Ga naar inhoud

Nieuwe koeler en toebehoren: advies nodig!


Aanbevolen berichten

---- Scroll meteen maar door naar beneden, 14e post ;) het bovenste ben ik al uit ---- ---- Ik ben erachter ;) Dat ik een ander koeler (Alpha8045) "nodig heb" en wil graag nog wat advies/ tips. ----- Op Mijn Abit KX7-333 met AXP2000+ en Zalman koeler, kwam mijn cpu temp (gemeten met cpucool) niet hoger dan 51C stressed. Op Mijn Epox 8K3A+ met verder precies dezelfde configuratie, heb ik een idle temp van boven de 50 graden. Gemeten met SpeedFan (maar het BIOS geeft ook de hoge temps aan), omdat CpuCool nu niet meer werkt… Nu zit ik op stressed zo’n 59C, met ‘pieken’ van 60C. Als de CPU load “tussen de tests door” (seconde of 2 ‘laden’) even zakt naar zo’n 50% zie ik meteen de temp een graad of 2 zakken. Dit vind ik best raar, omdat bij CpuCool op de Abit, de temperatuur maar heel langzaam en geleidelijk daalde, nadat de burn-in wizard gestopt was. Als nu de burn-in wizard stopt, zakt de temp meteen naar ongv. 58C en daalt na een tijdje tot ongeveer 53C. Ik vind het raar dat er zoveel verschil zit tussen de temperatuuraanduiding van de twee moederborden. Ook omdat ik bij beide moederborden een sensor zie zitten in het midden van het socket. Wat mij ook opvalt is dat ik met een coldboot in het BIOS scherm (dus na een paar seconden aanstaan) al meteen 41C zie staan… Dat is toch een beetje overdreven?! Het zit me toch niet helemaal lekker.. Ik heb (nog) niets ge OC’ed, maar kwam met de Abit op 140 FSB niet hoger dan 51C stressed. Terwijl ik nu al op de 60C zit! Hoe kan dat? Wat klopt er niet? Mijn casetemp blijft overigens stabiel op 29C. Misschien moet ik een casefan (1 voorop in, 2 achter op uit) uitzetten? Achter uit de case komt alleen uit de voeding handwarme lucht. De lucht van de casefans voelt koel aan. Sorry voor het lange verhaal ;) en tnx in advance.
Link naar reactie
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:ab75fe53fd="S0epkip"]Ik heb trouwens de Zalman CPNS 5100 CU, met een fan die op ongv. 5200 RPM draait en 36 Db maakt. Koeler geschikt tot XP2100+ :o Hoeveel zou ik op kunnen schieten met een alpha? (zucht)[/quote:ab75fe53fd] De echte temp is de interne temp die je Epox bord aangeeft. Die is nauwkeuriger dan de uode aflezing die dat Abit bord nog gebruikt. Ik zou je daar aan vast houden bij de 90 graden doorfik limiet. CPUcool moet gewoon werken met dat bord hoor. Ff de nieuwste versie downen van www.podien.de en dan installen en bij mono Epox EP-8K3A kiezen. Dan is Temp2 je proc en Temp1 je case. Je moet alleen nog ff bij opties en dan sensor choise oid de sensor van Temp2 naar Pentium compatible zetten om de juiste temp te krijgen. Met een Alpha ligt het eraan hoeveel je vooruit gaat. Met een Delta 80HP erop zul je flink lagere temps halen, maar met een stille 12dba Papst zal je er niets van merken en verslechtert je temp misschien wel.
