Ga naar inhoud

Brand onstaan van pc ??


Aanbevolen berichten

Nee een PC fikt haast nooit. Waarom niet? Omdat er simpelweg gewoon gewoon geen goed brandbare spullen in je kast zitten. Als je CPU doorfikt dan is dat 1. heel knap (ik weet niet wat voor CPU je hebt maar meestal knallen ze er al lang uit voor ze doorfikken) en 2. dan verschroeit de core gewoon en gebeurt er verder niets. Stop je comp altijd in een geaard stopcontact liefst in een safeway stekker doos met overspannings en blikseminslag beveiliging. Wat misschien zou kunnen is dat je voeding gaat fikken al is het meestal gewoon een knal met zwarte rook als ie het begeeft (spreek uit ervaring), dan fikt dus je voeding uit, maar dat blijft binnen je kast dus niks aan de hand.
Link naar reactie
Elco's en weerstanden kunnen echt wel branden. Enne een elco wil nog wel eens ontploffen. En ook heb ik wel eens een vonkenregen uit IC's en transistoren zien komen. Tja en kortsluiting zodanig dat de voeding net niet doorbrandt ... Dus er is best wel enige risico aanwezig. Ik denk wel dat de voeding het meest brandgevaarlijke onderdeel is.
Link naar reactie
Als je naar brandbaar materiaal kijkt, denk ik dat er in een tv minder zit, dan in een pc. In een pc zit nogal wat brandbare bedrading. Die makkelijk kan gaan schroeien bij kortsluiting. Brand ontstaat ook niet zomaar. TV's staan vaak een hele tijd te smeulen, soms ligt er een kleedje op, soms hangen er gordijnen of vitrage naast. En als dat maar heet genoeg wordt, is er op een gegeven moment geen houden meer aan. Maar wat doe je dan met koelkast, cv, stereo-installatie, etc. Je kunt toch niet overal de stroom afhalen. Het eten bederft je in de koelkast, en met de cv uit wordt het stervenskoud in huis.
Link naar reactie
[quote:39ce99f021="lykele"]En brand in een pc...kan haast niet, plastic schroeit alleen, maar als je hem op een vloerkleed oid hebt staan, dat is het grote gevaar...[/quote:39ce99f021] Klopt, maar het zal je maar gebeuren. Overigens denk ik dat de monitor ook brandgevaarlijk is. Ook deze heeft een standby stand, dus zelfs als die niet gebruikt wordt is er een risico.
Link naar reactie
[quote:a5174a2b98="gerben"]Maar wat doe je dan met koelkast, cv, stereo-installatie, etc. Je kunt toch niet overal de stroom afhalen. Het eten bederft je in de koelkast, en met de cv uit wordt het stervenskoud in huis.[/quote:a5174a2b98] Nog even en huis kan niet meer branden, grote onzin dus! Een koelkast en CV heeft andere risico's dan een radio (electronica), en een TV heeft weer andere risico's (hoogspanning en beeldbuis). Dus ik denk dat er appels en peren worden vergeleken. Laat gewoon de apparatuur niet onnodig aanstaan. Bespaart ook nog wat.
Link naar reactie
CV is een prachtige uitvinding. Maar het komt een heel enkele keer voor, dat deze op hol slaat. Een thermostaat die blijft hangen bijvoorbeeld. Kan tot brand en/of explosie leiden. Is ook meer dan eens gebeurd. Vooral olie-gestookte installaties zijn in dit opzicht erg gevaarlijk. Mijn pc gaat 's nachts wel uit, niet op standby. Maar mijn monitor niet, tv ook niet, cv ook niet. Stereo heeft geen standby, daar is ie te oud voor, maar anders ging die denk ik ook niet uit. In ALLE electrische apparaten kan kortsluiting ontstaan, evenals in electrische bedrading, stopcontacten, etc. Het risico van brand is erg klein, bij juist gebruik en goed onderhoud. Maar er is altijd een risico, wat je ook doet. Uitzetten is echter veelal geen reële optie. Blijft een kwestie van afwegen van risico tegen gebruiksgemak.
Link naar reactie
[quote:f4a6ae277a="gerben"]Mijn pc gaat 's nachts wel uit, niet op standby. Maar mijn monitor niet, tv ook niet, cv ook niet. Stereo heeft geen standby, daar is ie te oud voor, maar anders ging die denk ik ook niet uit.[/quote:f4a6ae277a] Tja, die de computer lijkt me een kleiner risico dan de monitor. Nou ja, dat moet je dan ook verder zelf weten.
Link naar reactie
