Ga naar inhoud

Welke Athlon DDR chipset beste op dit moment?


Aanbevolen berichten

Mijn huidige MSI K7T266Pro-R met 1,4Ghz Athlon is nu iets meer dan een jaar oud. Toch heb ik nog altijd problemen met mijn Pctv Pro tv-kaartje wanneer ik programma's draai die intensiever gebruik maken van de pci- bus. Dit zou een bekend probleem zijn en ik heb er dan ook veel over gelezen en uitgeprobeerd om het op te lossen. Het is een stuk beter geworden in de loop der tijd, maar helemaal opgelost is het niet. Intel systemen zouden hier een stuk minder last van hebben. Ik zit er dan ook hard over na te denken om een nieuwe moederbord aan te schaffen, maar welke kan ik dan het beste nemen? Wat is de beste chipset op dit moment voor AMD processors? Jeroen.
Link naar reactie
In jouw geval gaat het om de PCI-bus. De meest ideale chipset daarvoor is de AMD760MPX. Die is helaas wel vrij duur en je moet even controleren of het ding werkt met je T-bird in de primaire socket. Mijn tweede keus - en economisch verantwoord - zou de nForce zijn. Of, als je nog even wacht, de nForce2.
Link naar reactie
Het PCI probleem wat beschreven word is mij onbekend maar ik weet wel wat de beste DDR chipset en snelste is op dit moment. dat is de Nforce 2 chipset van nVidia. het wachten is echter op de eerste moederborden met deze chipset. en dat kan nog wel een maand of 2 a 3 duuren. Als je niet kan wachten en een AMD760MPX te duur vind en overbodig ivm de dual chipset feature, kan je het best voor de door Egslim reeds genoemde nForce chipset gaan. daarnaast heb je de KT333 chipset nog die wel redelijk goed is
Link naar reactie
[quote:42a09233c1="Red Dragon"]Het PCI probleem wat beschreven word is mij onbekend maar ik weet wel wat de beste DDR chipset en snelste is op dit moment. dat is de Nforce 2 chipset van nVidia. het wachten is echter op de eerste moederborden met deze chipset. en dat kan nog wel een maand of 2 a 3 duuren. Als je niet kan wachten en een AMD760MPX te duur vind en overbodig ivm de dual chipset feature, kan je het best voor de door Egslim reeds genoemde nForce chipset gaan. daarnaast heb je de KT333 chipset nog die wel redelijk goed is[/quote:42a09233c1] KT333 redelijk goed? Ik dacht dat dit nog altijd de beste AMD chipset was? nforce2 moet zich nog bewijzen dus daar laat ik me niet over uit, nforce1 scoorde altijd beduidend lager :-?
Link naar reactie
KT333 het beste ? ik ben niet zo kapot van VIA. veel te vaak problemen. ook de KT333 is niet alles. Snelheid is ook niet alles, de nForce is wel langzamer maar stabieler. De Nforce 2 moet zich nog wel bewijzen maar de eerste testen wijzen al uit dat dit een klapper gaat worden. Als ik nu een nieuwe mobo zou gaan kopen zou het een Nforce 2 worden.
Link naar reactie
[quote:be8bd0bb42="Red Dragon"]KT333 het beste ? ik ben niet zo kapot van VIA. veel te vaak problemen. ook de KT333 is niet alles. Snelheid is ook niet alles, de nForce is wel langzamer maar stabieler. De Nforce 2 moet zich nog wel bewijzen maar de eerste testen wijzen al uit dat dit een klapper gaat worden. Als ik nu een nieuwe mobo zou gaan kopen zou het een Nforce 2 worden.[/quote:be8bd0bb42] Waarom heb je dan zelf een KT333? Waarom raadt je iedereen dan KT333 borden aan? :-? Ik ben wel kapot van Via en het is in mijn ogen de beste chipset fabrikant. Nvidia is nog een nieuwe speler op de markt en heeft vast veel mogelijkheden, maar op het moment zie ik de KT333/KT400 toch echt als de beste chipsets. Ik heb echt geen stabiliteitsproblemen hoor, zelfs met extreem OC'en van de FSB niet. De meeste andere probs waren driver probs maar die zijn ook bijna allemaal verholpen.
