Ga naar inhoud

moederbord vervangen


Aanbevolen berichten

beste mensen, ik heb nog een pentium 1 staan waarvan het moederkapot is. nu wil ik het moederbord vervangen en vroeg me af waar en of die te verkrijgen zijn en hoeveel ze kosten het gaat hier om een moederbord van het volgende merk INTEL 430TX PCI moederbord. misschien heeft iemand nog zo een moederbordje liggen. als ik trouwens bovenstaand moederbord wil vervangen door een ander moederbord is dit mogelijk en zit dan de processor er gewoon bij, of moet de processor apart gekocht worden ??? alvast bedankt
Link naar reactie
voor zo'n moederbord moet je op een computer beurs ofzo kijken dit zal je in elk geval (als de prijzen kloppen) niet meer dan 20 euro mogen kosten. als je een ander moederbord neemt krijg je hier soms wel en soms geen processor bij (meestal niet) en als je eentje zonder processor koopt moet je kijken of je processor wel op dit moederbord past en je moet opletten dat het een AT form factor moederbord is denk ik dit zijn zo ongeveer de punten waarop je moet letten
Link naar reactie
Zelf heb ik geen goede ervaring met het kopen van 2e hands moederborden op de beurs. De prijzen zijn tegenwoordig gezakt, maar ja, en voor die prijs kunnen die borden helemaal niet meer worden getest. Als de CPU ontbreekt, kapot of niet betrouwbaar is, dan zou ik gewoon iets heel anders kopen wat binnen je budget past. Hoe staat het overigens met de andere onderdelen? Harde schijf, geheugen, CD-Rom speler? Als het geheugen bijvoorbeeld 32 MB of minder is, dan zou ik nog eens heel goed nadenken wat je wilt gaan doen. Alleen als je graag wilt kennismaken met de hardware van de computer, dan zou ik deze leerzame weg volgen. Eventueel nog gewoon als hobby.
Link naar reactie
hij is puur bedoelt voor tekstverwerking, en eventueel afspelen en opnemen van cd's. er zitten vier geheugenbank ingangen tot een maximum van 256 mb. dus elke bank een 64 mb. hardeschijf is geloof ik 10 gb. floppydisk zit erop. het is echt een heel simpele computer. als ik een nieuw moederbord zou moeten kopen, welke kan ik dan het beste kopen, en bij wie ?? gewoon een goedkoop dingetje. P.s. als ik een 2e hands moederbordje koop zonder processor, kan ik dan de processor van het kapotte moederbord overzetten ???of is de processor automatisch kapot als je moeder bord kapot is ????
Link naar reactie
[quote:81dd88ddbe="Designpiet"]hij is puur bedoelt voor tekstverwerking, en eventueel afspelen en opnemen van cd's.[/quote:81dd88ddbe] Gewoon voor gewone brieven? Dus niet voor documenten van pakweg 10 kantjes of meer met plaatjes? In dat gevalt zal een Pentium 133-200 wel voldoen. [quote:81dd88ddbe="Designpiet"]er zitten vier geheugenbank ingangen tot een maximum van 256 mb. dus elke bank een 64 mb.[/quote:81dd88ddbe]Dimm slots? Momenteel heb je 64MB? [quote:81dd88ddbe="Designpiet"] hardeschijf is geloof ik 10 gb. floppydisk zit erop. het is echt een heel simpele computer.[/quote:81dd88ddbe]Die 10GB hebben een boel simpele computers niet ... [quote:81dd88ddbe="Designpiet"]als ik een nieuw moederbord zou moeten kopen, welke kan ik dan het beste kopen, en bij wie ??gewoon een goedkoop dingetje.[/quote:81dd88ddbe] Tja hier in Almere koop je voor 35 euro een 2e hands P166 met 32MB en 3 mnd garantie. De spullen die je al hebt, kunnen er misschien zo in (zoals CD-Rom en harde schijf). Het geheugen zou je moeten controleren. Het blijft bij een lage prijs altijd puzzelen. Misschien dat iemand een geschikt moederbord heeft, maar de beurs, nee daar probeer ik het niet meer. [quote:81dd88ddbe="Designpiet"]P.s. als ik een 2e hands moederbordje koop zonder processor, kan ik dan de processor van het kapotte moederbord overzetten ???of is de processor automatisch kapot als je moeder bord kapot is ???? [/quote:81dd88ddbe]Tja, de CPU kan kapot zijn, maar dat hoeft niet. Wat is er mis met het moederbord? Over wat voor CPU praten we?
Link naar reactie
