Ga naar inhoud

Goede test/review van coolers


Aanbevolen berichten

Magazine: In de nieuwste hardware.info besteden ze er ruim aandacht aan: [url]www.hardware.info[/url] o.a op internet: [url]http://www.heatsinkdatabase.com/[/url] Typ maar eens wat verbandhoudende zoektermen bij google, zijn veel sites die hier over schrijven. dit forum: [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=68213[/url] Welke cooler heb je er nu op zitten? Amd adviseert minimaal 2 casefans, is je temp in orde?
Link naar reactie
Ik ben het helemaal met Marcel eens. Zelf heb ik ondervonden hoe zinvol een casefan is! De CPU temperatuur duikelde meer dan 5 graden naar beneden. Zelf heb ik gekozen voor een temperatuur geregelde ventilator. De mijne draait nu zo'n beetje op 2/3 van het normale toerental. Dat scheelt ook weer een boel geluid. Ik heb op dit moment een XP1600 en een XP1800 thuis staan. In de eerste zit min of meer een standaard Coolermaster koelblok en ventilator. Een herrieschopper op normale snelheid, vind ik. Die versie lijkt veel op de boxed versie ... dus of die stiller is? Voor de tweede XP heb ik gekozen voor een groot (groter) koelblok met een 8x8 ventilator. Deze kan ik, als ik dat wil, vrij eenvoudig vervangen door een speciaal exemplaar. Anders weer een verloop enzo nodig. Kost ook ruimte en geeft ook weer resonantie risico's. Ver Ik ben zelf niet overtuigd dat koelers die als stil verkocht worden ook echt stil zijn. Het vervelende is dat mijn eigen gehoor wat kritischer is dan een gewone geluidsdrukmeter. Een ander punt is dat mijn IBM schijf meer geluid lijkt te produceren dan de CPU ventilator, dus ja, waar maak ik me eigenlijk druk over.
Link naar reactie
[quote:76ec298f62="Hans.Vosman"]Ik ben het helemaal met Marcel eens. Zelf heb ik ondervonden hoe zinvol een casefan is! De CPU temperatuur duikelde meer dan 5 graden naar beneden. Zelf heb ik gekozen voor een temperatuur geregelde ventilator. De mijne draait nu zo'n beetje op 2/3 van het normale toerental. Dat scheelt ook weer een boel geluid. Ik heb op dit moment een XP1600 en een XP1800 thuis staan. In de eerste zit min of meer een standaard Coolermaster koelblok en ventilator. Een herrieschopper op normale snelheid, vind ik. Die versie lijkt veel op de boxed versie ... dus of die stiller is? Voor de tweede XP heb ik gekozen voor een groot (groter) koelblok met een 8x8 ventilator. Deze kan ik, als ik dat wil, vrij eenvoudig vervangen door een speciaal exemplaar. Anders weer een verloop enzo nodig. Kost ook ruimte en geeft ook weer resonantie risico's. Ver Ik ben zelf niet overtuigd dat koelers die als stil verkocht worden ook echt stil zijn. Het vervelende is dat mijn eigen gehoor wat kritischer is dan een gewone geluidsdrukmeter. Een ander punt is dat mijn IBM schijf meer geluid lijkt te produceren dan de CPU ventilator, dus ja, waar maak ik me eigenlijk druk over.[/quote:76ec298f62] Hans je brengt me op een idee :D jdlhaye je kunt waarschijnlijk gewoon deze koeler laten zitten. Koop twee casefans en om het geluid te reduceren laat je de CPU fan op 7V lopen. Dit doe je door de verschillende pinnetjes in je molex stekker om te draaien. Hoe precies weet ik niet meer :( Ik dacht dat je dan de rode draad op geel moest zetten en de zwarte draad op rood. (12V-5V=7V) Aangezien de rode normaal al op geel zit moet je dus alleen ff de zwarte van de zwart naar rood overzetten.
