Ga naar inhoud

Wat moet ik nu nemen welke koeling. STIKSTOF/waterkoeling of


Aanbevolen berichten

Hey ik ben hier nieuw dus gegroet allemaal. Ik wilde even een belangrijke vraag stellen voordat ik zelf actie ga ondernemen. Ik zit te twijfelen tussen een luchtkoeling systeem die de extreemste luchtkoeler heeft. De waterkoeler of een stikstof koeling van vapochill. Nu weet ik het niet meer want wat kan ik nu het beste nemen. Ik wil namelijk extreem overklokken zonder dat het schade oplevert. Hier is de offerte onderaan. Maar wat kan ik nu beter doen want ik zit nu toch al op een hoop geld dus de koper die hem verkoopt zegt tegen mij een 2.53 met luchtkoeling naar 3 ghz is te doen. waterkoeling is het vooral vanwege het geluid en ook wel naar 3.1 a 3.2 ghz te krijgen. En met stikstof koeling beweerd hij dat ik 75% kan overklokken. Is dit wel werkelijk waar. Blijft het systeem dan wel stabiel. En het systeem draaid onder windowns xo met service pack 1. Dat krijg ik erbij. Ik wilde daar graag een reactie van jullie op. Wat kan ik nu het beste nemen. Want ik wil een vette pc voor in de toekomst maar ook vette overklok resultaten halen >:) . Ennuh zijn de prijzen niet te duur? Groeten chris Ps: hieronder staat de offerte en bedankt voor de reacties. En zeg niks over offline toppics want dit is iets specifieks. Bedankt Offere datum 12-sep-02 Offerte nummer 2002100902 HQP Pentium IV 2,53 GHZ / 1024 MB DDR / 200 GB Specificaties Hardware Aantal € per stuk Totaal Behuizing Thermaltake Xaser 5000 plus 1 € 145,00 € 145,00 Voeding Enermax 431 voeding low noice 1 € 110,00 € 110,00 Moederboard Gigabyte Ga-8IEXP fsk 533 1 € 179,00 € 179,00 Processor Intel Pentium IV 2,53 GHZ fsb 533 1 € 361,00 € 361,00 Werkgeheugen 512 MB DDR PC 2700 muskin 2 € 221,00 € 442,00 Geluidskaart Creative soundblaster Audigy 5+1 1 € 85,00 € 85,00 Grafische kaart Ati radeon 9700 pro 1 € 449,00 € 449,00 Harddisk IBM 100 GB ata 100 7200 RPM 2 € 149,00 € 298,00 Floppy drive 1,44" Mitsumi silver 1 € 11,00 € 11,00 DVD / CD rom Lite-on 16 X 48 1 € 55,00 € 55,00 CD brander Lite-on 48 X 12 X 48 1 € 95,00 € 95,00 Toetsenbordch cordless desktop optical 1 € 119,00 € 119,00 Monitor Hansol 17" TFT 711 Silver black 1 € 669,00 € 669,00 Koel fan CPU Super micro1/2 1 € 89,00 € 89,00 Koel fan GPU Super micro2/3 1 € 14,00 € 14,00 Sub Totaal € 3.121,00 Specificaties Software Geen Specificatie Arbeid Arbeidsloon Per uur 1,5 € 30,00 € 45,00 BTW Bedrag 19% € 601,54 Totaal Exclusief BTW € 2.564,46 Totaal Inclusief BTW € 3.166,00
Link naar reactie
Ja neem stikstof leuk :D Kun je je PC na een week wegflikkeren en kun je eerst het mobo gaan solderen voor een Vmod. Goede waterkoeling is erg duur maar koelt dan ook goed, dan hebben het wel over de duurste setten, de normale setjes koelen even goed als zware luchtkoeling. Ik zou zelf voor waterkoeling gaan als je het geld er voor over hebt: houdt wel in de gaten dat dingel als een radiateur buiten je kast komen en dus veel ruimte innemen.
Link naar reactie
Radiateur (de kleinere) kun je ook binnen je kast plaatsen hoor... Stikstofkoeling is nogal extreem, volgens mij is daar onder 'amateurs' nogal weinig ervaring mee. Daarnaast stellen de zeer lage temperaturen van dat goedje ook hogere eisen aan het materiaal (vooral slangen) dan bij een waterkoeling. Ik zou dus voor lucht- of waterkoeling gaan. Luchtkoeling is het gemakkelijkst, en als je naar goeie fans zoekt kun je het ook behoorlijk stil krijgen. Waterkoeling koelt in principe beter (als je het goed doet) en is vaak nog wel stiller.