als je documenten niet heel uitgebreid worden (gigantische verslagen met veel plaatjes enz.) kun je met een PI prima vooruit. Anders zal het allemaal toch wat traag worden (alhoewel ik ook wel eens zo'n verslag op een 486-33 MHz heb gemaakt). 10 Gb is royaal. Mijn PII heeft slechts 8.4 :D Een nieuw mobo zou ik er niet voor kopen. Gewoon een 2e handsje, zo duur zullen die niet zijn. En nieuw zijn ze waarschijnlijk niet meer te vinden. Processor zal niet kapot zijn verwacht ik, maar het kan wel op zich. Evt heb ik nog een PI mobo liggen (hangt af van wat voor geheugen & processor je hebt, en verdere eisen zoals aantal insteeksloten). Ik weet niet of je een beetje uit de buurt komt? Overigens staat dat Intel 430 niet voor het merk moederbord, maar voor het merk & type chipset dat erop zich... Die chipset regelt het verkeer tussen processor en geheugen/insteekkaarten enz. en bepaalt dus mede de snelheid en mogelijkheden van het systeem.
Link naar reactie
ik woon in breda is een kwartier met trein, als je nog een oud moederbord hebt liggen die goed werkt ....... waar kun je trouwens zien op het moederbord wat voor merk het is ? ik heb het boekje van het moederbord en er staat het volgende in : The INTEL 430TX Pentium PCI motherboard is based on the INTEL 430TX BGA chipset. dus ik ging ervan uit dat het eerste het merk van het moederbord was en het 2e het merk van de chipset.
Link naar reactie
Ik zal morgen wel even hier posten wat voor mobo het precies is en hoeveel geheugenbanken enz... Merk staat erop vermeld meestal. Overigens heb ik me vergist, het is inderdaad een moederbord van Intel... Ik ken Intel eigenlijk voornamelijk als processor en chipset bouwer, vandaar. Maar moederborden hebben ze ook gemaakt. Je hebt dus een Intel moederbord met daarop een Intel chipset van het type 430TX BGA. Wat voor problemen heb je met het moederbord eigenlijk?
Link naar reactie
het voornaamste probleem dat ik heb met de computer is dat er niks gebeurt. je krijgt gewoon een zwart scherm en harddisk ratelt niet . ik dacht eerst misschien de voeding, maar deze heb ik geprobeerd op een andere computer en de voeding deed het gewoon. je krijgt alleen een rood lampje te zien en voor de rest gebeurt er totaal niets. dus ja, dan is het hoogstwaarschijnlijk het moederbord dacht ik. p.s. ik heb dat boekje hier liggen dus ik kan precies zien wat de mogelijkheden zijn.
Link naar reactie
Ik heb wel eens dergelijke computers nagekeken die op zich wel bleken te werken. Probleem zat dan vaak in de IDE kabels (verkeerd aangesloten of apparatuur defect). De beste weg om dit te onderzoeken is om de IDE kabel en FD kabels te verwijderen. Eventueel ook de voedingskabels verwijderen. Alleen opstarten met het meest noodzakelijke (voeding, moederbord, CPU, geheugen, videokaart). Soms de CMOS data nog even wissen, meestal via jumper. Soms is het systeem gewoon van slag. Heb je overigens al eens kabels losgetrokken en misschien dus verkeerd vastgemaakt?
Link naar reactie
Mocht dat niet werken dan heb ik hier het volgende mobo liggen: ASUS PSA-B Ik heb helaas geen boekje (kan die ook niet online vinden), maar hetvolgende zit erop: AGP 3x PCI 2x ISA 3 SDram banken ATX én AT voedingaansluiting Socket 7 Award Bios ALI chipset (M1542 ?) 2x IDE aansluitingen, + 1x floppy. verder aansluitingen voor COM1/2 en Parallelle poort (dus met een kabel naar een insteekslot, niet zoals tegenwoordig de connector zelf op het mobo) PCI snelheid kan van 30 tot 40 MHz versteld worden, de FSB (? er staat CPU) van 60 tot 120. Verder is de multiplier in te stellen tussen de 1,5 en 5 (afhankelijk van proc) en de Vcore tussen de 2.0 en 3.5 Het is zo'n mini-moederboardje van 21x21 cm. Ik heb er ook een P166 bij als je wilt (+ heatsink en evt fan (die laatste zit sinds kort op m'n videokaart :D ). Het enige wat er ontbreekt is de batterij... Stuur maar een PB als je meer wilt weten...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...