstart diskette maar eens, daar staat het ook op)! En gebruik ook dezelfde naam in de config.sys en de autoexec.bat! In het onderstaande voorbeeld is dat dus 'MSCD001'! Je mag het dus ook wat anders noemen, als de device naam maar gelijk is. Hierbij nog de letterlijke tekst van de bijbehorende readme.txt: 1. Supportted CD-ROM drive: <Propraietary Interface CD-ROM> CR-562/563 (2x speed, tray loading type CD-ROM) CR-521/522/523 (1x speed, caddy loading type CD-ROM) 2. Driver name: CDMKE.SYS (Version 4.11) 3. Driver discription: [/D:xxxxxxx] ---> Device name option ex.)DEVICE=CDMKE.SYS /D:MSCD001 [/SBP:nnn] ---> I/F board address option(Sound Blaster) *[/P:nnn] ---> I/F board address option(Other) if Sound Blaster board ex.)DEVICE=CDMKE.SYS /D:MSCD000 /SBP:nnn nnn==220, 240, 260 or 280(Default is 220) Sound Blaster Pro(8bit) 220 or 240 Sound Blaster 16(16bit) 220, 240, 260 or 280 if MKE original or other board ex.)DEVICE=CDMKE.SYS /D:MSCD000 /P:nnn nnn==I/O base port address of interface board *[/Q] ---> Non stop option Non stop(no message <A>bort, <R>etry) in initializing driver. ex.)DEVICE=CDMKE.SYS /D:MSCD000 /Q
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...