Link naar reactie
Weliswaar zijn de geheugencontrollers van VIA op dit moment de beste, maar ze hebben wat problemen met de PCI bus. Die zijn wel wat verlicht, maar nog steeds niet helemaal opgelost. Een gamer merkt dat niet, die gebruikt voornamelijk AGP, maar iemand die flinke I/O gebruikt merkt het wel degelijk. Daarom is VIA voor dit soort mensen niet aan te bevelen.
Link naar reactie
[quote:3beeeb5dc0="Marcel de Reus"] Waarom heb je dan zelf een KT333? Waarom raadt je iedereen dan KT333 borden aan? :-?.[/quote:3beeeb5dc0] Ik heb zelf een KT333 omdat die sneller is dan een Nforce, ik raad nooit iemand een moederbord aan omdat ie een KT333 chipset heeft. Ik raad hooguit een moederbord aan waar zo'n chip op zit maar niet specifiek omdat de KT333 nu zo fantastisch is [quote:3beeeb5dc0="Marcel de Reus"]Ik ben wel kapot van Via en het is in mijn ogen de beste chipset fabrikant. Nvidia is nog een nieuwe speler op de markt en heeft vast veel mogelijkheden, maar op het moment zie ik de KT333/KT400 toch echt als de beste chipsets. Ik heb echt geen stabiliteitsproblemen hoor, zelfs met extreem OC'en van de FSB niet. De meeste andere probs waren driver probs maar die zijn ook bijna allemaal verholpen.[/quote:3beeeb5dc0] Het is zeker ook geen slechte chipset hoor de KT333 en de KT400 echter gaat mijn voorkeur uit naar de Nforce 2/ btw. hoeveel ervaring heb jij nu met andere chipsets dan die van Via?
Link naar reactie
[quote:bf098f97af]Ik zit er dan ook hard over na te denken om een nieuwe moederbord aan te schaffen, maar welke kan ik dan het beste nemen? Wat is de beste chipset op dit moment voor AMD processors?[/quote:bf098f97af] Als je toch nog aan het nadenken bent, is iets langer nadenken ook niet zo erg, en kun je mooi even wachten op plankjes met de nForce 2 chipset zoals de [url=http://www.epox.com/html/motherboard.asp?product=EP-8RDAplus&lang=1]Epox 8RDA+[/url] of de [url=http://www.asus.co.jp/inside/a7n8x.htm]Asus A7N8X[/url]. Ze zullen ergens eind deze maand, of begin oktober op de markt komen (Nvidia heeft de nForce 2 chipsets net op de post gedaan naar de plankbakkers en ongeveer een maand later verschijnen dan de eerste planken -> de nForce "1" chipsets werden in september vorig jaar op de post gedaan, en de eerste moederborden met deze chipsets verschenen ook zo'n maand a anderhalve maand later) Als je dus nog wel even geduld hebt even afwachten dus, maar natuurlijk wel even de reviews ( http://www.socketa.com is een mooie doorlink site) checken, en aan de hand daarvan je keus maken.
