Ga naar inhoud

bios systeemsettings


Aanbevolen berichten

Ik weet niet goed waar ik mijn vraag kan stellen daarom doe ik het maar hier. Omdat ik nogal last heb van zo af en toe spontaan rebooten van mijn PC, ben ik op zoek naar de eventuele oorzaak. Ik heb in het bios al de optie viruswarning op disabled gezet, omdat dat ook een boosdoener kan zijn. er zijn een paar vragen die ik heb over de powermanagement. Misschien dat iemand mij kan helpen ? In de Power Management Setup staat: IRQ / Event Activity en IRQ Activity Monitoring Wat betekenen deze ? Ook staat er IRQ 13 (coprocessor), en deze staat op disabled (is dat goed?) Verder staat er: Power Management Option. Deze staat op "user define" en kan op min sving of max saving. Rest nog: State After Power Failure . Deze staat op "auto" , en kan op "on" en "off" . Wat houd dit in ? Verder kan ik zeggen dat ik het nieuwe moederbord van Chaintech (Apogee) heb, en er op zit een Athlon 1800+ en 512 MB/DDR merkgeheugen(kingston). Een 80 GB HDD en alles zit in een 350 Watt kast, dus aan de voeding kan het niet liggen. Ook de temeperatuur van de CPU niet, want die wordt na uren aangestaan te hebben niet veel warmer dan 44 Graden celsius. Lijkt me dus ook niet het probleem. :wink: Als iemand het weet zou ik daarmee heel blij zijn.
Link naar reactie
[quote:f9c749c799="dutchsoulboy"]Dank je, ik heb er rondgekeken , en wat uitleg gevonden, ik denk dat het niet met de powermanagement heeft te maken. Heeft er nog iemand suggesties mbt het probleem van spontaan rebooten ?[/quote:f9c749c799] Vaak duidt het erop adt je systeem instabiel is, hoofdoorzaken: -te weinig spanning voeding -CPU te ver geOC'ed / te hoge temps -mem te snel gezet / timings te aggresief -videokaart te warm of extreem hoog geOC'ed laad de failsafe defaults es in het BIOS
Link naar reactie
Het plots spontaan rebooten van een systeem heeft niets te maken met het bios. Waar de vorige win versies met het gekende blauwe scherm opgezadeld waren heeft bv NT, W2000 en XP de eigenschap zichzelf te herstellen en dat resulteerd soms in een plotse reboot. Inderdaad, dit is één van de honderden bugs in de toch "betere?" win'NTFS" versies. Slecht kontakt, geheugen of de HD die aan haar laatste ademtocht toe is kan ook.
Link naar reactie
[quote:4c6eb5f047="DLiekens"]Het plots spontaan rebooten van een systeem heeft niets te maken met het bios. Waar de vorige win versies met het gekende blauwe scherm opgezadeld waren heeft bv NT, W2000 en XP de eigenschap zichzelf te herstellen en dat resulteerd soms in een plotse reboot. Inderdaad, dit is één van de honderden bugs in de toch "betere?" win'NTFS" versies. Slecht kontakt, geheugen of de HD die aan haar laatste ademtocht toe is kan ook.[/quote:4c6eb5f047] Ik maak op dit systeem nog steeds gebruik van Win 98SE . Dat heb ik tot op heden naar volle tevredenheid gedaan. Slechte contacten van de kaarten kan ook niet omdat ik dat zoa ongeveer al ontelbaar verwisseld heb. En aan de HD die zijn laatste ademtocht uitblaast heb ik zo ook al mijn bedenkingen omdat het de derde HDD is die ik op dit mobo installeer, het is een vloeistofgelagerde Maxtor van 80 GB/7200rpm/133
Link naar reactie
[quote:4683c528d8="Marcel de Reus"][quote:4683c528d8="DLiekens"]Het plots spontaan rebooten van een systeem heeft niets te maken met het bios.[/quote:4683c528d8] Maar misschien wel aan de settings daarin die te hoog gegrepen kunnen zijn voor de hardware ;)[/quote:4683c528d8] Gek hoor, ik heb alle settings op default gezet . Echt alle, ook weet ik dat als je alles op default zet dat dan een heleboel biosinstellingen automatisch veranderd worden. Zoals bijvoorbeeld de viruswarning, maar zoals zoveel instellingen heb ik dat dan ook veilig op disabled gezet.
