Ga naar inhoud

Overklokken vragen


Aanbevolen berichten

Ten aanzien van het overklokken zit ik met een aantal vragen die ik niet in de FAQ terug zag. 1) Ik lees steeds over het overklokken van de videokaart naast het overklokken van het systeem als geheel. Maar aangezien bij het overklokken van een systeem ook de AGP bus wordt overklokt, lijkt het mij dat je je videokaart als het ware dubbel overklokt. Klopt dit? 2) Ook lees ik af en toe dat sommige videokaarten maar moeilijk te overklokken zijn. Daarmee wordt dan het overklokken van de videokaart zelf bedoeld? Ik neem aan dat overklokken van het systeem en daarmee de AGP bus bij de meeste kaarten geen probleem op zal leveren? 3) Bij overklokken komt ook de PCI bus hoger te draaien. Dit kan in bepaalde gevallen problemen opleveren bij de kaarten die erin zitten. Of gebeurt dit slechts sporadisch? Ik vraag dit omdat ik op dit forum altijd lees over het belang van een goed ecombo mobo+koelers+geheugen, maar zelden of nooit dat een videokaart (non-oc'ed) of pci-kaart aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Link naar reactie
1) De snelheid van de AGP bus is bij de meeste moederborden afgeleid van de FSB en dus wordt die snelheid meestal groter. Hiermee vergroot je de bandbreedte tussen databus en je grafische kaart (er kan meer data over in dezelfde tijd). Bij het overclocken van je videokaart zelf vergroot je de snelheid van de grafische processor en het geheugen, waardoor de kaart zelf beter gaat presteren. 2) Sommige grafische procs en het gebruikte geheugen hebben niet veel 'reserve' waardoor ze niet heel ver overclocked kunnen worden. Dat is een kwestie van proberen. Daarnaast ligt het ook aan de koeling hoe ver je kunt gaan. De AGP bus kan ook te snel gaan voor de kaart. De normale snelheid is 66 MHz (ik weet niet of dat bij de nieuwste systemen ook zo is), maar bij zo'n 80 MHz kunnen er problemen optreden. Dit hangt ook van de mogelijkheden van je mobo af. Als je de AGP-divider (die dus bepaald hoeveel % van de FSB de AGP snelheid is) niet meer kunt verlagen dan kun je op een gegeven moment in de problemen komen. Maar meestal valt dat wel mee. 3) Volgens mij valt dat nogal mee. Ik heb zelf niet echt problemen gehad. Mijn FSB draait op 115 en de PCI bus op 1/3e daarvan. Officieel is die snelheid 33 MHz en nu dus 38. Er zijn wel grenzen maar die liggen net boven de 40 MHz denk ik. En ook hier geldt weer hetzelfde over die divider (hier de PCI-divider). Die dividers kun je overigens meestal instellen in de BIOS of anders dmv jumpers/dipswitches op het mobo.
Link naar reactie
Even een aanvulling op Eddy: 2) Ook bij de huidige systemen is de AGP bus idd nog steeds 66mhz Of je door een te hoge AGP snleheid in de problemen komt ligt eraan hoeveel je videokaart aankan. Over het algemeen kan je best ver gaan daarin. De meeste Geforce kaarten en ATI kaarten blijven vaak wel tot zo'n 90mhz stabiel, maar dit verschilt ook per kaart. 3) Ik heb daar weldegelijk problemen mee gehad :( Namelijk bij het testen tot hoever ik mijn FSB kon overklokken. Ik heb toen de MP van mij 2000+ op 8 gezet zodat het iig niet aan de processor zou liggen en heb toen langzaam de FSB opgevoerd. Daarbij gebruikte ik de 1/5 PCI divider van mijn KT333 bord, maar de 2/5 AGP divider werkte niet en was dus gewoon 1/2. Daardoor onstonden er dus problemen boven de 195mhz (effectief 380mhz) FSB. Eerst met mijn netwerkkaart die instabiliteit veroorzaakte, dus weldegelijk een flippende PCI kaart. Later ook rond de 198 mijn videokaart waardoor hij bij grafische belasting crashte. Ik heb de 200mhz zonder grafische belasting overigens wel gehaald (verder ben ik niet gegaan). Conclusie: met overklokken kun je altijd last krijgen van componenten die niet meewerken, zoals NIC's, videokaart, processor en geheugen. Vaak ligt dit aan de kwaliteit van je spullen en je moet ook het geluk hebben toevallig een ver overklokkend exemplaar te hebben. Problemen met je PCI/AGP komen wel degelijk voor, maar dan in extreme gevallen of als je niet de juiste dividers hebt. (probeer mijn beschreven geintje maar is op een KT266a bord, dan flipt de boel direct)
Link naar reactie
Mja, onderdelen kunnen meer hebben als je denkt hoor, de 8KHA+ van Epox (KT266A) bijvoorbeeld haalde ook de 200 Mhz met een Vdimm mod, daar lag de bottleneck vaak ook bij het gegeugen. Abit KR7A haalde het bijvoorbeeld ook wel. Maar dan heb je het wel over de topmerken, MSI, Shuttle en Soltek etc bleven vaak juist al bij een MHz of 160 steken, gewoon door problemen met signaalintegriteit. Die mobo's dede het prima op standaardsnelheden, maar als je ging overklokken dan sprongen Abit en Epox er wel uit :)
Link naar reactie
[quote:07932e7f16="BA"]Mja, onderdelen kunnen meer hebben als je denkt hoor, de 8KHA+ van Epox (KT266A) bijvoorbeeld haalde ook de 200 Mhz met een Vdimm mod, daar lag de bottleneck vaak ook bij het gegeugen. Abit KR7A haalde het bijvoorbeeld ook wel. Maar dan heb je het wel over de topmerken, MSI, Shuttle en Soltek etc bleven vaak juist al bij een MHz of 160 steken, gewoon door problemen met signaalintegriteit. Die mobo's dede het prima op standaardsnelheden, maar als je ging overklokken dan sprongen Abit en Epox er wel uit :)[/quote:07932e7f16] Zo hoog :o Dat is wel heel bruut. Op zich is het natuurlijk verder wel mogelijk als je de NIC's eruit haalt. De AGPsnelheid blijft hetzelfde aangezien die extra divider toch niet werkt :( Maar dat de FSB van zo'n bord zo hoog kwam :o Ik vond het al bizar dat ik het haalde.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...