Link naar reactie
Met luchtkoeling kom je ook ver hoor! :D Mijn P4 1600@2911 Mhz (@ 1.85 volt) is met een volcano 7+ in de 'low stand' ook maar 35 graden ilde en 45 graden stressed.. dus 3500 Mhz is zeker te doen met luchtkoeling!! Veel meer dan 3,5 Ghz zal je toch niet halen (als je het al haalt). Dus voor een stuk minder geld kun je ook voor luchtkoeling gaan :)
Link naar reactie
Goed dat julle hebben gereageerd. Maar wat dachten jullie van de vapochill. hiermee beweerd mijn dealer tot wel 75 % te kunnen overklokken. En hiermee mij te kunnen verzekeren dat het stabiel loopt. Kijk maar bij www.hunterspc.nl en dan bij extreem. Klopt dit allemaal wel. Dit zou dus betekenen over wat hij beweerd. Luchtkoeling 20% met extreme koeling uitgaande van de p4 2.53 ghz.= waterkoeling 40% met extreme koeling uitgaande van de p4 2.53 ghz= stikstofkoeling 75% met extreme koeling uitgaande van de p4 2.53 ghz= Lucht= 3.036 ghz water= 3.542 ghz stikstof= 4.4275 ghz :roll: :roll: :roll: klopt dit of is dit nooit haalbaar en wordt het dan geen straaljager. En bij stikstof moet je dit bijvullen of zoiets. Het is dus voor mij al particulier. Ik weet wel veel van computers nouja redelijk :roll: Graag reacite
Link naar reactie
De cijfers klinken redelijk, maar je hebt natuurlijk nooit de garantie dat je ze ook haalt. Bovendien daalt de levensduur van de CPU op 3,5GHz of hoger tot een orde van grootte van maanden, [i:c9834d1a24]onafhankelijk[/i:c9834d1a24] van de koeling. Dat komt omdat het voltage daarvoor zo hoog moet zijn. Wat stikstof betreft, als je daarover moet vragen ben je per definitie niet gekwalificeerd voor het gebruik ervan. Vloeibare stikstof wordt verdampt door de warmte van de CPU en je moet de voorraad vloeibare stikstof dus steeds bijvullen. Dan praten we waarschijnlijk - heb het niet uitgerekend - over minimaal enkele tientallen liters per uur. Aangenomen dat je in staat bent voldoende stikstof aan te slepen voor 8 uur per dag, houdt je CPU het waarschijnlijk geen maand vol met het voltage dat nodig is voor 4,4GHz.
Link naar reactie
Constant bijvullen dat is zeker minder :o Vooral omdat ik de pc nog al vaak lang aan heb staan. Vanwege downloaden enzo en msn. Is het dan gevaarljk om je pc constant aan hebben staan. En moet ik dan soms met een vat stikstof op mn schoot gaan zitten. Het lijkt me toch erg stug. Ze brengen het toch zekers niet zomaar voor de particulier uit. :wink:
Link naar reactie
Weet je zeker dat stikstofkoeling voor de particulier is bedoelt? Volgens mij zijn de enige particulieren die het gebruiken een stel fanaten wiens levensdoel is de hoogste WCPU-id en 3DMark scores te halen. Geloof maar niet dat ze die systemen ook voor dagelijks gebruik hebben, die dienen alleen voor recordpogingen. De meest extreme koeling die geschikt is voor de particulier zijn systemen als Kryotech en Vapochill. Nog een beetje toelichting bij de vloeibare stikstof. Dat spul is volgens mij 178 graden Celsius onder nul. Om het op te slaan heb je dus een "thermoskan" achtige constructie nodig, van behoorlijk goede kwaliteit. Om de pc 8 uur aan te laten staan heb je met 10 liter per uur al 80 liter nodig, maar ik schat je verbruik veel hoger in - enkele honderden liters per dag gemakkelijk. Hoe kom je aan al die vloeibare stikstof? Vergeet de diepvries maar. Je kunt kiezen, misschien kun je het ergens in voldoende grote hoeveelheden kopen, anders heb je een apparaat van duizenden Euro's nodig om het zelf te maken. Een ander leuk punt is de veiligheid. Je kunt best je hand onderdompelen in vloeibare stikstof. Als je het in je mond hebt kun je er leuke bellen mee blazen. Doorslikken is geen goed idee, want dan krijg je last van een opgeblazen gevoel - je overleeft het wel, maar je voelt je niet echt lekker. :) Het is wél gevaarlijk om het metaal aan te raken dat in contact staat met het stikstof. Als je dat doet vries je er onmiddelijk aan vast. Stel eens dat je voorraad stikstof omvalt. Dan kun je maar beter snel wegwezen, want het verdampende stikstof zal alle zuurstof verdrijven. Met een kleine voorraad stikstof is dat gevaar niet aanwezig, maar jij hebt immers honderden liters nodig - duizend als je het een weekje wilt volhouden. PS. Een vat stikstof op schoot hebben is niet slim. Ik zou het neerzetten op een niet warmtegeleidend oppervalk, dat bovendien goed bestand is tegen lage temperaturen. Voordat je ermee gaat werken zou ik goed isolerende handschoenen aantrekken, met handschoenen van plastic eroverheen.
