Ga naar inhoud

MERK ------>>> LAND ? ?


Aanbevolen berichten

[quote:07b8e29325="eas"][quote:07b8e29325]AMD is Taiwan.[/quote:07b8e29325] AMD is al in 1969 opgericht in [b:07b8e29325]Amerika[/b:07b8e29325], en hebben zelfs niet eens een fabriek in Taiwan staan. Ze hebben alleen een chipbakkerij in Austin, en een in Dresden (Duistland). Zelfs Cyrix (VIA) komt niet uit Taiwan, VIA die het overgenomen heeft wel, maar Cyrix komt oorspronkelijk uit Amerika. Dus denk je dat je met de VIA C3 processor een taiwaneze CPU in huis haalt.......nope: Wordt gewoon nog steeds in Amerika ontworpen (door [url=http://www.centtech.com/]Centaur Technology[/url]), zit alleen een VIA plakker op ![/quote:07b8e29325] Hoe zat het BTW ook alweer, de Athlon XP komt toch uit Dresden en de Duron uit Austin? Ik had mijn huiswerkt BTW dan toch niet zo slecht gedaan, want er zijn al weer 2 merken aan het lijstje oorspronkelijk uit Amerika toegevoegd.
Link naar reactie
  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:f6bf5beb3d]Hoe zat het BTW ook alweer, de Athlon XP komt toch uit Dresden en de Duron uit Austin?[/quote:f6bf5beb3d] Heel makkelijk: Alles wat gebakken word/werd op basis van het aluminium-interconnect proces komt uit FAb-25 te Austin. Alles wat gebakken word op basis van koper-interconnect proces komt uit FAb-30 te Dresden. Men is nu bezig Fab-30 volldig om te zetten naar 130 nm proces op basis van koper-interconnects. Dus we kunnen toevoegen: alles wat 130 nm is (Thoroughbred) komt uit Dresden. De athlon smaken: 250 nm Alu -> Austin 180 nm Alu -> Austin 180 nm Cu -> Dresden 130 nm Cu -> Dresden De Duron smaken: 180 nm Alu -> Austin Fab 25 wordt nu trouwens volledig omgebouwd voor de productie van Flash-chips.
Link naar reactie
Hmm, foutje :oops: Toen ik een keer op de site van AMD was (1e keer in een aantal jaar) zag ik daar een stel aziaten staan en op de een of andere manier heb ik altijd gedacht dat AMD uit Taiwan kwam. Maar je hebt helemaal gelijk: "Founded in 1969 and based in Sunnyvale, California" Nvidia in VS [url]http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=companyinfo[/url] (ze zijn btw behoorlijk goed vertegenwoordigd in Azië, daarbij is Europa wat achtergesteld :lol: ) Asus: Founded in 1989 headquatered in Taipei, Taiwan En ze zijn nog grote afzetters ook :evil: : alleen maar fabrieken in Aziatische landen, lekker goedkoop houden. :wink:
Link naar reactie
Vrijwel alle fabrikanten van moederborden zitten in Taiwan. Van de chipbakkers zijn Intel, AMD en Micron (geheugen) Amerikaans, Infineon is Duits en de rest van de geheugenfabrikanten is Aziatisch. Verder zijn natuurlijk IBM en TI (voor Sun Microsystems) ook Amerikaans. Daarentegen zijn UMC en TSMC Taiwanees - daar maken nVidia (Amerikaans), Ati (Canadees?) en Matrox? (Canadees) hun chips. VIA (Taiwanees) doet dat trouwens ook, net als Transmeta. SiS heeft wel een eigen fabriek. Sinds ongeveer een maand zijn alle waferstarts van AMD in Dresden 130nm, het duurt dus nog ongeveer twee maanden voordat de laatste Palomino's van de band rollen. Austin produceert binnenkort ook geen Durons meer, als ze dat nu nog wel doen. Overigens wordt Austin ook omgezet van 180nm naar 130nm, maar ze blijven aluminium gebruiken en gaan straks 100% naar Flash. Het is trouwens een veel voorkomend misverstand dat AMD Aziatisch is. Veel Amerikanen kopen liever bij een Amerikaans bedrijf en Intel zal zich echt niet gaan inspannen om uit te leggen dat AMD net zo Amerikaans is als zij. In plaats van te zeggen dat al die bedrijven in Azië zitten omdat het daar veel goedkoper is kun je het ook omdraaien en zeggen dat het in de VS veel te duur is. Oost-Duitsland in trouwens ook vrij aantrekkelijk. Daar hebben heel wat bedrijven een fabriek.