Link naar reactie
[quote:1f8e0697a9="Red Dragon"][quote:1f8e0697a9="Marcel de Reus"] Waarom heb je dan zelf een KT333? Waarom raadt je iedereen dan KT333 borden aan? :-?.[/quote:1f8e0697a9] Ik heb zelf een KT333 omdat die sneller is dan een Nforce, ik raad nooit iemand een moederbord aan omdat ie een KT333 chipset heeft. Ik raad hooguit een moederbord aan waar zo'n chip op zit maar niet specifiek omdat de KT333 nu zo fantastisch is [quote:1f8e0697a9="Marcel de Reus"]Ik ben wel kapot van Via en het is in mijn ogen de beste chipset fabrikant. Nvidia is nog een nieuwe speler op de markt en heeft vast veel mogelijkheden, maar op het moment zie ik de KT333/KT400 toch echt als de beste chipsets. Ik heb echt geen stabiliteitsproblemen hoor, zelfs met extreem OC'en van de FSB niet. De meeste andere probs waren driver probs maar die zijn ook bijna allemaal verholpen.[/quote:1f8e0697a9] Het is zeker ook geen slechte chipset hoor de KT333 en de KT400 echter gaat mijn voorkeur uit naar de Nforce 2/ btw. hoeveel ervaring heb jij nu met andere chipsets dan die van Via?[/quote:1f8e0697a9] behalve online reviews en benches geen. Hoeveel andere chipsets dan VIA heb jij het afgelopen jaar gehad? ;) Dat van een mobo aanraden klopt niet helemaal, het belangrijkste op een bord is bijna altijd de chipset. Jij raad echt geen mobo aan omdat hij USB 2.0 heeft hoor ;) De VIA KT333 is in principe gewoon op dit moment de beste chipset, behalve als je idd een hoge I/O belasting hebt zoals egslim aangeeft. nforce 2 is er nog niet en dus doet ook nog niet mee, al verwacht ik ook adt deze chipset VIA het nakijken geeft.
Link naar reactie
[quote:55480399a8="S0epkip"]Over het aanraden van mobo's: Het gaat ook niet om 'aanraden omdat er usb 2.0 op zit'. Maar het gaat ook niet om 'aanraden omdat er een VIA chipset op zit'! Het gaat om het 'aanraden omdat het een goed/snel bord is'. Ongeacht welke chipset/ fabrikant. Ta. :)[/quote:55480399a8] joh :roll: en wat denk je dat een mobo snel maakt? Dat is meetsal puur de chipset, tussen verschillende mobo's met dezelfde chipset zit nauwelijkssnelheidsverschil. Tussen mobo's met verschillende chipsets wel. Je raad een mobo aan op afhankelijk van wat degene wil meestal deze dingen: - chipset (erg belangrijk, zo ook in dit geval dus) - features - stabiliteit (deels chipset, deels mobo) - prijs - duurzaamheid en betrouwbaarheid - overklokbaarheid - biosopties, jumper aantallen - gebruiksvriendelijkheid (heeft ook met BIOSopties en jumpers te maken) - hoe netjes het bord is afgewerkt
Link naar reactie
Voor mij zijn de volgende criteria van belang (in die volgorde): aansluitingen (usb2.0, evt. ook firewire), stabiliteit, ondersteuning (bios updates, drivers e.d.) en snelheid. Ik vroeg me verder nog af of de doorontwikkelde versie van de KT266, de KT266A niet veel beter met drukte op de pci-bus kan omgaan aangezien die en veel betere performance zou hebben?
Link naar reactie
Het prestatieverschil tussen de KT266 en KT266A zit in de geheugencontroller. Jouw probleem is de PCI bus, die is bij beide ontwerpen ongeveer hetzelfde gebleven. Hoewel er wel wat kleine verbeteringen zijn aangebracht. Een AMD760MPX is je beste keus, die is stabiel, snel, heeft USB 2.0 en een Firewire kaart zou je apart aan kunnen schaffen. Die zijn niet zo duur. De PCI bus is zeker goed. nForce2 heeft alles wat je wilt, behalve misschien Firewire, maar is nog niet uit en misschien kun je beter even de kat uit de boom kijken wat betreft eventuele kinderziekten. nForce is betrouwbaar en goed verkrijgbaar, maar USB 2.0 ondersteuning zul je waarschijnlijk ook via een add-on card moeten aanschaffen.
