Ga naar inhoud

Nieuw moederbord/cpu/geheugen


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben van plan om m'n pc wat te upgraden. Ik heb nu een ATX kast( http://www.aopen.com/products/housing/hq45.htm (deze geloof ik)). En ik wil graag een moederbord met 256/512 DDR geheugen, kheb gelezen dat DDR 400 nog niet veel sneller is dan DDR333, graag jullie mening daar over :) En een snelle processor dacht dat de AMD XP 2200 de snelste was, mocht er sneller zijn, vermeld de snellere dan. Dus ff in het kort, van alles het snelste 8) :D en alles moet op elkaar passen want dat snap ik zelf nog niet echt.. Als dit ff voor me zou kunnen samenstellen, dat zou ik erg aardig vinden! Alvast heel erg bedankt!!
Link naar reactie
De vraag is dan wat wil je met het systeem? Bijvoorbeeld overclocken en gamen? Als ik het goed begrijp wil je een snel AMD systeem aanschaffen. Lijstje epox mobo, bv de 8k3a, snel en goed overclockbaar mobo met weinig extra's. (Dus wat zijn je eisen, dan kunnen we verder gaan zoeken) samsung geheugen 512mb pc2700. Amd xp 2200. Momenteel de snelste, binnen een paar weken komt de 2400+ en de 2600+ uit. Verder zijn er veel threads over een pc samenstellen, dus loop het forum eens door.
Link naar reactie
wat ik zoek is dus die 3 onderdelen in hun snelste/meest stabiele versie en zo dat het op elkaar past. Ik wil graag een snelle multimedia pc, ik werk veel met grafische programma's en speel soms wel eens een spelletje maar dat is niet waar het mij omgaat. Gewoon een snelle mutlimedia pc :) Ik heb hier €700 euro liggen voor die 3 onderdelen waarvoor ik dus het beste van het beste wil natuurlijk ;)
Link naar reactie
Zware grafische programma's vreten nogal veel geheugen, misschien is 1Gb RAM dan wel aan te raden. Dat Samsung PC2700 is een aanrader. Verder [Hint] zijn de MAX series moederborden van Abit erg aantrekkelijk, helemaal in combinatie met een MediaXP set. [/Hint] Denk eraan dat de MAX moederborden geen seriële of paralelle poorten hebben, wel 10 USB aansluitingen + 3 Firewire. MediaXP is een kastje dat in een 5 1/4" baai past, met extra, gemakkelijk bereikbare aansluitingen. Ik weet niet hoeveel je dan nog overhoudt voor een CPU.
Link naar reactie
Geheugen: ------------------ Ik begrijp dus dat PC2700 a.k.a 333Mhz geheugen dus nog steeds de beste optie is. Moederbord: ------------------ Welke van deze moederborden zou ik dan nodig hebben en waar kan ik die kopen? http://www.motherboards.com/catalog/product_list.php?category_id=4&index_id=7&subcategory_id=7& Deze neem ik aan toch? http://www.motherboards.com/catalog/product_info.php?category_id=4&index_id=7&subcategory_id=7&products_id=14188& En seriële of paralelle poorten zijn alleen voor muis en toetsenbord toch? Die kunnen bij mij allebei op USB dus das geen probleem. En nog 1 vraag, hoeveel Mhz/Ghz processor kan er maximaal op zo'n moederbord.
Link naar reactie
Inderdaad de AT7 MAX2. Toetsenborden en muizen gebruiken tegenwoordig PS/2 of USB, seriële muizen zijn een zeldzaamheid. De eerste MAX had ook geen PS/2, maar de MAX2 wel weer. Alle huidige AthlonXP CPU's zullen erop werken en het moederbord zou ook geen problemen met een (onofficiële) 333MHz FSB mogen hebben. In hoeverre toekomstige CPU's zoals Barton ondersteund zullen worden is nog niet zeker, maar ik verwacht daar geen moelijkheden mee. Waarschijnlijk heb je alleen een BIOS update nodig.