Link naar reactie
CPUCool werkt nu idd wel, was een kwestie van re-installen en mobo kiezen. Temp 1 en 2 snapte ik wel, maar otch bedankt ;) Temp2 ook op 'pentium compatible' gezet (dat wist ik weer niet :D). Ik zit nu op 51 graden idle :-? Tja, hier zit nu al een fan op die 36 Db maakt en dat is nog net acceptabel. Dus een snellere an die meer lawaai maakt op dit koelblok vind ik geen optie. Weet iemand trouwens wat voor een fan er op die Zalman CNPS 5100 CU zit? Hij maakt max 5200 RPM :o En 36 Db. Zou ik iets opschieten met een Papst fan? Bijvoorbeeld de 8412NGM, 2600RPM, 58M3/H, 26 Db ('zwaarste' papst 80 mm fan). En anders zou ik MISSCHIEN (weeeer het mobo eraf zeker, gawd) voor een Alpha koelblok kunne gaan, met dus die Papst fan. Schiet ik daar wel een eind mee op? -- Dan nog even over mijn casfans. Ik heb er voor-onder een Coolermaster inzitten, op "in" En achter ook een Coolermaster en een Noname die er al in zat, op "uit" Scheelt dat ook nog als ik die vervang voor Papst fans (zo ja, welke?)? Mijn Casetemp is stabiel op 28graden.. Maar cpu temp is dus wel hoog. Alvast bedankt! -- [UPDATE] CPUCool met de juiste setting: zit nu heel dicht (maar nog NET niet ;) bij de 60 graden stressed. Dat scheelt alweer IETS. Maar toch ruim 8 graden hoger dan de ABit temps, nou ja, dan gaf de ABit dus 8 graden te laag aan? [/UPDATE]
Link naar reactie
Ja dan gaf de Abit dus 8 graden te laag aan. Die casetemp is al heel netjes hoor ik zou er nix aan veranderen. Er is BTW volgens mij ook nog een 29dba Papst fan. Kijk maar es op www.freezinghardware.com daar hebben ze heel veel Papst fans. Ik denk wel dat je daar al een eind meekomt hoor met een Alpha blok en zo'n 29 dba Papst, maar verwacht geen wonderen. Ik schat in dat je een temp van ongeveer stressed 50 graden haalt dus dat zou al 10 graden verbetering zijn.
Link naar reactie
Stressed 50 is mooi.. Meer dan 35 (oke 36) Db mag die fan niet maken, vind ik :P Nog andere adviesen voor een mooie fan? (Ik check freezinghardware wel even). Oke, case nix aan doen.... ook voor het geluid niet? Of maakt dat toch niet uit als mijn CPU fan er bovenuit komt? :D Maar als ik stressed 50 haal, dan kan ik tenminste een stukkie OC'en en dan onder de 60 blijven :D
Link naar reactie
Als je het goed wilt aan pakken hang dan 5 van die 12dba Papst fans in je case en je hebt een mooie lownoise computer. Ik ben van plan binnenkort ook 5x 12dba Papst erin te zetten en 1 zo'n 29dba. Ik heb nu 5 gare YStech casefans die slecht blazen maar wel 36dba geluid produceren en een Delta 80HP waar ik helemaal gek van wordt door het geluid :P Maar ik moet ff afwachten of ik centjes heb voor zo'n duur grapje.
Link naar reactie
------------------ ADVIES NODIG ------------------ Ik zie alpha's met deze fans: YS-Tech NFD1281257B-2A, 3000 RPM, 76,8 m³/h, 34,2 dBA Papst 8412NG, 3100 RPM, 69 m³/h, 32 dBA Papst 8412NGM, 2600 RPM, 58 m³/h, 26 dBA Wich one? Wich one? :D Die YS-Tech ziet er erg interessant uit. Ookal issie niet (veel) stiller.. Wel VEEL luchtverplaatsing :D Kan je een schatting van de temp geven met dat ding, als je meeneemt dat deze Delta FFB0812SHE zoveel verplaatst: 116,5 m³/h (maar ook 48,5 dBA maakt ;):D)?? Wat ik wel een beetje beangstigend vind is dit: Vermogen Zalman: 3,2 watt. Vermogen Alpha met YS-Tech: 2,67 watt. Vermogen Alpha met Paps NG: 2,0 watt. Betekent dat dat die Zalman(fan) meer stroom verbruikt of meer koelvermogen heeft?? (Er staat bij die Zalman geen luchtverplaatsing bij, alleen max 5200 RPM en 36 Db, waar hij nu op draait). Ik denk stroom, want het is een 60mm fan :D:D Als ik de Alpha + YS-Tech neem: maken Papst casefans dan nog uit, of hoor je dat bijna niet.. Want die CPU cooler komt er natuurlijk bovenuit.. Ik ben voor 3 Papst fans 54 euro kwijt.. Heb ik wel te besteden, en er ook wel voor over, maar niet als het geen drol nut heeft ;) Wat denk je?
Link naar reactie
Dat met die wattages weet ik niet daar moet je boss63 voor hebben die weet dat wel. Ik denk dat de casefans dan idd niet heel veel meer uitmaken. Je kunt een Alpha BTW met elke 80mm fan nemen hoor. Het blok is gewoon losverkrijgbaar bij oa de OC-shop. Wat je temp dan zal worden is natuurlijk altijd lastig te schatten maar om een indicatie te geven: Ik heb met die 5YStechs (hele lange naam weet ff nie welke staat in mijn sig) en die Delta 80HP een temp van 38 idle en 44 stressed iop default voltage. Eerst was dat toen het nog nie zo warm was 30 graden idle en 35 stressed. Ik heb echter wel een Swiftech 462MCX-BA koelblok wat ongeveer even goed is misschien net iets beter dan de Alpha.