Link naar reactie
[quote:713692a359="Marcel de Reus"][quote:713692a359="dutchsoulboy"]Dank je, ik heb er rondgekeken , en wat uitleg gevonden, ik denk dat het niet met de powermanagement heeft te maken. Heeft er nog iemand suggesties mbt het probleem van spontaan rebooten ?[/quote:713692a359] Vaak duidt het erop adt je systeem instabiel is, hoofdoorzaken: -te weinig spanning voeding -CPU te ver geOC'ed / te hoge temps -mem te snel gezet / timings te aggresief -videokaart te warm of extreem hoog geOC'ed laad de failsafe defaults es in het BIOS[/quote:713692a359]] De failsafe defaults settings had ik al eerder in het bios geladen. Het had geen resultaat, helaas. De spanningb ligt het ook helaas niet aan omdat ik dat ook al uitgebreid aan testen heb onderworpen. En lag het er maar aan, want dan had ik de oorzaak. CPU heb ik gewoon op de instellingen staan waarvoor hij geschikt is . Het is een Athlon 1800+, gewoon ingesteld op de standaardinstellingen. De temperatuur is 44 graden Celsius. het lijkt me wel okay !!! Mem te snel ??? Leg het me alsjeblieft uit, want ik heb de bios settings op standaard, het lijkt me daar niet aan te liggen. Overclocken doe ik dus niet aan, en.......videokaart te warm ?????? Leg het me maar uit ! Misschien heb je wel gelijk, maar ik vind het gek, want ik gebruik deze kaart al wat langer, maar ik heb tot op heden geen troubles gehad.
Link naar reactie
[quote:553c1b46fd="DLiekens"]Het plots spontaan rebooten van een systeem heeft niets te maken met het bios. Waar de vorige win versies met het gekende blauwe scherm opgezadeld waren heeft bv NT, W2000 en XP de eigenschap zichzelf te herstellen en dat resulteerd soms in een plotse reboot. Inderdaad, dit is één van de honderden bugs in de toch "betere?" win'NTFS" versies. Slecht kontakt, geheugen of de HD die aan haar laatste ademtocht toe is kan ook.[/quote:553c1b46fd] Even dit: Het is misschien wel stom, maar ik heb het systeem , met een 80 GB HDD , gepartitioneerd onder FDISK , in WIN98SE !! Ik kreeg wat dat betreft vreemde gegevens door!!! Fdisk zag maar een harde schijf van 10 GB ! En ik ben op zoek gegaan naar hoe dat kan, en ben er achter gekomen dat FDISK geen grotere schijven ziet dan 64,5 GB. Mijn schijf is echter 80 GB (dat is ongeveer 74,5 GB) . Ik ging echter gewoon partitioneren, en zag (eigenlijk logisch !!! ) dat Fdisk , zag dat mijn schijf bestond uit een schijf van 10 GB !!!!!!!!!!!!!!! Is dat dan nog wat dan ???!!! Ik ging er over nadenken en ik kwam tot de conclusie dat dat logisch was. Immers : 64,5 + 10 = 74,5 GB , wat dus 80 GB is !!! Ik ben gewoon gaan partitioneren en dat werkte !!! Ik heb alles in procenten op gegeven . Nadat ik gepartitioneert had kwam er echter wel de melding : " Harddisk is to be modified ! Do you accept/ yes or no " Ik heb Yes gedaan, maar toch heb ik er een raar gevoel over . wat gek is , dat is dat ik opstart met een WIN98SE opstartflop, en dat is Nederlands, en dan is het gek dat er dan zo'n vage Engelse melding, omtrent de HDD , tussen komt .
Link naar reactie
OK, 2 dingen: Ik bedoelde dat je memory settings misschien te aggresief waren, maar als failsafe niets oplost ligt het waarschijnlijk niet aan de hardware. (iig qua settings) Misschien dat je idd een probleem hebt met die partities, nu vraag ik me het volgende af: Kun je wel in Windhoos komen? Zoja maak de partities dan in orde met Partition Magic 7.0. Anders kun je misschien proberen de zooi met de Windows XP CD te formatteren en dan gewoon nadat de partities in orde zijn gemaakt de installatie van XP afbreken (gewoon computer uit) en dan Win98 installeren. Zorg dan wel dat je de partities FAT32 maakt. Wat ook kan is een een Linux opstart flop maken met daarop de Linux fdisk die volgens mij wel grotere schijven ziet en ook FAT32 kan formatteren. Hoe je dat doet moet je even verder vragen in OS Linux want daar ben ik nog veel te leek voor qua Linux.