Link naar reactie
Wat bedoel je precies met een 'onofficiële 333Mhz FSB'?? En kun je me uitleggen wat de volgende dingen betekenen die op de site van het moederbord staan? --- SeriaATA On board Marvel88i8030 Controller x 2 Support SATA data transfer rates 150 MB/s (1.5G bps) --- IEEE 1394 Supports IEEE 1394a at 100/200/400 Mb/s transfer rate --- Alvast heel erg bedankt!
Link naar reactie
[quote:49cbcb8bca="bkuipers"]Wat bedoel je precies met een 'onofficiële 333Mhz FSB'?? En kun je me uitleggen wat de volgende dingen betekenen die op de site van het moederbord staan? --- SeriaATA On board Marvel88i8030 Controller x 2 Support SATA data transfer rates 150 MB/s (1.5G bps) --- IEEE 1394 Supports IEEE 1394a at 100/200/400 Mb/s transfer rate --- Alvast heel erg bedankt![/quote:49cbcb8bca] Serial ATA is de opvolger van ATA-66/100/133 en heeft een theoretische maximale doorvoer van 150 MB/s hier kan je echter via een omvormer ook gewoon een gewone ATA-66/100/133 hdd op aansluiten. IEEE1394 = Fire-wire = I-link = DV-in/out dit is een aansluiting waar je o.a. een digitale videocamera op aan kan sluiten, leuk voor als je gaat video bewerken. je kan echter ook andere apperetuur met een IEEE1394 aansluiting erop aansluiten.
Link naar reactie
[quote:6dbf0aa7af]Serial ATA is de opvolger van ATA-66/100/133 en heeft een theoretische maximale doorvoer van 150 MB/s hier kan je echter via een omvormer ook gewoon een gewone ATA-66/100/133 hdd op aansluiten. [/quote:6dbf0aa7af] Dus als ik zo'n moederbord koop moet er een andere hardeschijf op of een omvormer tussen? Hoe duur kost zo'n omvormer en hoe heet deze officieel of is er een andere manier? [quote:6dbf0aa7af]Met een onofficiële 333MHz FSB bedoel ik dat het wel probleemloos zal werken, maar dat de fabrikant het niet officiëel ondersteund.[/quote:6dbf0aa7af] Wat ik ook nog was vergeten te vragen was of je heirmee de snelheid van het geheugen bedoelt of iets anders??
Link naar reactie
Nee, de Serial-ATA is een extra. Er zijn ook nog twee gewone ATA aansluitingen aanwezig, plus twee met dank aan een Highpoint RAID controller. Maar die hoef je niet per sé voor RAID te gebruiken. Ik geloof dat bovendien een S-ATA naar normale ATA convertor wordt meegeleverd. Het belangrijkste aan de S-ATA is dat als je over een paar jaar een extra hd wilt aanschaffen die (S-ATA) hd nog steeds op dit moederbord zal werken. De CPU communiceert met het geheugen via het moederbord. Er zijn dus twee verbindingen: CPU <=> moederbord, FSB genaamd en moederbord <=> geheugen, ook wel de geheugenbus genoemd. De geheugenbus ondersteund probleemloos en officiëel DDR333, de 333MHz FSB is onofficiëel.
Link naar reactie
Ik heb een beetje met dat moederbord gespeeld en ik vond 'm ideaal, eigenlijk niks mis mee. Die ASUS heb ik ook even in handen gehad, maar die sprak me minder aan. Maar het mooiste van de ABIT is MediaXP. Die kun je er optioneel bijkopen. Daarmee heb je een heel scala van multimedia aansluitingen aan de voorkant van de kast. Je kunt er dus heel gemakkelijk bij.
