Ga naar inhoud

Waterkoeling


Aanbevolen berichten

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Oke, eerst reactie op (ff zoeke...) Craze, dit is inderdaad wat ik ga doen, ga vandaag (nu) even de sloop bellen of ze ook een oude radiator hebben, pompje bij de dierenwinkel (of kan het goedkoper?) en slangen en de slangvastmaakdingetjes ook (ijzeren rondje met schroefje had ik in gedachten) en het reservoir daar ook, moet ik alleen nog waterwetter hebben o.i.d, maar dat komt daarna pas. Ik denk dat ik het geheel wel buiten mijn kast moet zetten i.m.v. grootte van de autoradiator of niet soms? En dat lijkt me wel het leukste aanezicht geven ;) Ook nog gefeliciteerd Soepkip :D En nog een laatste vraagje, ik heb mijn 7200rpm hd onderin "hangen", hij hangt op de kop met een dubbele kooler erop, die dingen maken ook wel wat kabaal, kan ik ze gewoon weghalen omdat hij al zijn warmte weg kan aan de onderkant en volgens mij niet echt opgewarmt wordt door de floppydisk, die ik bijna nooit gebruik of moet ik ze (de coolers;)) laten zitten? Mijn sys temp is : 28 stabiel geloof ik, bij spellen kan het iets hoger zijn. That is all.
Link naar reactie
Oke, ik zal er aan denken, ik had eigenlijk nog geen koelblok uitgezocht, allemaal betwel prijzig namelijk :) Heeft iemand een goed advies? Meeste koelblokken die ik zag waren rond de E70 tot E50 op [url=www.oc-shop.nl]Oc-Shop[/url] Ik hoorde ook dat 't koelblok en de radiator het beste van hetzelfde materiaal kunnen zijn, koper - koper bijv. i.v.m. erosie, is dit waar en kan ik het beste naar een koper radiator vragen/zoeken of maakt het minder uit welk metaal de radiator is? Ik heb een auto recycle bedrijf gebeld en moet er nu even langs om een goeie maat enzo uit te zoeken, nou nog een vraag, is de kleinste radiator van een auto groot genoeg of kan ik beter een iets groter model nemen?
Link naar reactie
[quote:85c7ea4b22="egslim"]Niet aan gedacht, maar ik denk wel dat het waar is. Het probleem heet electrolyse - scheikunde. Bepaalde combinaties zullen minder - verwaarloosbare? - problemen geven, bij andere is het effect volgens mij vrij sterk.[/quote:85c7ea4b22] Mm dat zou toch niet uit moeten maken? Bij elektrolyse ontleed een zuivere stof (verbinding) in verschillende elementen. Het heeft dan natuurlijk wel met het materiaal te maken, maar niet of koelblok en radiateur hetzelfde zijn. Als ze beide van een elektrolyse gevoelige stof zijn dan is het natuurlijk ook slecht.
Link naar reactie
Het koelblok en/of radiator zijn niet de onderdelen die ontleedt worden. Het water wordt ontleedt, waarbij koelblok en radiator als polen dienen. Zolang ze van hetzelfde materiaal zijn is er niets aan de hand, want dan hebben ze immers dezelfde potentiaal. Maar verschillende materialen hebben verschillende potentialen en door het ontstane spanningsverschil gaat een miniem stroompje door het water lopen. Daardoor krijg je oxidatie - roest.
Link naar reactie
Van die kant had ik het nog niet bekeken :D Dan krijg je natuurlijk waterstof en zuurstof en dat gaat dan idd oxideren :) Nu weet ik weer waarom ze van hetzelfde materiaal moeten zijn :) (Is trouwens leuk joh water ontleden. Doen wij wel es in de klas en dan de waterstof en zuurstof in een zeepbel een aansteken- knal :P )
Link naar reactie
Hoe denk je dat een batterij/accu werkt? Die wekken electriciteit op door een chemische reactie. Scheikunde is ook al weer een paar jaar geleden, maar als ik het me goed herinner heeft elk metaal een eigen potentiaal. Tussen twee verschillende materialen bestaat dus een potentiaalverschil. Als je dan een electriciteitsdraad ertussen maakt, gaat dus een (kleine) stroom lopen. Daardoor worden de metalen objecten opgeladen respectievelijk ontladen. Dit verschijnsel heft het potentiaalverschil op, waardoor de stroom vanzelf ophoudt. In water gebeurt feitelijk precies hetzelfde, met een klein verschil. Water geleidt stroom, net als een metaaldraad, alleen veel slechter. Maar met het geleidt wel en met een paar ionen wordt de geleiding dramatisch verhoogt. Water bestaat uit zuurstof- en waterstofionen. Wanneer door het lopen van een stroom de lading van een object niet langer nul is zullen de ionen in water met dat object reageren.
Link naar reactie
Oke, ik ben naar een auto recycle bedrijf gegaan, maar ik denk toch dat ik mijn budget iets omhoog krik en eentje op internet koop, de radiateur (E35) was wel redelijk klein, maar zat bestwel onder roest etc. en de "in- en output" van het water waren veel te groot, 3 cm of groter ongeveer. En hij was compleet van aluminium.... als ik een koper koelblokje koop krijg je dus ontleding = erosie = niet prettig. Dus ik koop 1 op internet speciaal hier voor, heeft iemand toevallig ervaring en/of een tip welke wel goed presteert en niet te duur is? [edit/add] Oke, ik heb tijdje online gezocht naar radiateur + cooler, dit is wat ik heb gekozen. Hier een linkje naar een txt-tje, als ik 't hier in plakte werd 't zon rommel, oja, er zijn [b:667e5d49ae]2[/b:667e5d49ae] combinaties, de ene met de papst fan is ietje duurder maar stiller, de andere met de enermax fan is goedkoper maar maakt meer lawaai, welke raden jullie aan? Ik heb als voorkeur de 1e met de papst fan omdat deze stiller is dan de andere fan.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...