Link naar reactie
//Eddey we hadden het over de betere waterkoeldetten en die hebben hele grote radiateurs. //igg Dual-Xeon is niet zo ideaal hoor angezien maar weinig software dualprocessing ondersteunen. Bovendien ie het verschrikkelijk duur. //2FAST helemaal mee eens, alleen is waterkoeling toch net iets bruter en vooral stiller //brotherofevil + egslim 1. niet alleen gaat stikstof dus op zoals ik al zei, je componenten gaan er aan kapot. De miniumum temperatuur van de core ligt dacht ik op -60 en stikstof gaat daar ver onder. Stikstog wordt over het algemeen alleen voor record pogingen gebruikt en die computers draaien een paar uur en kun je vervolgens weggooien. 2. die 75% haal je nooit, omdat je ook een hele hoge Vcore nodig hebt. Je moet dan dus bovenop dat je proc een hele korte levensverwachting heeft ook nog eens de soldeerbout op je moederbord zettem
Link naar reactie
[quote:c689da63e4="Marcel de Reus"]//brotherofevil + egslim 1. niet alleen gaat stikstof dus op zoals ik al zei, je componenten gaan er aan kapot. De miniumum temperatuur van de core ligt dacht ik op -60 en stikstof gaat daar ver onder. Stikstog wordt over het algemeen alleen voor record pogingen gebruikt en die computers draaien een paar uur en kun je vervolgens weggooien. 2. die 75% haal je nooit, omdat je ook een hele hoge Vcore nodig hebt. Je moet dan dus bovenop dat je proc een hele korte levensverwachting heeft ook nog eens de soldeerbout op je moederbord zettem[/quote:c689da63e4] Voor bovenstaande waarschuwde ik dus ook al. Overigens vraag ik me af in hoeverre de minimumtemperatuur een probleem gaat vormen, omdat de core zelf ook warmte genereert. Daardoor zou de core dus wel een eind boven de stikstoftemperatuur blijven. De vraag is hoever.
Link naar reactie
[quote:b629270344="egslim"][quote:b629270344="Marcel de Reus"]//brotherofevil + egslim 1. niet alleen gaat stikstof dus op zoals ik al zei, je componenten gaan er aan kapot. De miniumum temperatuur van de core ligt dacht ik op -60 en stikstof gaat daar ver onder. Stikstog wordt over het algemeen alleen voor record pogingen gebruikt en die computers draaien een paar uur en kun je vervolgens weggooien. 2. die 75% haal je nooit, omdat je ook een hele hoge Vcore nodig hebt. Je moet dan dus bovenop dat je proc een hele korte levensverwachting heeft ook nog eens de soldeerbout op je moederbord zettem[/quote:b629270344] Voor bovenstaande waarschuwde ik dus ook al. Overigens vraag ik me af in hoeverre de minimumtemperatuur een probleem gaat vormen, omdat de core zelf ook warmte genereert. Daardoor zou de core dus wel een eind boven de stikstoftemperatuur blijven. De vraag is hoever.[/quote:b629270344] Ja maar dat zal toch geen -176+60= 116 graden zijn neem ik aan? Lijkt mij een beetje veel.