Link naar reactie
Dat staat gewoon in de FAQ hoor ;) De rode draad van de molex is 5V en de gele is 12V. Doe de nuldraad van de fan (zit op 1 van de 2 zwarte nuldraden van de molex) op de rode 12V en klaar is kees. Waarschijnlijk moet je dan de stekker er af knippen van je normale cooler, als je dat doet dan moet je de blauwe draad laten zitten, en die met stekker op je mobo aangesloten laten. De blauwe draad is namelijk voor de RPM meting.
Link naar reactie
[quote:836de98f9c="hjs"]Ik vindt het een slecht idee om de fan op een coolermaster op 7volt te laten draaien, ik denk dat hij dan niet meer genoeg koelt.[/quote:836de98f9c] Ze temps zijn nu prima, maar zie zijn casetemp. Als je nu het koelendvermogen en daarmee het geluid van de CPUfan omlaag brengt maar ook de acsetemp verlaagd zouden de temps toch nog goed moeten blijven.
Link naar reactie
Tussen 45 en 50 is zeer netjes voor een systeem bij normaal gebruik? mee eens? Tussen 35 en 40 graden is erg hoog voor de casetemp (ter vergelijking: bij mij is het 25 graden). Ondanks de hoge castemp zijn de temps toch goed, wat betekend dat die fan + heatsink toch aardig presteerd. Verlaag je nu de prestatie van die fan, maar ook de temperatuur van de lucht waarmee die proc gekoeld wordt dan zal de temp schat ik in toch nog goed zijn. Misschien iets hoger (55 a 60 oid) maar ik denk zelf dat ie redelijk gelijk zal blijven. Houdt wel in de gaten dat hij een 1800+ heeft die al een stuk minder warm worden dan een 2000+/2100+.
Link naar reactie
[quote:05a44bf6b5="hjs"]Ik vindt het een slecht idee om de fan op een coolermaster op 7volt te laten draaien, ik denk dat hij dan niet meer genoeg koelt.[/quote:05a44bf6b5] Toch is het interessant om te weten dat ik mijn koelers met een weerstand in serie heb geschakeld. Voor de 1600XP 33 Ohm, en de 1800XP 47 Ohm. De CPU ventilator kan bij mij wel op het volle toerental draaien als dat nodig mocht zijn. De lagere snelheid van de casefans was ruim voldoende om de temperatuursprong in mijn kast te krijgen! In mijn nieuwe kast kan ik achterin 2 koelers plaatsen. Ik ben van plan om er daar twee in serie te plaatsen. Nu zit er nog maar eentje. Aansluiten op 7V komt waarschijnlijk overeen met een weerstand in serie schakelen van pakweg 60 tot 70 Ohm. Alleen een weerstand kan dus ook warm worden.
Link naar reactie
Dat klopt marcel. Ik zit ook met een temp probleem maar ik weet eigenlijk de oplossing al ik ga van de week casefans bestellen (ja die zitten er nog niet in :oops: ) en ik heb een hoop herrie nu van me volcano 7 cooler maar daar krijg ik een regeulator voor (iets in die trend :D ) hehe. Soepkip als je hem opstuurt dan maak ik wel geld naar je rekening over reageer aub even op me pm die ik een tijdje terug gestuurd heb met me woonplaats d8 ik thxx 8) Dus dan nog eigenlijk 1 vraag welke casefans zijn goed ik wil een inzuigende voor hebben en een uitblazende achter das toch de beste combinatie ??
Link naar reactie
[quote:2dd1cde805="Fr4ggie"]Dus dan nog eigenlijk 1 vraag welke casefans zijn goed ik wil een inzuigende voor hebben en een uitblazende achter das toch de beste combinatie ??[/quote:2dd1cde805] Voor en achter maakt nix uit, boven en onder wel. Het beste is om koele lucht onder aan te zuigen en aangezien warme lucht opstijgt blaas je de lucht boven in de kast de kast uit.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...