Ga naar inhoud

nieuw moederbord: pakt HD alleen op secundaire IDE


Aanbevolen berichten

Net een nieuw Moederbord geinstalleerd. Gelijk een nieuwe HD erbij geprikt, beide had ik al een tijdje liggen, het moederbord is een Aopen 133mhz fsb en ik heb er een HD van Samsung bij van 40Gb. Mijn oude HD van 8,3Gb met windows 98 en vol met programma's wil ik er ook gewoon bijplaatsen, terwijl ik op de nieuwe HD windows XP heb gezet. Nou wordt er bij het opstarten slechts 1 schijf gevonden, degene op de secundaire IDE poort. Of dat nu de oude schijf (met windows 98) is of de nieuwe (met windows XP) Allebei de schijven staan op Master, het maakt niet uit of ik mijn brander (die op slave staat) er wel of niet bijprik. Als er nu een HD op de primaire IDE poort zit wordt hij gewoon niet gevonden. Het vreemde is dat de oude schijf soms wel wordt gevonden op de primaire IDE poort. Dan start de computer dus vanaf daar op. Op de secundaire IDE poort dus geen problemen. De schijf die ik daarop aansluit is de schijf vanaf waar de pc opstart. Het lijkt mij geen softwareprobleem, het kan toch niet uitmaken wat voor besturingssysteem er op de schijf staat voor het vinden ervan…? Wat me uiteindelijk opviel is dat er een kabel met meer aders dan de mij bekende IDE kabels in de primaire poort geprikt zat. Dan vindt ik het nog vreemd dat de oude schijf hier wel mee werkt en de nieuwe(re) niet. In het Bios staat auto detect HD gewoon ingeschakeld. Waar moet ik nu naar kijken?
Link naar reactie
sluit alleen maar 1 HD aan op de primaire HD. Geen enkel apparaat op de 2e IDE controller. Boot het systeem en ga in het BIOS, ik neem aan AWARD. Doe een manual detect. Doe het om en om met de nieuwe en de oude HD. (als ik de andere posts zie, dan neem ik aan dat ie goed is aangesloten, pin 1 bij pin1 en ook het voedingskabeltje van de HD. Probeer ook een andere. Als ie ze niet vindt (de ene keer el de andere keer niet=NIET GEVONDEN) dan moet je gaan denken aan een kapotte IDE aanluiting. (ps. check de handleiding van de mobo over aansluiten van IDE, ik denk het niet, maar je weet nooit of ze een uitzondering hebben gemaakt). Als extra test zou je de HD ook als slave kunnen aanlsuiten, kijken of ie hem detecteert. Je zei nieuwe mobo, dus als ie de tests niet doorkomt, terug naar de leverancier
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...