Link naar reactie
Ze zitten gewoon waar ze het goedkoopste kunnen produceren. Of dat nou aan de lonen of aan belastingen ligt. Intel en AMD zitten in Amerika, maar hebben overal ter wereld fabrieken. Moederbordfabrikanten zitten meesal in het verre oosten. Taiwan, korea, maleisie. Tegenwoordig is (mainland) China heel erg in opkomst, vanwege zeer lage loonkosten, gunstige belastingtarieven (Shenzen area), en hoge arbeidsethos. MSI heeft er al diverse fabrieken staan.
Link naar reactie
Voor chipbakkers zijn de salarissen niet de voornaamste kostenpost. De apparatuur is veel duurder. Moederborden zijn een iets ander verhaal, omdat de fabrikanten allerlei onderdelen moet aanschaffen. Als ASUS een hogere kwaliteit condensator gebruikt dan gaan hun kosten ook omhoog, zonder dat je dit terugziet in de benchmarks. Eén van de belangrijkste componenten van de kosten van een chip is de groote ervan, en dus het aantal chips dat uit een enkele wafer is te halen. AMD chips zijn erg klein, dus ze halen veel uit éen wafer. Dat is ook de reden dat AMD minder scheutig is met het vergroten van de L2 cache, want een grotere cache neemt meer ruimte in en maakt de chip dus duurder.
Link naar reactie
[quote:ddab006fdb][b:ddab006fdb]Robertstam schreef:[/b:ddab006fdb] Ik bedoelde dat je nou niet echt kunt zeggen dat Asus bij de goedkoopste merken hoort. AMD is relatief goedkoop, terwijl hun proc. toch uit Duitsland komen. [/quote:ddab006fdb]AMD is natuurlijk niet alleen daarom (relatief) goedkoop. AMD moet ook kunnen blijven bestaan en dat wordt dus vermoeilijkt door Intel. Als AMD de prijzen hoger zou leggen gingen toch meer mensen voor een Intel proc. Zeker nu Intel ook nog eens de prijzen flink heeft gereduceerd (sommige proc zelfs met 50%)...
Link naar reactie
Helemaal mee eens, een beetje kortzichtig van mij. AMD kan bij mij niet meer verknallen, ben er erg tevreden mee en heb veel vertrouwen in hun producten. :D Toch blijf ik wel het idee houden dat de producten van Asus wel wat goedkoper zouden kunnen, wat ik qua prijzen heb gezien. Zoals bij de meeste merkproducten (en dan heb ik het niet alleen over computers) betaal je wel wat voor het merk.
Link naar reactie
Nog even over AMD in Maleisie. Nadat de Core is gemaakt in Austin of Dresden worden deze naar Maleisie verscheept om ze daar van een Package te voorzien. dus de 462 Socket A package die ze nu hebben. De Fabriek staat op het schier eiland Penang en ik heb hem met me eigen ogen gezien, niet van binnen helaas. Blijkbaar is het verschepen naar Maleisie en het asambleren aldaar goedkoper dan het asambleren in Duitsland.
Link naar reactie
Ik denk btw ook niet dat zo'n fabriek echt geschik is voor alledaagse rondleidingen, als je de eisen ziet die ze daar stellen. De lucht in bepaalde ruimten mag bijvoorbeeld maar heel weinig stof bevatten, en dan ook echt heel weinig (precieze getal weet ik niet meer uit mijn hoofd) Daarom lopen die lui daar ook in die maanmannetjespakken (dat doen ze niet voor de lol, geloof me, ik werk er ook wel eens mee)
Link naar reactie
[quote:4dfb3c2666="Red Dragon"]ik heb eens getallen gehoord van ruim 100x schoner dan in een operatie ruimte. :o dat zegt nogal wat over de schoonheid daar.[/quote:4dfb3c2666] Dat kloipt wel ongeveer. Er zitten speciale stoffilters die alleen nog maar echt hele kleine deeltjes doorlaten. Er is een keer een documantaire op TV geweest over de Intel fabrieken, best leuk om eens te zien. Ook heeft AT er eens een artikel over gedaan.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...