Ga naar inhoud

past oude 300 Watt voeding op nieuw moederbord


Aanbevolen berichten

Dat hele oude type waar je het over hebt is een AT voeding. Die hebben/hadden inderdaad 2 stekkers (van die platte, met ieder 5 aansluitingen. Op de stekkers stond P8 resp. P9 gedrukt). Vervolgens kwam de ATX standaard. De stekker daarvoor bestaat uit 2 rijen van een stuk of 10 (?) aansluitingen. ATX voedingen worden ook nu nog gebruikt (dat zijn de voedingen die zichzelf uit kunnen schakelen bijvoorbeeld, en aanschakelen dmv wake-on-LAN). Voor de P4 is zoals Marcel al aangaf een extra stekker bijgekomen, ik dacht voor de voeding van de processor... Op een athlon mobo zou dat dus wel moeten kunnen. Alleen kan het zijn dat 300 W een beetje aan de krappe kant is.
Link naar reactie
[quote:26abcde573="Eddey"]Voor de P4 is zoals Marcel al aangaf een extra stekker bijgekomen, ik dacht voor de voeding van de processor...[/quote:26abcde573] Op mijn nieuwe voedingen zit ik ook nog een steker 'Aux power'. Lijkt wel een beetje op één van de stekers van zo'n AT voeding. Ik weet niet waar die voor is bedoeld. Tja, en 300 W is waarschijnlijk wel okay. Zo niet, dan moet je die alsnog vervangen. Gisteren mijn Athlon XP systeem met een G4MX460 videokaart getest met een 250W en een 300W voeding. Die 250W schiet met die videokaart te kort (getest met 3DMark). De 300W voeding werkt okay.
Link naar reactie
Er zijn verloopstekkertjes van molex naar zo'n 12V P4 stekker. Zo kun je een AT voeding ook voor ATX gebruiken, mits ie voldoende stroom levert. Aan de gemiddelde voeding zit een AT stekker (6 pennen) en een ATX stekker (10x2). De AT stekker blijft meestal ongebruikt. Op sommige moederborden kun je ze beide aansluiten. De 4-pens is bedoeld voor de processor, om die een beetje meer sap te geven. Een enkele keer zit er ook nog een molex plug bij de videokaart, om dezelfde reden.
Link naar reactie
Ja, maar voor een AT systeem heb je 2 van die 6 pins stekers nodig, dus dat verhaal gaat niet op. En jij bedoelt waarschijnlijk dat je een ATX PSU als ATX 2.03 kan gebruiken, want van AT naar ATX 2.03 kan niet, omdat de 20 polige connector voor op je mobo dan niet aanwzig is. En dan zit je er nog mee dat die voeding zichzelf niet uitschakelen kan.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...