[quote:ea96847adb="Hans.Vosman"]Tja en kortsluiting zodanig dat de voeding net niet doorbrandt ... Dus er is best wel enige risico aanwezig. Ik denk wel dat de voeding het meest brandgevaarlijke onderdeel is.[/quote:ea96847adb] Als je daar nou echt bang voor bent dan doe je toch gewoon je voeding uit? En je monitor lijkt me ook best makkelijk: knoppie indrukken :P En als je paranoide EN lui bent, zet je gewoon zo'n mooie stekkerdoos met aan/uit knoppie er tussen: indrukken na gebruik :P Simpel toch? Geen stroom = Geen fik! En als we het hebben over doorbranden/fikken als je pc aanstaat.. tja.. Dan kan je denk ik niet meer doen dan een stekkerdoos kopen die beveiligt is tegen overbelasting en zorgen voor een wat duurdere (kwalitiets)voeding. En ALS de zooi dan doorfikt ben je er in ieder geval snel bij ;) Tenzij je pc 's nachts aanstaat omdat je iets aan downloaden bent, maar dat doe je zelf...
Link naar reactie
[quote:e619544b45="S0epkip"]En als je paranoide EN lui bent, zet je gewoon zo'n mooie stekkerdoos met aan/uit knoppie er tussen: indrukken na gebruik :P[/quote:e619544b45] Hmm, ik hoor dus in deze categorie. Ik vind zo'n schakelaar heel erg handig. Ook tijdens het sleutelen: 1 klik en hopla, alles uit. Ik geloof niet dat je er :roll: paranoïde :roll: voor hoeft te zijn :-? ... Vertrouw niet veel op die overspanningsbeveiligers. Als de spannigspiek te lang duurt, dan volgt er volgens mij nog steeds vuurwerk als de zekering er nog niet uitgevlogen is. Enne, tegen blikseminslag is niks beveiligd, dus dat betekent stekers trekken, kijk dat dan realisme of toch paranoide :roll: gedrag? Denk dan wel aan alle stekers, ook telefoon en kabel :roll:
Link naar reactie
[quote:6f15624ab3="Hans.Vosman"] Hmm, ik hoor dus in deze categorie. Ik vind zo'n schakelaar heel erg handig. Ook tijdens het sleutelen: 1 klik en hopla, alles uit. Ik geloof niet dat je er :roll: paranoïde :roll: voor hoeft te zijn :-? ... Vertrouw niet veel op die overspanningsbeveiligers. Als de spannigspiek te lang duurt, dan volgt er volgens mij nog steeds vuurwerk als de zekering er nog niet uitgevlogen is. Enne, tegen blikseminslag is niks beveiligd, dus dat betekent stekers trekken, kijk dat dan realisme of toch paranoide :roll: gedrag? Denk dan wel aan alle stekers, ook telefoon en kabel :roll:[/quote:6f15624ab3] Vergeet dan niet de voedingsstekker eruit te halen, en de internetkabel, en alle speaker kabels als die in een woofer uitkomen die zelf ook weer een stekker heeft. En de monitor want die heeft ook een eigen stekker. En je printer, want ook die heeft verbinding met je PC en de stekkerdoos. EN ik moet dan hier nog mijn scanner uitrijten en mijn 'nsync station van mijn mobiele telefoon. Nee dat hoef van mij allemaal niet,... ik heb een bliksemschakelaar in het stopcontact en nog een ingebouwde in de extra stekkerdoos.
Link naar reactie
[quote:6c4054058f="Juggernaut"]Vergeet dan niet de voedingsstekker eruit te halen, en de internetkabel, en alle speaker kabels als die in een woofer uitkomen die zelf ook weer een stekker heeft. En de monitor want die heeft ook een eigen stekker. En je printer, want ook die heeft verbinding met je PC en de stekkerdoos. EN ik moet dan hier nog mijn scanner uitrijten en mijn 'nsync station van mijn mobiele telefoon. Nee dat hoef van mij allemaal niet,... ik heb een bliksemschakelaar in het stopcontact en nog een ingebouwde in de extra stekkerdoos.[/quote:6c4054058f] Valt best mee. En als je eenmaal een blikseminslag hebt meegemaakt, dan praat je wel anders. Onderdeeltjes van de betrokken apparatuur liggen soms verspreid over 10 meter. En dat betrof toen nog een indirecte inslag (de inslag zelf was 200 meter verder in een oude boom). Maarre het is voldoende om de stekers uit te trekkken die echt van belang zijn hoor. Voordeel van zo'n verlengsnoer (met schakelaar). Dus één netsteker, één telefoonsteker, eventueel een antenneaansluiting en zo'n netwerkkabel. Valt allemaal best mee, zo vaak onweert het niet. En in de stad is er een ander risico dan op het platteland. Maar ja, in ALmere-Haven, voor mij een paar kilometer van mijn eigen woning, is toch onlangs zo'n inslag geweest. En toen zijn er veel computers gesneuveld. Dus denk er niet te makkelijk over! Je speelt letterlijk met vuur!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...