Link naar reactie
De abit is dus een heel ander concept dan de asus. Abit heeft dus oude aansluitingen weggelaten en vervangen door moderen aansluiting (btw de printer is vaak nog parralel). En bij de Abit kun je dus zo'n kastje aan de voorkant krijgen met al je aansluitingen. Alleen dat moederbord is dus wel bijna 300 euro in de [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/37594]tweakers.net\pricewatch (incl maxmedia)[/url] en dan nog 180 euro voor de 2200+ en dan 175 euro voor 512mb Samsung geheugen. Zit je net onder je budget. (alle prijzen uit de pricewatch, dus bij verschillende zaken, zal iets hoger zijn als je alles bij 1 zaak wil halen) Verder, wat voor voeding heb je nu? die standaard uit de aopen kast? zou problemen op kunnen gaan leveren, zeker als je gaat overklokken.
Link naar reactie
Ok, ik heb hier een heleboel informatie uit kunnen halen, mar ik heb bij m'n vrienden en kenissen ook wat geinformeerd en die zeggen onder andere dat de Gigabyte XP goed is als moederbord. Iemand hier ervaring mee? En ook heb ik gehoord dat er binnenkort (half jaar) nieuwe en vooral snellere moederborden uitkomen met kleinere transistors, is dit zo? En zo ja, zou het echt veel voordeel voor mij hebben om een half jaar te w88 voor een nieuwe moederbord die misschien ook weer in een ander formaat kast moet en waar misschien dan alleen nog maar S-ATA op zit (weg cd-rom(writer) en dvdrom en hdd??). Ik weet dus op dit moment totaal niet wat ik zal doen, aan de 1e kant lijkt mij de ABit erg mooi maar daar hoor ik ook mensen over die zeggen dat die niet zo goed is. En dan hoor ik weer dat de gigabyte wel goed is en anders moet ik wachten een half jaar... :-? En ehh.. hoe zit dat met die DDR400 geheugen bankjes? Die, heb ik gehoord, zijn nog niet volluit te gebruiken op de hedendaagse moederborden? Sorry voor de vele vragen maar ik wil graag het beste voor m'n geld :D BTW. Kheb nu een 300 watt voeding.
Link naar reactie
[quote:c6292e1ca2="bkuipers"]Ok, ik heb hier een heleboel informatie uit kunnen halen, mar ik heb bij m'n vrienden en kenissen ook wat geinformeerd en die zeggen onder andere dat de Gigabyte XP goed is als moederbord. Iemand hier ervaring mee? En ook heb ik gehoord dat er binnenkort (half jaar) nieuwe en vooral snellere moederborden uitkomen met kleinere transistors, is dit zo? En zo ja, zou het echt veel voordeel voor mij hebben om een half jaar te w88 voor een nieuwe moederbord die misschien ook weer in een ander formaat kast moet en waar misschien dan alleen nog maar S-ATA op zit (weg cd-rom(writer) en dvdrom en hdd??). Ik weet dus op dit moment totaal niet wat ik zal doen, aan de 1e kant lijkt mij de ABit erg mooi maar daar hoor ik ook mensen over die zeggen dat die niet zo goed is. En dan hoor ik weer dat de gigabyte wel goed is en anders moet ik wachten een half jaar... :-? En ehh.. hoe zit dat met die DDR400 geheugen bankjes? Die, heb ik gehoord, zijn nog niet volluit te gebruiken op de hedendaagse moederborden? Sorry voor de vele vragen maar ik wil graag het beste voor m'n geld :D BTW. Kheb nu een 300 watt voeding.[/quote:c6292e1ca2] Gigabyte maakt gewoon goede moederborden, maar ze onderscheiden zich niet echt van de concurrentie. Die nieuwe, snellere moederborden zijn nieuws voor mij en wat het nut van die kleinere transistors voor een moederbord is snap ik ook niet echt. Klinkt niet erg geloofwaardig. Het kastformaat zal wel gelijk blijven en gewone ATA zal voorlopig nog blijven bestaan, die CD-ROM kun je blijven gebruiken. Moderne moederborden zijn afgesteld op DDR333, daarom presteert DDR400 zelfs slechter.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...