Ga naar inhoud

Vaag IDE probleem


Aanbevolen berichten

Ik zit al een tijd lang met een probleem waar ik me geen raad meer mee weet. Windows ziet bij niet wanneer er een apparaat is aangesloten op de IDE 2 poort. In de BIOS wordt het wel netjes weergegeven maar zodra ik in Windows kom ziet hij het gewoon niet. Apparaatbeheer geeft verder ook geen fouten weer. Alle drivers zijn goed geinstalleerd en de secundaire IDE controller zou ook goed moeten werken volgens Windows. Ik heb dit probleem overigens alleen met de secundaire IDE controller. IDE 1 werkt prima. Hier zit dan mijn harde schijf en cd-brander op. Mijn DVD-rom wil ik dus op mijn IDE 2 poort, maar dat gaat dus niet. Ik heb de cd-brander en DVD ook al omgedraaid, dus DVD samen met harde schijf op IDE 1 en cd-brander op IDE 2 maar dit helpt ook niets. De BIOS geeft het verder wel aan, dus de IDE 2 connector doet het opzich wel. Ik heb ook al van alles en nog wat geprobeerd met master en slave. Ik heb ook nog eens de laatste drivers geinstalleerd voor mijn mainboard chipset. Maar het wil allemaal niet baten. Nu weet ik verder niet wat ik er nog mee aanmoet. Heeft er iemand een idee van wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik heb overigens een mainboard van Chaintech (Pentium 3) met een VIA chipset. Ik gebruik op het moment Windows XP, maar met mijn vorige Windows had ik het probleem ook al. Wie oh wie weet raad?
Link naar reactie
pfoeh.... prob. is mi een van het mobo daar andere Windowsversie hetzelfde probleem gaf maar ja wat is wijsheid? zit er in het bios niet nog een functie waardoor je tweede de ide poort moet "aanzetten" ook in windows bestaat die mogelijkheid maar daar heb je al naar gekeken begrijp ik zijn er geen conflicten met de interrupts? ide 2 = IRQ 15
Link naar reactie
Probeer eens het apparaat dat je (alleen) op de 2e IDE-poort wilt aansluiten te jumperen als [b:e5dd9b08b1]cable select[/b:e5dd9b08b1] Ik heb ook eens dit probleem gehad en toen bleek dat het apparaat niet als "Master" wilde werken als er geen "Slave" was. "Cable select" was toen de enige instelling waar het mee wilde werken. Totdat er een "Slave" bijkwam -> toen moest 'ie wel op "Master". Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie
[quote:4b2bb2c670="praatpaal"]Ik heb inderdaad alles geprobeerd, ook een andere kabel. Maar als de BIOS wel ziet dat er een apparaat op IDE 2 is aangesloten, hoe zou hij dan toch kapot kunnen zijn?[/quote:4b2bb2c670] BIOS kan wel een apparaat zien maar dat betekent niet dat het IDE kanaal ook 100 percent is. Verder sluit ik me aan bij Nozatra: Als dat niet helpt, probeer een verse install van windows.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie adviezen, maar helaas heeft ook dit niet mogen baten. Daarbij komt het feit dat het lampje van mijn harde schijf continue brandt, ook als er geen activiteit is terwijl ik geen moer met IDE 1 heb gedaan. Als ik het weer terug verander naar hoe het eerst was zou hij het wel weer doen, maar ik vindt het gewoon merkwardig, misschien dat iemand weet hoe dit komt.
Link naar reactie
[quote:79e0e9f544="BA"]Vaag :? volgend de datum is die posting van 7-4-2002, hoe komt hij dan bovenaan?[/quote:79e0e9f544] 7-4-2002? dat is de registratie datum van de topic opener. De plaatsings datum is 08-09-2002 ------------------------------------------------------------------- Nog maar [size=24:79e0e9f544][color=red:79e0e9f544]3[/color:79e0e9f544][/size:79e0e9f544] berichten.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...