Link naar reactie
Nou, Casefans lekker laten zitten dus :D Oke, ik kan er elke 80mm fan op kwijt, maar, welke is dan goeeeed en maakt niet meer dan zo'n 36 Db aan geluid? ik denk dat die YS-tech daar mooi in de buurt zit? Ik denk dat het verschil in luchtverplaatsing die 2,5 Db wel waard is :D Meer geluid als dat wil ik ook eigenlijk niet. En daarmee blijf ik toch wel onder de 50 stressed, hoop ik ;) Dat wattage is denk wel zeker het stroomverbruik, want op de Zalman zit een 60mm fan: die moet veel meer RPM maken en dus stroom verbruiken, om nog een beetje 'mee te komen' :) Nog andere tips? Anyone? :) Als ik dan toch bezig ben: Heb ik nog iets aan een [url=http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=141]Verzilverde spacer voor AMD Socket A (Athlon XP)[/url] ? En wat is nou de beste koelpaste, Artic Silver III? En, moet je echt heeeeeeeeeeel weinig gebruiken? Ik heb de eerste keer een klein drupje op de core gedaan en uitgespreid met een oud pasje. De tweede keer ('nu') heb ik er iets meer op gedaan, omdat van de 'eerste' hoeveelheid niets meer te zien was.. Wat is nou goed? :) (guides ergens?) En geld dat dan hetzelfde als je Artic Silver gebruikt? :D
Link naar reactie
Jahoe, en als ik er dan een 2400+ onder zet (die wordt toch minder heet.. veel of?) kan ik nog best geinige temps halen denk ik zo! Iemand nog andere tips of adviezen? Ik wil gaan voor de Alpha met dus een YS-Tech fan: lees boven :) Daarnaast wil ik een nieuwe AXP2400+ kopen :D (Mijn oude mobo + cpu + koeler wordt meteen overgenomen door een vriend, dus dat schiet op :D) Tot welke CPU 'gaat' mijn Epox trouwens? (oke, lees:"ik ben lui, maar ik ga NU ff zoeken ;)") Uhhhmmmm, dit lijstje: ftp://ftp.epox.com/motherboard/support/Manual/cpu-support.pdf gaat maar tot 2200+ :o Nog niet ge-update of? :D
Link naar reactie
Nee die 2400+ wordt wel ondersteund hoor. Mijn AXP liep ook la op 2300+ :P Maarre ik zou het dan ff heel anders aanpakken. Koop dan gelijk een 2600+ man en OC dat ding tot in heaven. De 2600+ is waarschijnlijk niet gek veel duurder en ik denk dat hij wel de moeite waard is boven de 2400+. En dan idd zo'n Alpha blok met die YStech en eventueel een xtra casefannteje. Wat voor grafische kaart heb je ook alweer?? Anders zou het record van 2FAST wel eens kunnen sneuvelen door jouw snode plannen :P (een OC van 3300+ schijnt geen uitzondering te zijn op luchtkoeling) Al vrees ik dat tegen die tijd SkinnerEd zijn Radeon 9700 al binnen heeft en aroun rocked met 15000+ scores :D
Link naar reactie
LMAO, hmhm ja. AMD Athlon XP 2400+ (2,0GHz) € 246,- 24-08 AMD Athlon XP 2600+ (2,13GHz) € 355,- 24-08 100 euro :o Wat denken jullie: "nu" een 2400+ kopen, of 4 weken wachten en dan (misschien) 2600+ kopen? Enne, over 4 weken... Dan haal ik t record niet meer :( LOL. Nja, dat maakt ook geen drol uit, maar zal een 2600+ echt veel beter OC'en? Ook met die (Alpha + YS-Tech) luchtkoeling?? :) Met andere woorden: is dat verschil 100 euro waard? (Ik heb wel zo'n 400 euro te besteden over 4 weken.. maar ik moet ook nog een koeler kopen.. MAAR: Ik kan mijn oude mobo + cpu + koeler meteen doorverkopen :)). OHJA, Er hang een Leadtek GF4 Ti4600 in :D
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...