Link naar reactie
[quote:c403dcd5ae="BA"]chaintech staat er, maar daar heb ik nooit echt veel ervaringen van gehoord ieg.[/quote:c403dcd5ae] Ik heb toen voor mijn P3 450mhz een Chaintech bord gehad, maar was daar erg ontevreden over :( Erg instabiel, veel crashes dus. Niet erg uitbebreid BIOS en de site + BIOS updates ed was slecht en onoverzichtelijk onderhouden.
Link naar reactie
[quote:b2bf58bcf1="Marcel de Reus"]LOL :D Misschien lag het idd wel aan mijn Windhoos install, blijft dat ik de support en de BIOS slecht vond. De manual was BTW ook erg vaag. Ik heb er verder nooit mee geoverklokt oid omdat dat niet ging via het BIOS en ik geen zin had mijn PLL Nieuws Het laatste nieuws het eerst op Hardware.Info! Zoek in de nieuwsberichten naar . Chaintech Apogee: supercomplete moederborden mét rounded cables! Geplaatst door Frank Everaardt - Bron: Chaintech - 4-7-2002 12:31 Moederborden hoeven niet saai te zijn en dat bewijst Chaintech met de nieuwe Apogee serie, het eerste moederbord van deze serie is de 7VJL met VIA KT333-chipset en geschikt voor AMD Socket A (Duron, Athlon en Athlon XP). De nieuwe borden worden geleverd in een prachtige, luxe draagdoos waarin zich een stevige doos bevindt met een apart compartiment om het kostbare moederbord zo goed mogelijk te kunnen beschermen. De Chaintech Apogee-moederborden beschikken over een rijke uitrusting Behalve een mooie doos wordt de koper van een Apogee-moederbord overladen met extra’s, zoals een speciale A3-poster met de belangrijkste instellingen en gegevens van het moederbord, een diepgaande en mooie handleiding, een 4.1 kanaals koptelefoon, een breakoutbox die past in een 3,5 inch drivebay met 4x USB 2.0 en audio, een grote software verzameling met ondermeer: Norton Anti-Virus en Firewall, handmatige overclockinsoftware en een complete versie van THIZ Linux. Om het pakket helemaal compleet te maken heeft Chaintech ook nog aangevuld met een rounded cables, in de doos vinden we maar liefst 2 rounded IDE-kabels en een floppy kabel. De Chaintech Apogee-moederborden worden met een 3,5 inch C-Box breakoutbox (USB + audio) geleverd Ook het moederbord is bijzonder, alle connectors zijn verguld met 24 karaats goud, op de chipset is een grote koeler aanwezig en alle connectors zijn net als de rounded cables in knalgeel uitgevoerd, het bord zelf heeft een bijzondere bruine kleur. De 7VJL is zoals gezegd voorzien van de VIA KT333-chipset en maakt gebruik van een VT8235 south bridge. Deze South Bridge is het nieuwste model van VIA en beschikt over ondermeer USB 2.0 én Ultra ATA 133. Het bord kan via de 3 geheugenbanken voorzien worden van maximaal 3 GByte DDR333-geheugen. Verder vinden we zes PCI en 1 AGP-slot op het bord. Het geluid wordt geregeld door een CMedia C8738 6-kanaals geluidschip. De Chaintech 7VJL Apogee is voorzien van de VIA KT333-chipset De massaproductie van de Chaintech 7VJL Apogee wordt deze week gestart en verwacht mag worden dat de eerste borden in de loop van de volgende maand op de markt zullen verschijnen. De komende tijd zal Chaintech meer moederborden in de Apogee-serie introduceren ondermeer bedoeld voor de Pentium 4. Die borden zijn makkelijk herkenbaar aan de groene kleuren op de doos, de groene connectors en de eveneens groene kabels. De eerste zal de 9EJL zijn voorzien van de 845E-chipset. De Intel-moederborden zijn herkenbaar aan de groene connectors Later dit jaar zullen er ook uitgebreidere moederborden op de markt verschijnen met dezelfde rijke uitrusting, die borden zullen uitgerust zijn met ondermeer FireWire en ATA RAID. 26 Reacties - Plaats Reactie te zoeken :)[/quote:b2bf58bcf1]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...