Ga naar inhoud

geheugen vraag


Aanbevolen berichten

Ik heb voor het weekend een sdram 256 (133mhz) erbij gekocht. Stopte ik op het moederbord erbij, maar de comp. start dan niet op. Ik heb een Intel PIII moederbord (SE440) op 600 mhz. Drie plekken voor geheugen waarvan er 2 vol zijn met 128 mb's. Ik heb alle combinaties geprobeert; alleen de 256 of alle drie, maar dat maakt allemaal niets uit. Ik zal dat mijn moederbord max. 100mhz ondersteund, maar ik dacht dat zo'n geheugenmodule van 133 mhz zich dan terug laat zakken op 100mhz... Of is dat niet zo? Iemand een idee wat ik / of mijn computer fout doet? bedankt
Link naar reactie
Het is niet per definitie zo dat een PC133 in een PC100 of PC66 brodje draait. Een goede mobo zou als ie PC100 is normaliter PC133 aankunnen. Wat zegt het boekje vd mobo over de grootste geheugenreepje dat ie kan hebben ? Dat is namelijk een andere mogelijkheid dat de 256 Mb te groot is. Zommige mobo's met 3 sloten hebben soms een uitzonderings situatie : indien een bepaald reepje wordt gebruikt mag de 3e slot niet gebruikt worden. :o
Link naar reactie
[quote:c941f549d6="Bosje"]Het is niet per definitie zo dat een PC133 in een PC100 of PC66 brodje draait. Een goede mobo zou als ie PC100 is normaliter PC133 aankunnen. Wat zegt het boekje vd mobo over de grootste geheugenreepje dat ie kan hebben ? Dat is namelijk een andere mogelijkheid dat de 256 Mb te groot is. Zommige mobo's met 3 sloten hebben soms een uitzonderings situatie : indien een bepaald reepje wordt gebruikt mag de 3e slot niet gebruikt worden. :o[/quote:c941f549d6] Hij heeft zijn 256mb reepje ook alleen geprobeerd. Ik zou eerst gaan testen of het nieuwe reepje niet brak is. Plaats het in een ander mobo van een vriend ofzo, terugbrengen naar de pcboer en daar laten testen als je het niet bij een webshop gekocht hebt. Is het geheugen goed dan weet je dat je mobo het niet ondersteund.
Link naar reactie
1. het is geen speciale merk-pc. Zelf samengesteld destijds, bij een kleine inteldealer. 2. ik heb het geheugen idd alleen geprobeerd. Dat vond ik dus ook het vreemde. 3. heb het in m'n andere computer (P.celeron 466) geprobeerd. Daar gaf ie precies hetzelfde probleem. Bij beide herkende de bios het geheugen wel.. 4. Vraag me nu idd af of het geheugen danwel goed is. 5. Kan het nog te maken hebben met het soort geheugen dat Intel voorschrijft (SPD of zo?)...? i.i.g. (alvast) bedankt voor de reacties
Link naar reactie
[quote:edcd02f3ca="Edge"]Ik heb even [url=ftp://download.intel.com/support/motherboards/desktop/se440bx/69114101.pdf] hier op de site van intel[/url] gekeken en daar wordt aangegeven dat 128 MB max is voor dit bord. Dat is waarschijnlijk de reden dat het niet werkt. Greetz, Edge[/quote:edcd02f3ca] laat dat waarschijnlijk maar weg :(
Link naar reactie
dit staat er (volgens mij) op de site van Intel: (http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/se440bx2/se2_mem.htm) ..slaat dat 'unbuffered 128 mb op de grootste omvang of toch de 256 mb????? System Memory Combinations The motherboard has three, dual in-line memory module (DIMM) sockets. Minimum memory size is 16 MB; maximum memory size is 768 MB. The largest DIMM supported at this time is 256 MB using unbuffered 128 Mbit technology parts. The BIOS automatically detects memory type, size, and speed. The motherboard supports the following memory features: 168-pin DIMMs with gold-plated contacts 66 or 100 MHz SDRAM Non-ECC (64-bit) and ECC (72-bit) memory 3.3 V memory only Unbuffered Single- or double-sided DIMMs in the following sizes:
Link naar reactie
volgens mij blijven nu de volgende opties open : 1. Geheugen is niet goed, test dat uit in een courante PC van een vriend 2. Mobo kan geen PC133 aan. 3. Omschrijving is vaag, 256MB met 128mbit technology, wat is dat ??? Het zou kunnen dat ie alleen speciale 256Mb reepjes wil slikken Succes; kijk of je de boel kan ruilen als blijkt dat de 256 goed is 8)
Link naar reactie
een paar van die opties kan ik beantwoorden: 1. ik heb een andere module gehaald; hetzelfde probleem. Ligt dus toch aan de p.c maar wat 2. m'n andere geheugen is ook pc133... dus daar ligt het ook niet aan een vriend noemde me dat ik m'n bios eens moet updaten. Iemand ervaring daarmee; ik bedoel; kan dat helpen?? bedankt maar weer
Link naar reactie
[quote:f7cb7e9408="Bosje"]volgens mij blijven nu de volgende opties open : 1. Geheugen is niet goed, test dat uit in een courante PC van een vriend 2. Mobo kan geen PC133 aan. 3. Omschrijving is vaag, 256MB met 128mbit technology, wat is dat ??? Het zou kunnen dat ie alleen speciale 256Mb reepjes wil slikken Succes; kijk of je de boel kan ruilen als blijkt dat de 256 goed is 8)[/quote:f7cb7e9408] 128mbit slaat op de gebruikte chips. Per zijde zijn er 8 chips, dus 8*128Mbit = 128Mbyte. Met chips aan beide zijden - dubbelzijdig - wordt dat samen 256Mbyte. Een enkelzijdige 256Mbyte module gebruikt 256Mbit chips, die zal dus niet werken.
Link naar reactie
ik heb dit ook gehad . ik had 128mb er in en wilde nog 128 er bij zetten de pc starten niet op . alleen met het oude reepje. ik terug naar de pcboer kreeg een nieuw reepje mee wat denken jullie. het tweede reepje deet het ook niet. ik had namelijk cas 2.5 ingesteld in het bios . ik zette dat terug op cas 2 pats daar was het tweede reepje dus 256mb. als je dan het geheugen weer op cas2.5 zet loopt het gewoon goed. dus het kan aan een bios instelling liggen :oops:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...