Link naar reactie
[quote:9ed3eb1cd7="egslim"]Dat vraag ik me af. Als jij je hand een paar seconden in vloeibare stikstof dompelt houdt je daar geen bevriezingen aan over. En je kunt er leuke rookwolkjes mee blazen. In al die gevallen blijft de temperatuur van het lichaamsdeel dat ermee in aanraking komt dus boven het vriespunt.[/quote:9ed3eb1cd7] vloeibare stikstof wordt gebruikt op wratten weg te vriezen en is ver beneden het nulpunt waarneer het kontakt maakt met de wrat waardoor hij bevriest en er af valt. Ik zou zeker neit je handen in stikstog van -178 graden Celsius steken :D
Link naar reactie
[quote:a483a9a934="naree"]Heren een dringende waarschuwing;of topic maar toch:Steek nooit of nooit je handen in vloeibare stikstof anders kun je ze na enkele seconden afbreken.letterlijk!! Het ongevaarlijke spul dat men waarschijnlijk bedoeld is vloeibaar koolzuur -40°c[/quote:a483a9a934] had ik het dus toch bij het juiste eind, ik vind het al niet zo'n slim plam :D
Link naar reactie
//naree, Eén van mijn natuurkundedocenten heeft voor de klas een demonstratie gedaan waarbij hij onder andere vloeibare stikstof in z'n mond nam en er "rook"wolkjes mee blies. Hij nodigde ons ook uit om dat te doen, en enkelen namen het aanbod aan. Ik ben er behoorlijk zeker van dat het om stikstof ging, maar ik zal het hem nog eens vragen. // Marcel, Wat jij zegt klopt niet helemaal. De dokter gebruikt een staafje dat in vloeibare stikstof wordt afgekoeld. Als het staafje eenmaal is afgekoeld wordt dáarmee de wrat weggevroren, niet met de stikstof. Als ik het me goed herinner duurt het even voordat het staafje voldoende is afgekoeld. Hier: http://www.physik.uni-augsburg.de/~ubws/nitrogen.html zag ik een paar leuke quotes: [quote:9301130a76]suggestion by Edward Lin (California) Another trick you can do is to "drink" LN2. since the nitrogen will vaporize when it gets near your tongue, it will float on an insulating bed of nitrogen gas and not actually freeze your tongue. You can then blow smoke and impress your friends. Important Note: dont drink very much at a time (just a sip) otherwise your skin temperature may eventually get to freezing, and also do not actually swallow since your epiglotis will seal off your esophagus and hold the LN2 long enough to freeze the surrounding tissue.[/quote:9301130a76] Het mailadres van Edward is afkomstig van Berkeley, een gerespecteerde universiteit. Overigens vertelde mijn docent dat doorslikken van vloeibare stikstof alleen leidt tot gasvorming in je spijsveteringsstelsel - niet zo'n lekker gevoel. Het zal afhangen van de hoeveelheid stikstof wiens scenario bewaarheid wordt. Voor de zekerheid: Speel nóoit met vloeibare stikstof zonder het toezicht van een deskundige.
Link naar reactie
Ik vond het verhaal van het aantal liters van Egslim toch al (ironisch en) duidelijk genoeg om te laten merken dat stikstofkoeling ECHT alleen voor 'even een recordje neerzetten' is. En over die minimale temperatuur.. Met een Kyrotech of Prometeia systeem zit je toch ook ver onder nul? Omdat een core zelf ook warmte maakt denk ik dat het met iets als kyrotech wel meevalt, omdat de koeling die wordt aangevoerd toch circuleert en met stikstof zet je gewoon een 'bakje' op je core en die troep verdampt dan.
Link naar reactie
We raken inderdaad een beetje off-topic. (hé, dat mag nu niet meer :oops: ) Als je toch geld over hebt ben je inderdaad het beste af met iets als Kryotech of Prometia. Overigens is P4 ook de ideale CPU voor dit soort acties, omdat het ding voltage/vermogen/koelingsgelimiteerd is. Met een AXP kom je veel minder ver - zelfs met dezelfde extreme aanpassingen - omdat voor die CPU andere factoren beperkend zijn.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...