Link naar reactie
[quote:b1065bda89="Marcel de Reus"] behalve online reviews en benches geen. Hoeveel andere chipsets dan VIA heb jij het afgelopen jaar gehad? ;)[/quote:b1065bda89] volgens mij vergeet jij dat ik pc's bouw en verkoop. :roll: [quote:b1065bda89]Dat van een mobo aanraden klopt niet helemaal, het belangrijkste op een bord is bijna altijd de chipset. Jij raad echt geen mobo aan omdat hij USB 2.0 heeft hoor ;) De VIA KT333 is in principe gewoon op dit moment de beste chipset, behalve als je idd een hoge I/O belasting hebt zoals egslim aangeeft. nforce 2 is er nog niet en dus doet ook nog niet mee, al verwacht ik ook adt deze chipset VIA het nakijken geeft.[/quote:b1065bda89] Ik snap je punt en er zit wel en kern van waarheid in. echter zie ik dat anders. ik raad een moederbord aan en niet een chipset. En nu raad ik een nForce 2 aan. de eerste reviews zien er goed uit. jammer echter dat ze nog niet koop zijn, we wachten af. de KT333 is voor een snel systeem idd de beste chipset op dit moment.
Link naar reactie
Haha, zorry maar dit is wel heel ERG krom. ¨Ik raad een moederbord aan en geen chipset¨ ¨Nu raad ik de nforce2 aan¨ :P ;) Volgens mij is de nforce2 een chipset :D Ik wist BTW niet dat jij PC bouwde, maar als we dat mee gaan tellen. Ik zet ook regelmatig systemen in elkaar. Ik heb iig in de afgelopen 3 maanden 4 systemen gebouwd. 1 daarvan was met een Sis 735 chipset en ide is iig niet beter dan de VIA KT333 ;) Al is dat bord (ECS K7S5A) echt berestabiel. Voor de rest heb ik alleen VIA gebouwd, maar bouw jij vaak andere borden dan VIA in dan?? Zal toch zeker niet al te vaak zijn. Tuurlijk raad je een mobo aan en geen chipset, maar je kunt niet ontkennen dat de mobo net als andere aspecten die ik noemde een belangrijke rol spelen bij de aanbeveling.
Link naar reactie
Ik heb het over meer dan 100 pc´s in de afgelopen 10 jaar. Niet over 4 in de afgelopen maanden :-? Ik heb allerlei chipsets gezien Ali, Sis, intel, Via, Amd en nVidia (alleen de Ati nog niet). Ik zelf ben gewoon niet zo weg van Via chipsets. En dan bedoel ik niet specifiek de KT333. die is best goed. Meer de hele geschiedenis van Via chipsets. Maar daar ga ik nu verder niet over uitweiden. Ik wil graag deze discussie beëindigen want ik heb hier geen zin in. Laten we er op houden dat VIA gewoon niet mijn voorkeur heeft. En als je een paradox vind in mijn verhaal vind dan vind ik dat creatief gevonden. Woorden verkeerd interpreten en anders opvatten is erg gemakkelijk.
Link naar reactie
Hoezo creatief: je staat er lettrelijk achter elkaar, we zijn BTW helemaal niet aan het discussieren. Dat jij niet weg ben van VIA daar is geen discussie over mogelijk. Dat is jouw mening klaar punt. Volgens mij ben jij me gewoon aan hte uitleggen waarom je VIA niet zo goed vind en ik waarop ik een mobo aanbeveel. Niets mis mee toch? O ja die paradox: [quote:e6f80c5dbc]ik raad een moederbord aan en niet een chipset. En nu raad ik een nForce 2 aan. de eerste reviews zien er goed uit. [/quote:e6f80c5dbc] Dat is niet creatief dat is gewoon of erg ongelukkig verwoord of gewoon krom dat ben je hoop ik toch wel met me eens? anders zullen we daar nog wel ff over discusieren :D ;)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...