Ga naar inhoud

Niet oc'en -> standaard componenten?


Aanbevolen berichten

Wanneer je niet van plan bent te gaan oc'en, is de koeler die bij een boxed AMD zit dan afdoende (casefans zijn aanwezig)? Dit omdat ik nogal wat mensen hoor die niet echt onder de indruk zijn van de standaard geleverde fan. Tweede punt is eigenlijk meer een stelling die ik hier eens wil deponeren: Als je niet oc'et kun je tav je componenten wat minder strenge eisen hanteren (denk aan minder features op mobo of gebruik standaard koeler) en dus spaar je daarmee geld uit, waarmee je vervolgens bv. een snellere proc. + geheugen kunt kopen waardoor je per saldo niet veel slechter af bent door niet te oc'en.
Link naar reactie
[quote:ea07be3b75="Tarden"]Wanneer je niet van plan bent te gaan oc'en, is de koeler die bij een boxed AMD zit dan afdoende (casefans zijn aanwezig)? Dit omdat ik nogal wat mensen hoor die niet echt onder de indruk zijn van de standaard geleverde fan.[/quote:ea07be3b75] Meestal wel, wordt bepaald door de luchtstroming in de kast. In een kleine kast is er meer kans op een slecht lucht doorstroming. Zelf vond ik de boxed versie aan de dure kant. Een goede koeler heb je al voor zo'n 15 euro. Wil je echt een rustige ventilator dan zul je een hoger bedrag moeten uitgeven. De koeler in de boxed versie lijkt heel veel op mijn COolermaster koeler. Die koeler vind ik toch wel wat klein en licht en de ventilator is op het volle toerental toch wel luidruchtig te noemen. Maarre :-?, dat zegt natuurlijk niks over die boxed versie. En je stelling, hmm, ik denk dat je met overklokken meer snelheid behaald. Het voordeel dat ik zie van een standaard systeem is dat je minder betaald en dus meer geld overhoudt voor de leuke computer dingen.
Link naar reactie
Een boxed koeler zal best voldoen met casefans in je kast. Neem alleen dan niet zo' n heethoofd als de 2100+ want dat tekt die boxed koeler waarschijnlijk zelfs met een redelijk aantal casefans niet. (ken iemand met 2 casefans en boxed 2100+: 64 graden stressed :o ) Ik ben het absoluut eens met je stelling als het gaat om die-hard OC'ers die om goed te kunnen OC'en heel veel geld uitgeven aan: goed merk geheugen goed merk videokaart koeling (ik was ongeveer 160E kwijt) goede kast goede voeding enz. enz. Tuurlijk kan je van dat geld net zo goed sneller spul kopen, maar probleem is vaak dat dat al het snelste is en dat ze nog sneller willen. :P
Link naar reactie
De echte die-hards gaan soms wel erg ver ja ;-) Tot die categorie behoor ik dus duidelijk niet. Vindt het daarentegen wel altijd lastig om de grens te bepalen. De afweging tussen kwaliteits-spullen die duurder zijn en standaardcomponenten die toch ook je performance kunnen verhogen. Vandaar ook een beetje die stelling. Hoe bepaal je nou bij een gegeven budget of je voor een snellere proc. gaat ipv. voor wat betere overclock-componenten? Want stel dat je 400 euro hebt voor een proc/mobo/geheugen, koop je dan die snellere proc en wat meer geheugen of een langzamere proc. en wat kwalitatiever geheugen zodat je die laatste combo kunt overclocken? En verschilt het resultaat dan uiteindelijk wel zoveel?
Link naar reactie
Als je niet gaat overklokken is de standaard koeler voldoende. Dat moeten ze namelijk gewoon garanderen. Kijk wel naar het prijsverschil, een losse koeler kan goedkoper zijn. Geheugen zou ik nooit op bezuinigen. Je hoeft absoluut niet het duurste te hebben, maar neem wel een fatsoenlijk merk. Samsung valt daar bijvoorbeeld onder. Asus A7V333: € 120 2x 256MB Samsung DDR333: € 158 AMD XP 2000+: € 110 Arctic Supersilent 2000: € 13 Samen: € 401
Link naar reactie
spookverhaal OC'en is een hobbie, tenzij je echt extreem gaat of een model neemt met heel veel ruimte P4 Northwood second revisie 1.6ghz (OC't naar 2.9ghz is sommige gevallen) AMD 2400+ (is er nog niet maar schijn naar 3200+/3400+ te willen) Bij dat soort gevallen van bijna of meer dan 1ghz extra merk je het natuurlijk wel. Een P4 1,6ghz is daardoor een hele aardige keuze als je niet vies bent van OC'en. Ik zou BTW altijd 1 stick van 512MB nemen gerben, dat kan beter aggresieve timings aan en houdt de load op je memcontroller laag waardoor je verder kunt OC'en. Dat Asus bord is gewoon geen goede keus, daarmee bedoel ik dat het bord niets bijzonders bied, veel te duur is en veel te weinig BIOS settings en veel te veel jumpers heeft. Ga dan voor de Epox 8K3A+ in geval van OC of anders voor dat ECS KT333 bord of eventueel een Soltek SL5DRV als tussenoplossing.
Link naar reactie
Mja, of ze die timing hebben kunnen, hangt meer van het mobo af. Sommige mindere mobo's willen geen Cas2 draaien met 2 of 3 modules, maar mobo's ala Epox kunnen dat wel. Mijne draait ook met 2x 256 MB Corsair CAS 2, gaat prima. Zoals Gerben al zegt, zou ik wel die paar tientjes extra aan geheugen uitgeven, welke op Cas 2 draaien kan, in plaats van 1 speedstepping van de CPU hoger. Dat snellere geheugen geeft namelijk vaak meer winst als die paar MHz extra op je CPU.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...