Ga naar inhoud

In hoeverre zijn de sensors op een moederbord te vertrouwen?


Aanbevolen berichten

Zowel voor de temperatuur als de voltages.... Een voorbeeld: mijn BIOS geeft aan dat de 5 volt lijn rond de 4.89 zit, MBM5 vindt 6 sensors voor de voltages en voor de 5V zitten die tussen de 4.83 en 5.00. Maar meet ik zelf met een redelijk goede voltagemeter, dan geeft die 5.10 aan. (alle zijn 'idle' voltages). Ook de 12volt lijn laat verschillen zien (11.7 tot 12.6), van de rest weet ik niet waar ik die zelf kan meten. Dat vind ik redelijk grote verschillen, en is 't te vertrouwen? Ik ga nu ook vragen stellen over de temperaturen die 't aangeeft. Voor hetzelfde geld zitten die 10 graden hoger..... of lager (hehe). (Natuurlijk zal de kwaliteit verschillen van moederbord tot moederbord, en mijn ecs k7s5a is best een budget moederbord.) Gewoon zelf meten dus om alle waarden precies te weten te komen en de sensors alleen als globable indicator gebruiken? Of zijn er andere manieren? Niet dat ik problemen met mijn pc heb, ben gewoon benieuwd hiernaar.
Link naar reactie
[quote:b5b7eea5a9="gerben"]Temperaturen kunnen er ook behoorlijk naast zitten. Voltages wijken altijd wat af. Waar meet je precies? Je werkt namelijk met relatief lage spanningen, die snel afnemen door de weerstand van bedrading naar en op het moederbord.[/quote:b5b7eea5a9] voedingskabel waar je je HDD bv. mee aansluit voor de 5v + 12v
Link naar reactie
Een 'lege' kan toch als eentje of de rest vd connectoren op dezelfde kabel wél gebruikt worden? Als ik goed alle bedrading langs ga, zit er 1 hardeschijf aan (ibm deskstar 60) + een casefan (2amp @ 12V). 12 volt lijn geeft netjes rond de 12.0 aan op de meter, terwijl de BIOS een stabiele 11.79 weergeeft. Even terzijde: kan je niet op een 'lege' kabel aansluiten als de andere kabels wel worden gebruikt? Zit 't dan niet aan hetzelfde punt in de voeding? Tja, heb er niet echt veel verstand van....
Link naar reactie
Meten is weten. Maar je bent appelen met peren aan het vergelijken. De sensoren zetten de aangesloten spanning om in een digitaal signaal terwijl de spanning een analoog signaal is. hier komt des een A/D-D/A converter aan te pas. een A/D-D/A converter zet een lineair signaal om in éénen en nullen. Over de range 0 tot 5 volt geeft de converter dus traps gewijs (vaak in 256 stappen) de spanning aan. Een voltmeter meet een lineair signaal, en daardoor ontstaat er een meet verschil in de spanning die de meter meet en de spanning die de D/A-A/D converter aangeeft. Hetzelfde geld eigenlijk bij de temparatuur meting de sensor (meestal een PT100) heeft een naukeurigheid van 0,001% per graad celcius, daar kan het dus niet aan liggen, en als je temperaturen meet met een extern apparaat heb je ook altijd verschillen want 1. je meet nooit exact op dezelfde plaats als de sensor en 2. bij temperatuur meters zijn er geen twee te vinden die dezelfde waarde aangeven (dat hangt van een heleboel factoren af) En dan nog waar praten we over 4,83 volt i.p.v 5 volt een afwijking van +/- 0,3 % Ik persoonlijk wijk veel meer af maar dan naar links :P
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...