Ga naar inhoud

Pentium II naar Celeron


Aanbevolen berichten

Is het mogelijk een Pentium II (in zo'n SEC-module/mini printplaatje) op een VTech mobo/440BX te vervangen voor een Celeron met zo'n zelfde SEC. Ik weet overigens niet wat de snelheid van de Celeron is, maar als omzetten om andere redenen niet mogelijk is, hoef ik het ook niet uit te zoeken. De pentium loopt op 360 MHz, ik weet niet voor welke kloksnelheden Celerons in een dergelijke socket gemaakt zijn.
Link naar reactie
Ik denk niet dat het de moeite waard is. Celerons zijn in een slot-1 uitvoering maar gemaakt tot 400 MHz. Dit betekent dus dat de celeron die je hebt waarschijnlijk niet tot nauwelijks sneller zal zijn dan je huidige pentium 2. Wat je wel zou kunnen doen is een PPGA of FCPGA celeron met behulp van een slot-1 -> socket 370 converter op het moederbord aansluiten. Je zult dan wel van te voren moeten uitzoeken welke processors je moederbord ondersteunt. Als je specificaties van je processor zoekt kun je kijken op http://processorfinder.intel.com
Link naar reactie
[quote:774b5cbcc9="poike"]Thank you guys, dank zij jullie tips toch maar geprobeerd: de Celeron blijkt op 446 MHz te draaien en bij een snelle test geeft dat zo'n 25 % snelheidswinst. Makkelijk verdiend. :)[/quote:774b5cbcc9] Ligt een beetje aan waar je de pc voor gebruikt -> de celeron heeft helft aan cache t.o.v. de PII en dat is soms heel bepalend.
Link naar reactie
Celeron heeft slechts een kwart van de L2 cache van PII, maar de kloksnelheid ervan is tweemaal zo hoog en de latency is lager. Sommige software vraagt om een grote cache, andere software heeft meer aan een snelle cache. Het verschilt dus per applicatie. Bovendien heeft PII nog het voordeel van een hogere FSB, maar in sommige gevallen kun je dat oplossen door de Celeron over te klokken. Een Celeron 450/100 is echt gelijkwaardig aan een PII 450/100.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...